3324
Sök

Alldeles för billig helrekond?

Dr. Ulf
74 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har surfat runt lite och kikat efter en helrekond för nya bilen och har då hittat bilvårdsfirmor som är grymt billiga.
Det som är tänkt är alla ytor in/utvändigt, dammsugning, rutor, motortvätt, vax, polering. Och så snubblade jag över ett inlägg på ett bilvårdsforum där man påstod att att göra allt detta på EN bil tar minst 10 timmar.

Så den stora frågan är, hur kan det då löna sig för ett företag att ta 1500-2000 för ett sådant stort arbete? Är kvalitén så låg på utfört arbete eller var har man "snålat" in?

Mvh!

Honna ?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
5 juni 2012
#2
hitte skrev:
Hej!

Har surfat runt lite och kikat efter en helrekond för nya bilen och har då hittat bilvårdsfirmor som är grymt billiga.
Det som är tänkt är alla ytor in/utvändigt, dammsugning, rutor, motortvätt, vax, polering. Och så snubblade jag över ett inlägg på ett bilvårdsforum där man påstod att att göra allt detta på EN bil tar minst 10 timmar.

Så den stora frågan är, hur kan det då löna sig för ett företag att ta 1500-2000 för ett sådant stort arbete? Är kvalitén så låg på utfört arbete eller var har man "snålat" in?

Mvh!

Det vanligaste är att dom snålar in på polering och bra skydd.


Dr. Ulf
74 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#3
Okej. Så det lönar sig egentligen inte att ta en billigare rekond utan istället gå till någon större firma typ ditech, mr cap osv?

Honna ?

533 Inlägg
5 juni 2012
#4
Jobbar själv på en rekondfirma.

En helrekond tar mig mellan 6-8 timmar att göra. Man får vad man betalar för skulle jag vilja säga.

Fick in en bil som va "helrekondad" nyligen. Den va rekondad på ett helt annat ställe i sverige, och prislappen låg på 1500kr. Ägaren var inte riktigt nöjd kan jag minst påstå.
Vi tar ca 3500 för en helrekond.

Det var inte dammsugen under sittarna i baksätet
Rutorna var taskigt rengjorda
Fortfarande något slags "spill på en dörrsida bak
"vaxningen" var under all kritik

Så nog tror jag det lönar sig ändå att åka till en "större" firma. Det är min åsikt iaf smile

JFfoto
5 juni 2012
#5
Om man ska göra det riktigt seriöst så tar ju bara en polering nästan 10 timmar..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
5 juni 2012
#6
hitte skrev:
Okej. Så det lönar sig egentligen inte att ta en billigare rekond utan istället gå till någon större firma typ ditech, mr cap osv?

Jag säger; gå på rekommendationer.
Grundjobbet är A och O, att personen har erfarenhet och motivationen att göra ett bra jobb!


Förgasarfrälst
219 Inlägg
5 juni 2012
#7
Har jobbat på bilrekond i över 3 år nu. står man å polerar en bil i 10 timmar så är det ingenting kvar eller så vet man inte vad man håller på med haha. även om man skulle köra den med flera olika medel så tar det inte en bråkdel av tiden om man har rätt prylar till hands.  en vanlig helrekond brukar vi fixa på cirka 4 timmar OM det är en normalstor och normalsliten personbil där det är enklare polering och vaxning som gäller, är det lackskydd som önskas så är det polering i flera steg + skyddet skall ligga på i ett antal timmar minst, kan gärna stå till dagen efter. är det ett riktigt rislass som någon dragit in brukar oftast kunden inte heller lägga ribban superhögt.. och man kan helt enkelt inte lägga ner  hela sin själ på en solidsvart maskintvättad 90talsbrukis, det skulle inte gå ihop sig för företaget. och det förklarar vi ofta för kunder som kommer in med rostiga gamla bilar, och dom har förståelse för detta! så dom vet vilken nivå man kan lägga på vilken typ av bil man har. när vi anser oss klara med bilen inne i hallen så kör vi alltid ut den och tar en sista koll så allt är snyggt när kunden hämtar bilen, dammsuger om man skulle missat något eller liknande. OCH vi är alltid med och tittar över bilen med kunden och säger  å visar vad vi gjort så inga komplikationer skall uppstå, är det något han/hon inte är nöjd med så rättar vi till detta.  det är inget litet jobb att rekonda en bil, och vi undrar ofta hur man lyckats skita ner bilen så ofantligt som endel gör wink   Jag själv tycker priserna hos dom flesta firmor är hemskt överdrivna.. det är ganska ansträngande jobb men ingen rymdforskning. haha ja det var min lilla åsikt smile  // matte

3 Inlägg
6 juni 2012
#8
Jill skrev:
hitte skrev:
Hej!

Har surfat runt lite och kikat efter en helrekond för nya bilen och har då hittat bilvårdsfirmor som är grymt billiga.
Det som är tänkt är alla ytor in/utvändigt, dammsugning, rutor, motortvätt, vax, polering. Och så snubblade jag över ett inlägg på ett bilvårdsforum där man påstod att att göra allt detta på EN bil tar minst 10 timmar.

Så den stora frågan är, hur kan det då löna sig för ett företag att ta 1500-2000 för ett sådant stort arbete? Är kvalitén så låg på utfört arbete eller var har man "snålat" in?

Mvh!

Det vanligaste är att dom snålar in på polering och bra skydd.

Eller skatter och (miljö)avgifter och kör kolsvart för att få det att gå ihop, vilket inte är PK.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
6 juni 2012
#9
Exilim skrev:
Jill skrev:
hitte skrev:
Hej!

Har surfat runt lite och kikat efter en helrekond för nya bilen och har då hittat bilvårdsfirmor som är grymt billiga.
Det som är tänkt är alla ytor in/utvändigt, dammsugning, rutor, motortvätt, vax, polering. Och så snubblade jag över ett inlägg på ett bilvårdsforum där man påstod att att göra allt detta på EN bil tar minst 10 timmar.

Så den stora frågan är, hur kan det då löna sig för ett företag att ta 1500-2000 för ett sådant stort arbete? Är kvalitén så låg på utfört arbete eller var har man "snålat" in?

Mvh!

Det vanligaste är att dom snålar in på polering och bra skydd.

Eller skatter och (miljö)avgifter och kör kolsvart för att få det att gå ihop, vilket inte är PK.

Sant, så sant!!


arenwik
6 juni 2012
#10
weber140 skrev:
Har jobbat på bilrekond i över 3 år nu. står man å polerar en bil i 10 timmar så är det ingenting kvar eller så vet man inte vad man håller på med haha. även om man skulle köra den med flera olika medel så tar det inte en bråkdel av tiden om man har rätt prylar till hands.  en vanlig helrekond brukar vi fixa på cirka 4 timmar OM det är en normalstor och normalsliten personbil där det är enklare polering och vaxning som gäller, är det lackskydd som önskas så är det polering i flera steg + skyddet skall ligga på i ett antal timmar minst, kan gärna stå till dagen efter. är det ett riktigt rislass som någon dragit in brukar oftast kunden inte heller lägga ribban superhögt.. och man kan helt enkelt inte lägga ner  hela sin själ på en solidsvart maskintvättad 90talsbrukis, det skulle inte gå ihop sig för företaget. och det förklarar vi ofta för kunder som kommer in med rostiga gamla bilar, och dom har förståelse för detta! så dom vet vilken nivå man kan lägga på vilken typ av bil man har. när vi anser oss klara med bilen inne i hallen så kör vi alltid ut den och tar en sista koll så allt är snyggt när kunden hämtar bilen, dammsuger om man skulle missat något eller liknande. OCH vi är alltid med och tittar över bilen med kunden och säger  å visar vad vi gjort så inga komplikationer skall uppstå, är det något han/hon inte är nöjd med så rättar vi till detta.  det är inget litet jobb att rekonda en bil, och vi undrar ofta hur man lyckats skita ner bilen så ofantligt som endel gör wink   Jag själv tycker priserna hos dom flesta firmor är hemskt överdrivna.. det är ganska ansträngande jobb men ingen rymdforskning. haha ja det var min lilla åsikt smile  // matte

Jag har polerat en bil i tre arbetsdagar en gång. Det är ingen fara att polera en bil i 10 timmar och ibland krävs det.
Men vi anser ju också att dom där "solidsvarta maskintvättad 90talsbrukisarna" är värda att rädda. Det är ju dom som är roliga att polera cool
Senast redigerat av arenwik (6 juni 2012)

arenwik
6 juni 2012
#11
hitte skrev:
Hej!

Har surfat runt lite och kikat efter en helrekond för nya bilen och har då hittat bilvårdsfirmor som är grymt billiga.
Det som är tänkt är alla ytor in/utvändigt, dammsugning, rutor, motortvätt, vax, polering. Och så snubblade jag över ett inlägg på ett bilvårdsforum där man påstod att att göra allt detta på EN bil tar minst 10 timmar.

Så den stora frågan är, hur kan det då löna sig för ett företag att ta 1500-2000 för ett sådant stort arbete? Är kvalitén så låg på utfört arbete eller var har man "snålat" in?

Mvh!

Man får oftast vad man betalar för.
Sen beror det lite på hur priserna ligger i trakten, här i Kalmar är det fruktansvärt billigt med rekond!
Även dom som utför ett bra jobb tar inte bra betalt för det. Så här kan man inte ligga så högt i pris.

Vi tar 2000 för en helrekond ink. vax. / 2700:- försegling

357 Inlägg
6 juni 2012
#12
"tyvärr" är det ju så att många rekond firmor sätter i system att ta in gratis arbetskraft från arbetsförmedlingen etc vilket gör att man kan ta väldigt lite betalt och ändå täcka de löpande kostnaderna.

Sen är det ju inga som helst problem att lägga 10h på en utv rekond.
Ska man ha bort de repor som går, få ner lite struktur på lackytan, och sedan få en riktigt fin finish på det hela tar det tid, kanske mest yrkesskadade människor som ser skillnaden men 10h behöver inte vara mkt tid på en lack..

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Dr. Ulf
74 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#13
Tack för schyssta svar! Med 10 timmar menar jag fullständig genomgång av bilen och alla dess ytor, både in- och utvändigt.
Man blir lite 'rädd' för firmor som tar lite betalt. Man ställer dig frågan om dom ett bra jobb eller dom bara vill locka kunder.
Har kollat lite på Favorit bilvård i Kristianstad samt Blekinge bilvård i Mörrum, har ni någon koll på dessa?

Honna ?


Sök