3767
Sök

Slänga i chevmotor i pontiac firebird 79a

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Tja!
Lär ha lite större motor i min pontiac firebird 79a,
å eftersom pontiac motorerna alltså 400 å dyra å svåra å hitta ett bra
objekt så funderar jag på å skrämma upp en chev 350 istället.
Å då till funderingen nån som vet hur mycke man lär bygga om för å få den motorn å passa?
är de lika växellådsfäste ? så om det bara är motorfästerna som skiljer?
det är ju samma kaross som även chevan har till camaron

Tack på förhand

Tommy

1 532 Inlägg
1 juni 2012
Jag tycker inte du ska byta motor då denna bil du nu äger är den ända som lämnat fabrik med detta motor alternativ orignal då denna modell enbart annars levererades med V6.

137 Inlägg
1 juni 2012
Lär väll inte vara några problem, jag har en 350 pontiac motor i min firebird 76 men det är ju samma motorrum. Sen så tror jag att det inte är någon större skillnad på chevas och pontiacs 350, chevas 350 sitter ju i camaron å där är det ju samma chassi som firebirden så inga konstigheter där inte. wink

Sen ser man ju många pontiacs med just chevamotor och hade det varit jättesvårt så hade nog inte så många gjort det tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 juni 2012
håller på med den operationen i min firebird trans am 74a
man behöver flytta motorfästerna lite och borra nya hål till bultarna.
sen går det inte med 350ins orginal grenrör så du får skaffa headers annars passar allt smile

är inga avancerade grejjer direkt smile

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Okej men jag vill inte kapa sönder motorfästerna i bilen ?  vill kunna gö den orginal igen

Dirtmike: Den fanns med både v6,301 som jag har 350 å 400 som jag har fattat de

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Team-Adolfssona: haru nå bilder på hur du har gjort ? smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 juni 2012
AmazonRacing skrev:
Okej men jag vill inte kapa sönder motorfästerna i bilen ?  vill kunna gö den orginal igen

behöver inte kapa nåt sitter bultat i framvagnsbalken
gorde det på min iaf men är bytt motor i den några gånger redan ^^

det är inga problem att återställa sen
motorfästen är det ju bara borra nya hål till sen bulta fast dom där dom passar till cheva motorn
sen om du ska byta till mopar igen så är det bara flytta fästerna till dom gamla hålen igen hur smidigt som helst smile

har tyvär inga bilder på den då de e förjävla rörigt i mitt garage o bland mina bilar för tillfället tongue
men kan nog grejja lite bilder nån dag här framöver smile

firebird/trans amen fanns även med V8 turbo för den delen

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
OKej smile Jo den turbo modellen fanns 80-81 smile hitta en sån motor men dom hade satt på en annan förgasare så tror den blir för hög =/

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 juni 2012
71 fanns även 455a

men ta och kolla på din om motorfästena är svetsade i balken på din har för mig dom inte ska vara det utan sitter med 3 bultar så det är inget som förstör om man vill återställa bilen till orginalskick igen

glöm dock inte o rostskydda när du borrar hål amerikanskt stål rostar friskt wink

ska själv köra me rejält vässad 350 inte nöjd sålänge det är under 500 i den
dock har jag inte kommit fram till vad jag ska köra för låda.

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
OKej ska kolla de smile jo vill ju kunna slänga i orginalspisen igen om man vill de smile, okej ville väl helst ha en pontiac 400 motor men dom är både dyra i inköp och delar=/ så om de går relatift smidigt å slänga i en 350 men lite värre grejor så gör man ju de då. sitter ju redan en bra bakaxel på så smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 juni 2012
har letat lite efter mopar motor jag me men både dyrare o svårare att hitta samt dyrare delar till dom så får bli cheva istället wink man kan ju inte va mopar frälst måste ju va lite blandat wink

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Men pontiac e ju inte mopar ? de e ju gm de å smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 juni 2012
AmazonRacing skrev:
Men pontiac e ju inte mopar ? de e ju gm de å smile

mitt fel sa ju att de va rörigt här tongue blandade ihop dodge lite här nu ^^

1 532 Inlägg
1 juni 2012
AmazonRacing skrev:

Inte i Esprit -79 utan det blev tillval -80 -81

50 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Men Dirtymike vahar du å berätta om bilen ? för han jag köpte den viste inte så mycke om den å hade bara haft den i nån vecka å fick den i nått byte

1 532 Inlägg
1 juni 2012
AmazonRacing skrev:
Men Dirtymike vahar du å berätta om bilen ? för han jag köpte den viste inte så mycke om den å hade bara haft den i nån vecka å fick den i nått byte

Pm lagd smile

Sök