3333
Sök

Baslåda som blivit tyst :(

7 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
Hej!

Slängde in lite grejjer i skuffen en dag och tänkte mig inte riktigt för. Jag hade ju inte hunnit montera upp mitt slutsteg mot väggen bak så det bara låg och det hamnade nog halvtunga saker på det. Jag har ett sånt här:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … tsteg&
Enligt manualen ska allt vara ok när den lyser grönt, vilket den gör när jag slår igång bilstereon.

Det är inge problem med kabeln mellan slutsteget och baslådan. Jag har mätt så det är 0 resistans på vardera kabel ifrån slutsteg till högtalare. Samt att volt(växelström) kommer in till högtalaren när jag spelar musik. Högtalaren är dock HELT tyst, inte ett ljud kommer ur den.
Testade även mäta resistans över plus och minus och då fick min mätare spratt och visade -tal typ tongue

Men frågan är: är det högtalaren i baslådan eller slutsteget som är problemet?
Jag har inte möjlighet att testa med något annat tyvärr.
Senast redigerat av Elrinth (4 juni 2012)

7 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Kontrollerade med en annan högtalare. Det är baslådans högtalare som har något tråd lös eller liknande.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
7 juni 2012
ohm mät på själva högtalaren, det ska vara 1/2/4ohm på ingången till baslådan är det noll då har du kabelbrott eller trasiga högtalare..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

7 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Jo troligtvis trasig högtalare. Men de ska fortfarande låta visst eller?

Testade med en gammal skräpsubwoofer som jag tror jag haft sönder nu också. Klarar inte grejjerna volymen eller vad är det frågan om?

3 466 Inlägg
7 juni 2012
Elrinth skrev:
Jo troligtvis trasig högtalare. Men de ska fortfarande låta visst eller?

Testade med en gammal skräpsubwoofer som jag tror jag haft sönder nu också. Klarar inte grejjerna volymen eller vad är det frågan om?

Nej dom kan sluta låta helt när dom går sönder. Beror helt på vad det är som är kasst.

När du skruvar upp fullt så ger steget oren effekt (klipper). Detta är vad som förstör basen..
Senast redigerat av M_icke_ (7 juni 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

7 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Finns det en högtalare som tål detta och inte är svindyr? Nåt ni har att rekommendera? Jag vill ju ha en högtalare som ger lite extra kräm på bassdelarna och samtidigt tål att man provar lite olika inställningar på slutsteget / stereon.
Senast redigerat av Elrinth (7 juni 2012)

3 466 Inlägg
7 juni 2012
Elrinth skrev:
Finns det en högtalare som tål detta och inte är svindyr? Nåt ni har att rekommendera? Jag vill ju ha en högtalare som ger lite extra kräm på bassdelarna och samtidigt tål att man provar lite olika inställningar på slutsteget / stereon.

Nej. Ingen bas tål distorsion i längden.

Du får helt enkelt hålla dig till den volymen steget ger ren effekt på.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök