3555
Sök

Volvo S70 - Luftfilter och raka rör

Zentix
32 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Tjena!

Har läst igenom den klistrade tråden om luftfilter, nu undrar jag bara var jag kan få tag på ett vettigt filter som inte är allt för dyrt. Skulle vara schyst om nån kunde länka eller säga vart man kan hitta schysta filter.

sen denna punkten..

-Risk för att motorn suger varmluft
Vid öppen filtermontering hamnar filtret ofta öppet under huven vilket innebär att motorn kommer suga motorrumsluft.

Hur kan man göra för att den ska suga så lite varmluft som möjligt? Montera in det i orginal boxen, om man kan få det att passa i den?

Sedan är det just så att alla volvo femmor låter ju så jäkla nice. Men skulle vilja framhäva det lite mer. Frågan är då om man ska ta bort den sista fyrkantiga dämparen längstbak och säta 2,5tums rakt rör (för det är väll 2'5 tum orginal på en s70-98 ?) eller man ska byta sista dämparen till en annan.

Tack på förhand!

//Markus

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 april 2012
Filter: Ebay.co.uk. KN filter hemma i brevlådan för ca 350kr. Panelfilter är väldigt bra, alternativt bygg om, bygg en isolerad låda runt filtret. Snorkel in i lådan som inte plockar luft nere i från gatan utan hellre högre upp mellan grillen och kylaren eller vid lyktan.

Ljud: Personligen så tycker jag ett skönt insugsljud är mycket mer potent än "jag-har-tagit-bort-dämparen"-avgasbuller. Dessutom låter det bara när du varvar, pressar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Zentix
32 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Är det bättre att köpa ett KN insatts filter som ersätter det filter som sitter där nu,än ett öppet filter. Kommer man få samma "sugljud" ?

53 Inlägg
27 april 2012
Skulle jag köpa ett öppet luftfilter så skulle jag välja ett oljefritt sådant då det bland annat är mer skonsamt för LMM'n än ett filter som ska oljas in. Läser man runt lite så verkar AEM's Dryflow filter vara riktigt bra, dock kostar det närmare tusenlappen. Vill man komma billigare undan så ska det finnas nått liknande filter fast av annat märke och för mindre effektuttag.

Angående varmluften så skulle man ju kunna kapa av en original överdel till luftfilterboxen i mitten och använda den som avskärmning (finns en del som gjort på detta sätt).

Originalstorleken på avgassystemet på en S70 ska vara 2,25 tum. Att plocka bort den stora ljuddämparen o ersätta den med ett rör är ju en variant, men tror det kommer låta alldeles för mycket.
Det där med att byta ut ljuddämparen till en mindre t.ex. kommer i största sannolikhet att skapa resonans ljud om du nu inte drar ett grövre rör från ljuddämparen hela vägen ut.
Jag tror dock det bästa vore en halvsats.

/moessan

Zentix
32 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Tack för svaret, har bestämt mig för att inte plocka någon dämpare utan köra original. Men letar efter ett filter som är relativt billigt typ
http://www.stylingbutiken.se/air-single … 45-/3011-0

Hur dum är jag mot mig själv om jag tar ett sådant istället för ett för tusen lappen?

53 Inlägg
27 april 2012
Zentix skrev:
Tack för svaret, har bestämt mig för att inte plocka någon dämpare utan köra original. Men letar efter ett filter som är relativt billigt typ
http://www.stylingbutiken.se/air-single … 45-/3011-0

Hur dum är jag mot mig själv om jag tar ett sådant istället för ett för tusen lappen?

Jättesvårt att säga då det skiljer sig rätt mycket från filter till filter.
Personligen tycker jag dock att ska man ha ett öppet luftfilter, så ska man ha ett märkesfilter som man vet är bra. Luftfiltret har trots allt en rätt så viktig uppgift. Man vill ju inte att bilen ska fungera som en inre bläster. Gäller att inte vara dumsnål, men visst; ett billigare filter kanske inte är så mycket sämre, vad vet jag.

Tänkte iaf skicka med en länk till filtret jag funderar på själv (märket är tydligen en del av Pipercross):
http://www.creatix.se/r-power-5-/2626-0

Zentix
32 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Det såg vettigt ut och ligger i min prisklass, men är Creatix bra sida att handla ifrån ?

NVM
Såg nu, efter att tittat på sidan i mer än 30 sek att de såg rätt seriösa ut... smile

UPDATE:
La en beställning på ett sådant och hoppas jag ska bli nöjd:)

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Zentix (27 april 2012)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 april 2012
Raka rör innebär Inga dämpare alls.
sätter du raka rör på din Sugmotor så kommer du förlora mer kraft än du tjänar.

C H E V R O L E T <3

Sök