3992
Sök

850 t5 skuret vevlager pga för klena spridare???

18 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#1
Har nu plockat ner tråget och plockat ur detta fina lager (se bild), enligt en väldigt väldigt erfaren volvomekaniker så hade jag för klena spridare på (orangea) till motorn så oljan blivit varm och för tunn och därmed hade lagret sagt upp sig. 
ett till lager såg också ut att kunna vara på gång.
alla vevlager är nu bytta och allt låter frid och fröjd i motorn.
MEN, kan detta vara orsaken till att lagren skurit? 
ser man om den får nog med soppa ifall stiften ser bra ut om man plågat ur den lite?
sitter LMM från 2.0 liters v70 turbo om det kan ha betydelse

han tyckte att blå spridare va en bra ide, och att ta spridar-bryggan utan retur och klämma åt den där lilla tryck klumpen som sitter under.
någon som haft erfarenhet av denna ide?
bör man inte på med större lmm och mappa om man byter spridarna?

kör nu med boxen från 2.0l  motorn tills jag vet vad som blev fel



2.3l t5
1.0 - 1.1 laddtryck
3tums downpipe
orginalturbo
chip som skulle ge 325 hk enligt mekanikern.
27000 mil 

Tacksam för all hjälp och ideér!

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128954/128954-a69dcf085c3fd71a62f56c7136039755.jpg
slut

820 Inlägg
21 juni 2012
#2
27xxxx mil..hur står det till med oljepumpen då?


18 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#3
den kan ju vara dålig också... ska göra ett kamremsbyte på en gång då kan man passa på att byta ut oljepumpen. eller kan man se om den är dålig på nåt enkelt sätt?

490 Inlägg
22 juni 2012
#4
Nu tror jag väl att du tänker på vattenpumpen iaf?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

301 Inlägg
22 juni 2012
#5
325hk på endast chip? nej du...
har själv haft en t5r med chip mm och kom inte i närheten av dom siffrorna.
spridare som orsakar haveri på lager har jag aldrig varit med om eller hört talas om.
skulle den fått för lite soppa hade dina kolvar smält.
dina lager ser ut så där pga för lite smörjning.
skulle tro att du har koks i någon oljekanal eller att någon innan dig orsakat en skada som med tiden blivit värre.
bara att riva och rengöra sedan se till att pumpen är ok gärna byta till en ny eller från en dieselpump som ger mer flöde.

kolla med jimmy i brötjärna om han har några prylar liggandes åt dig...
Senast redigerat av t5-r micke (22 juni 2012)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

4 670 Inlägg
22 juni 2012
#6
Enligt en väldigt väldigt erfaren volvomekaniker så hade jag för klena spridare på (orangea) till motorn så oljan blivit varm och för tunn och därmed hade lagret sagt upp sig. 

Erfaren bilmekaniker? In my ass! Hur fan får han ihop att för klena spridare skulle orsaka lagerhaveri? Skulle vara andra saker i det läget som gav upp först!

Att lagrena skär är ju som sagt antingen för dålig smörning eller för varm olja! Pressat motorn mycket o längre stunder?


820 Inlägg
22 juni 2012
#7
fattar inte nåt nu jag..är lagren bytt nu, men motorn inte genomgången?


7 277 Inlägg
22 juni 2012
#8
Haha den där mekanikern skulle aldrig få röra någon utav mina bilar!
Först, 325hk på original turbon? Då lär du ha iaf 2st....
Sen sitter man inte och chansar med spridare utan man tar dom som chippet är gjort efter. Är den programmerad efter standard spridare så kör man med standard spridare.
Hade dina spridare varit för små så hade du smält en kolv, inte lagrena.


18 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#9
mickius skrev:
Enligt en väldigt väldigt erfaren volvomekaniker så hade jag för klena spridare på (orangea) till motorn så oljan blivit varm och för tunn och därmed hade lagret sagt upp sig. 

Erfaren bilmekaniker? In my ass! Hur fan får han ihop att för klena spridare skulle orsaka lagerhaveri? Skulle vara andra saker i det läget som gav upp först!

Att lagrena skär är ju som sagt antingen för dålig smörning eller för varm olja! Pressat motorn mycket o längre stunder?

Precis, jag tycker också att allt låter helt vrickat, men som nybörjare lär man ju börja fråga någon..

nej har varit väldig försiktig med gasen, men lånade ut den till en kompis en kväll och jag vet att han kör som om allt vore svarvat ur ett enda stycke titan.. hörde då ett litet knackande ljud och mekanikern sa att den spikade, men efter kompisen hade lånat den så blev det ett jävla knackande, förstod då att det va ett av vevlagren.

18 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#10
sonaxvax skrev:
Nu tror jag väl att du tänker på vattenpumpen iaf?

jo...inget funkar längre efter midnatt..

18 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#11
t5-r micke skrev:
325hk på endast chip? nej du...
har själv haft en t5r med chip mm och kom inte i närheten av dom siffrorna.
spridare som orsakar haveri på lager har jag aldrig varit med om eller hört talas om.
skulle den fått för lite soppa hade dina kolvar smält.
dina lager ser ut så där pga för lite smörjning.
skulle tro att du har koks i någon oljekanal eller att någon innan dig orsakat en skada som med tiden blivit värre.
bara att riva och rengöra sedan se till att pumpen är ok gärna byta till en ny eller från en dieselpump som ger mer flöde.

kolla med jimmy i brötjärna om han har några prylar liggandes åt dig...

jo man har ju nypt ett par kolvar på moppen, x antal gånger och man vet ju att kolven smälter lååångt före något annat ens skulle kunna hända..

kan man inte köra igenom nåt slags rens?

har en ny vev hemma med stakar och allt så tänkte sjansa och hoppas på en gammal skada. satt i beg lager och körnade några små vulkaner som lager låsning där lagret snurrat i staken, bonnalagning jag vet..

vilken jimmy från brötjära?

18 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#12
masseT5R skrev:
fattar inte nåt nu jag..är lagren bytt nu, men motorn inte genomgången?

helt riktigt, beg lager såklart, kanske dumt men har nyss slängt i motorn..

820 Inlägg
22 juni 2012
#13
mekkarjohan skrev:
masseT5R skrev:
fattar inte nåt nu jag..är lagren bytt nu, men motorn inte genomgången?

helt riktigt, beg lager såklart, kanske dumt men har nyss slängt i motorn..

aha oki..ja som sagt lagren har gett sig pga av smörjninen har falerat på nåt vis...det med spridarna var så puckat av människan som upplyste dig, så han kan du dänga nästa gång.smile


513 Inlägg
22 juni 2012
#14
Skulle vilja prata med den mekanikern och få hans teori förklarad.
Skulle nu motorn gå snålt och därmed få oljan så varm att lagren tar stryk har du inga kolvar kvar, inte ens smidda skulle mäkta med.
Min slutsats lyssna inte på den killen what so ever.

820 Inlägg
22 juni 2012
#15
Melin82 skrev:
Skulle vilja prata med den mekanikern och få hans teori förklarad.
Skulle nu motorn gå snålt och därmed få oljan så varm att lagren tar stryk har du inga kolvar kvar, inte ens smidda skulle mäkta med.
Min slutsats lyssna inte på den killen what so ever.

undra hur många bilar den killen har sabbat hehe



Sök