Har nu plockat ner tråget och plockat ur detta fina lager (se bild), enligt en väldigt väldigt erfaren volvomekaniker så hade jag för klena spridare på (orangea) till motorn så oljan blivit varm och för tunn och därmed hade lagret sagt upp sig.
ett till lager såg också ut att kunna vara på gång.
alla vevlager är nu bytta och allt låter frid och fröjd i motorn.
MEN, kan detta vara orsaken till att lagren skurit?
ser man om den får nog med soppa ifall stiften ser bra ut om man plågat ur den lite?
sitter LMM från 2.0 liters v70 turbo om det kan ha betydelse
han tyckte att blå spridare va en bra ide, och att ta spridar-bryggan utan retur och klämma åt den där lilla tryck klumpen som sitter under.
någon som haft erfarenhet av denna ide?
bör man inte på med större lmm och mappa om man byter spridarna?
kör nu med boxen från 2.0l motorn tills jag vet vad som blev fel
2.3l t5
1.0 - 1.1 laddtryck
3tums downpipe
orginalturbo
chip som skulle ge 325 hk enligt mekanikern.
27000 mil
Tacksam för all hjälp och ideér!
slut