3190
Sök

9" fälg bmw e36 problem!

8 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#1
Hallå

Har precis införskaffat mig nya fälgar till min bil (bmw e36 323). Köpte ett par dotz mugello 18" 8"(225/40) fram 9"(255/35) bak med et 35. Fram passar det klockrent men bak är det lite för tajt så det blir skrap vid skarpa svängar och accelerationer.  Så frågan är vad som är smidigast och billigast att göra.

Här är några alternativ jag kommit på
1. Valsa skärmkanter, Låna hem ett vals verktyg och göra det själv. dock väldigt hög risk att lacken kan spricka och skärmkanterna är redan rostlagade så vet ej skicket.
2. Svarva godset i fälgen så fälgen kommer närmare bromskivan. Vet dock ej hur mycket man kan svarva av om ens möjligt pga av försvagning?
3. Höja bilen genom att använda gummikuddar i botten av fjädrarna. ingen aning om vart man kan hitta sånt och hur bra det blir.
4. Ställbara dämpare( dock är det inte ett alternativ ännu pga pengabrist)
5. Hårdare fjädrar bak
6 Fjädrar från en e36 touring? kanske är lite hårdare pga tyngre bil.


Kom gärna med egna förslag eller vilket alternativ som ni tror mest på!


MVH Per Hansson

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 april 2012
#2
Jag skulle börja med det billigast och därefter se hur det går
Gummikudar till att börja med.
Köpte förut på Biltema för rätt många år sent, funka klokren.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … st-341712/

eller:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … st-341710/


Om Biltema inte har, kolla också på Mekonomen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 april 2012
#3
Hm...Jag har 9" bak på min E36 (M3) med ET26, däckdim 225/40 18. Går precis fritt från skärmkanten, möjligtvis att det kan ta i vid full infjädring, dock inget jag kan se spår efter i skärmkanten...Min bil är inte sänkt.
Skumt att det tar i skärmkanten för dig, trots att du har högre ET än vad jag har (högre ET = däcket längre in i hjulhuset). Nu kan ju mina skärmkanter vara valsade men jag tycker INTE att det ser ut så, men visst skärmkantsfalsen är snyggt "upprullad", men har för mig att det är så original på M3...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#4
alain skrev:
Jag skulle börja med det billigast och därefter se hur det går
Gummikudar till att börja med.
Köpte förut på Biltema för rätt många år sent, funka klokren.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … st-341712/

eller:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … st-341710/


Om Biltema inte har, kolla också på Mekonomen.

Yes något i den stilen ska jag pröva. Bor dock på gotland så biltema är inget jag kan handla ifrån just nu så det blir att kolla mekonomen smile

Jajjemen!
1 512 Inlägg
22 april 2012
#5
Du har en lång lista med saker du kan göra, men smalare däck nämns inte? tongue

Polaren kör e36 med 10" bak et 15. de sticker ut betydligt mer än 9" med et 35, å ändå går de fritt.

Byt till smalare däck, problemet löst!! smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

8 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#6
Manne skrev:
Du har en lång lista med saker du kan göra, men smalare däck nämns inte? tongue

Polaren kör e36 med 10" bak et 15. de sticker ut betydligt mer än 9" med et 35, å ändå går de fritt.

Byt till smalare däck, problemet löst!! smile

Jävligt sant!! haha har inte ens tänkt i dom banorna
Synd bara att däcken är i princip nya hmm Dock är däck rätt dyrt så hoppas jag kan lösa det på billigare sätt smile

Jajjemen!
1 512 Inlägg
22 april 2012
#7
De går alltid att sälja!

behöver ju inte bli jättedyrt om man kan tänka sig att rulla på lågprisdäck, finns säkert för en 500ing styck.
Men dom brukar vara halkiga när de är blött ute tongue

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 april 2012
#8
Punkt 5 o 6 blir samma sak o då kan den bli betydligt högre bak.
På min E36 hade jag E46 touring fjädrar o fick 4x4 stuk på den...
http://www.garaget.org/?car=275991&image=2598765
Senast redigerat av Grabber (22 april 2012)


517 Inlägg
27 april 2012
#9
jag hade 9"*16 et 26 runt om på min Coupé max sänkt med k-sport coils hade 205.55.16 bak fick valsa i bak men med 205.50 hade det gått utan att valsa hade frigång mellan däck och skärm kanske 8mm då efter valsning valsa funkar bra om man värmer med värmepistol ordentligt lacken sprack på ena sidan för mig bara och bilen har originallack från fabrik. Men tycker som tidigare skrivit att det är konstigt att dom tar i. Har haft 8* 18" m6 fälgar med 225.40 runt om innan valsning och det gick fritt tror det va et 35. Dock va mina smalare än dina.

Läste igen nu hehe 255 bak då äre inte konstigt det tar i gå ner till 235 det funkar nog bättre smile eller testa om det går ställa cambern tillräckligt mkt i bak smile bara skruva på bulten till nedre staget i bak jag använde krafthandtag och tog i rejält så gick det.
Värmepistol skärmvals och öka cambern lite kan hjälpa annars är det som tidigare skrivit byt däck
Senast redigerat av SchleX_320 (27 april 2012)



Sök