3496
Sök

Bilen hoppar och ratten skakar

107 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Köpte mig 4 begagnade alufälgare med fin däck på blocket.
Monterade dem på min vw vento -95 och det hoppade å skakade i ratten så nu har jag precis varit iväg och gjort en hjulinställning vilket behövdes samt balanserat däcken. Tänkte när jag skulle åka hem att nu ligger den nog som ett strykjärn på vägen men icke!! Bilen hoppar och ratten skakar nästan ännu mer nu sad Stod brevid när både hjulinställningen och balanseringen gjordes så jag såg att det gjordes korrekt. Vad kan vara felet undrar jag nu? Någon som vet??
Senast redigerat av _GhostDriver_ (18 april 2012)

329 Inlägg
18 april 2012
#2
Däcken stått länge och blivit orunda (eller vad man ska kalla det)


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
18 april 2012
#3
Nåt däck som "regumeringen" släppt på kankse?wink

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

1 624 Inlägg
18 april 2012
#4
_GhostDriver_ skrev:
Tjena!

Köpte mig 4 begagnade alufälgare med fin däck på blocket.
Monterade dem på min vw vento -95 och det hoppade å skakade i ratten så nu har jag precis varit iväg och gjort en hjulinställning vilket behövdes samt balanserat däcken. Tänkte när jag skulle åka hem att nu ligger den nog som ett strykjärn på vägen men icke!! Bilen hoppar och ratten skakar nästan ännu mer nu sad Stod brevid när både hjulinställningen och balanseringen gjordes så jag såg att det gjordes korrekt. Vad kan vara felet undrar jag nu? Någon som vet??

Behöver du centrumringar kanske?

107 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#5
Däcken skall vara helt okej enligt däckverkstaden som balanserade och centrumringar sitter det på. Fler tips?

191 Inlägg
19 april 2012
#6
Bulthålen kanske inte är centrerade på fälgen? Va vet jag...

1 624 Inlägg
19 april 2012
#7
HayesNine skrev:
Bulthålen kanske inte är centrerade på fälgen? Va vet jag...

Glappa länkarmsbussningar?

1 624 Inlägg
19 april 2012
#8
Skeva fälgar?

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
#9
För stort navhål och ingen/fel adapterring? (vilket gör, eller iaf KAN göra att fälgen hamnar "snett"/fel)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

107 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#10
Bilen är nybesiktad så det ska inte vara några glapp. Min bil är ju en vento och fälgarna satt på en golf 3 innan... Det måste ju vara samma centrumringar eller? vento och golf 3 ska ju vara i stort sett samma bil. Om fälgarna är skeva borde inte balanseringen ha misslyckats då?

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
#11
_GhostDriver_ skrev:
Bilen är nybesiktad så det ska inte vara några glapp. Min bil är ju en vento och fälgarna satt på en golf 3 innan... Det måste ju vara samma centrumringar eller? vento och golf 3 ska ju vara i stort sett samma bil. Om fälgarna är skeva borde inte balanseringen ha misslyckats då?

Ja det med navhålen var bara en tanke

Men nej, det går att balansera en skev fälg. Det går att få balanseringsmaskinen att visa "noll" (rätt...att det är balanserat, kalla det vad man vill) men trots det känna av att fälgen är skev. Så hade jag det på mina förra fälgar; maskinen visade att det var rätt, men, man såg hur fälgen slog, och ja, det kändes i hastigheter över 80km/h

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

305 Inlägg
19 april 2012
#12
är det orginal fälgar? Annars händer det ju att man tappar en centreringsring ibland om dom är lösa när man far runt och byter däckena.
Testa att sätta framdäckena bak och tvärt om, se om det försvinner eller förendras. SÅ kan du ju lokalisera vilket däck/fälg det är som bråkar.



Sök