3329
Sök

Volvo 740 glt 16 v - b234f trim

4 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Tjena! Nån som har några tips om trimmning på en b234f i en 740 glt 16v! Eller vet nått annat kul man kan göra med den!big_smile hehe Förresten en del snackar om att det blir stor skillnad att ta bort ac-remmen, blir det de?? mvh Tony

<< Volvo Power >>

12 086 Inlägg
7 augusti 2007
740__power skrev:
Tjena! Nån som har några tips om trimmning på en b234f i en 740 glt 16v! Eller vet nått annat kul man kan göra med den!big_smile hehe Förresten en del snackar om att det blir stor skillnad att ta bort ac-remmen, blir det de?? mvh Tony

Du kan ju alltid testa, tar ju 2 minuter smile
Funderar själv på att köpa en 16v btw

1 217 Inlägg
7 augusti 2007
borde väll i teorin ge kanske 3-5 hästar extra i motorn, men jag tvivlar på att du ens känner skillnaden

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2007
Folk brukar även klippa balansaxelremmen.. som ska förhindra vibrationer, men inte spelar så enorm roll på använda motorer. Ska bli lite rappare efter.

Sen har jag för mig att jag har läst nåt om att byta plats på kamaxlarna, avgaskammen till insugssidan.. ingen aning vad det ger.

Du kan även chippa upp motorn med 15 kusar ungefär, chippet går på 3000 spänn.

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2007
Volvo R-sport hade väl för övrigt en 16ventils-motor med dubbla kamaxlar i början av 80 talet som hade 230 kusar, dubbla förgasare osv. Så ingenting är väl omöjligt.

8 250 Inlägg
7 augusti 2007
Ta bort inbsugsljuddämparen. Om du lossar plaströret mellan lmm och spjäll så sitter den i det röret, klämmer du utanpå så känner du vart den sitter. Effektökningen är minimal, men min svarade lite snabbare å lät lite tuffare iaf, men det blir inga stora skillnader wink

3 Inlägg
4 oktober 2007
malboroman e du säker på att de finns dämpare i insuget på 16ventilare ja e osäker.

Smålänning
7 883 Inlägg
4 oktober 2007
kungenswe skrev:
malboroman e du säker på att de finns dämpare i insuget på 16ventilare ja e osäker.

Japp, det finns det! Satt det i alla fall i insuget på en polares GLT 16 valve som jag bytte kamrem på.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bärs!
3 456 Inlägg
4 oktober 2007
kungenswe skrev:

Jo, det gör det... mellan lmm å spjällhuset

Garaget.org peakade 2008.

Smålänning
7 883 Inlägg
4 oktober 2007
JapMax skrev:
740__power skrev:

Du kan ju alltid testa, tar ju 2 minuter smile
Funderar själv på att köpa en 16v btw

Jag påstår att 16v måste vara en av de roligare volvobilarna. Räcker med att det är lite fuktigt på backen så går det brett wink
Jäkligt pigga och trevliga motorer, särskilt om dom hålls över 3000 rpm.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

17 Inlägg
13 oktober 2007
Marlboroman skrev:
Ta bort inbsugsljuddämparen. Om du lossar plaströret mellan lmm och spjäll så sitter den i det röret, klämmer du utanpå så känner du vart den sitter. Effektökningen är minimal, men min svarade lite snabbare å lät lite tuffare iaf, men det blir inga stora skillnader wink

varför skulle detta göra nån skildnad igentligen, ljuddämpningen motar ju inget??

8 250 Inlägg
14 oktober 2007
Degenman skrev:
Marlboroman skrev:

varför skulle detta göra nån skildnad igentligen, ljuddämpningen motar ju inget??

Min såg ut såhär:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/16vdampare.JPG

Flödesoptimeringen ser... "tveksam" ut då skumgummit ligger an mot innerväggen på röret mellan lmm och gasspjäll.

17 Inlägg
14 oktober 2007
Marlboroman skrev:
Degenman skrev:
Marlboroman skrev:

Min såg ut såhär:

Flödesoptimeringen ser... "tveksam" ut då skumgummit ligger an mot innerväggen på röret mellan lmm och gasspjäll.

så att du tog bort röret mä massa hål i också alltså?? men hur mycket tog du i när du slet loss dedär....

8 250 Inlägg
14 oktober 2007
Degenman skrev:
Marlboroman skrev:
Degenman skrev:

Min såg ut såhär:

så att du tog bort röret mä massa hål i också alltså?? men hur mycket tog du i när du slet loss dedär....

Den sitter fast i ena halvan av röret, så jag tog och skar bort det. Skar av den strax bakom där skumgummit / perforeringen tog slut

17 Inlägg
14 oktober 2007
Marlboroman skrev:
Degenman skrev:
Marlboroman skrev:

Min såg ut såhär:

Den sitter fast i ena halvan av röret, så jag tog och skar bort det. Skar av den strax bakom där skumgummit / perforeringen tog slut

Kalla mig gärna trög, men dedär blev ja bara mer förvirrad av...

8 250 Inlägg
14 oktober 2007
Degenman skrev:
Marlboroman skrev:
Degenman skrev:

Kalla mig gärna trög, men dedär blev ja bara mer förvirrad av...

Röret mellan lmm och gasspjäll är delat ungefär på mitten, lossar man slangklamman och delar på så har man i ena handen ett rör, och i andra handen har man delen jag skar bort, alltså ljuddämparen. Och jag skar bort hela den perforerade delen och sen satte jag ihop röret igen. Du förstår när du kommer igång med det, komme rinte på riktigt hur jag ska förklara.

Avstängd
519 Inlägg
17 januari 2009
Marlboroman skrev:

menar du de plaströret som kommer från luftfiltret o in i insuget?? tråden kanske är lite gammal men de kanske är nån som svarar wink hehe
Senast redigerat av volvo_nicke3 (17 januari 2009)

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)

1 380 Inlägg
28 juli 2009
eller så gör man som jag och byter rör helt smile

140 Inlägg
18 februari 2012
får jag låna tråden lite?
finns det inga roliga kammar till 16v motorn? har letat runt lite men inte hittat något intressant! mvh

svarden skrev:
får jag låna tråden lite?
finns det inga roliga kammar till 16v motorn? har letat runt lite men inte hittat något intressant! mvh

Någon månad försent kanske..

http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök