3324
Sök

Vad ska man tänka på när jag reg besiktar

Guten
101 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena som topic lyder så undarar jag vad jag ska tänka på när jag ska reg besikta min 760 med merca Turbo diesel (240TD)

behöver jag typ byta bromsar eller något annat dyligt?

bromsarna är orginala.

är tacksam för vettiga svar
Senast redigerat av omega_limo (5 augusti 2012)

GOTLAND har allt, förutom SALT PÅ VÄGEN!!
Riktiga cowboys har Turboladdade Dieselhästar

Ljud freak !
928 Inlägg
4 augusti 2012
#2
skaffa dig sfro bygghandbok står allt du kan behöva veta om sådana här ombyggnade eller skicka ett mejl till sfro !


Guten
101 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#3
Jag ska reg besikta via bilprovningen

GOTLAND har allt, förutom SALT PÅ VÄGEN!!
Riktiga cowboys har Turboladdade Dieselhästar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 augusti 2012
#4
omega_limo skrev:
Jag ska reg besikta via bilprovningen

Jo men SFRO vet vilka regler som gäller så du slipper stå där med lång näsa hos SBP.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ljud freak !
928 Inlägg
4 augusti 2012
#5
Är din 760 en TD orginal ?? Är de en turbo ? är motorn äldre eller nyare än bilen du ska sätta i ?? 760 har ju ett max vrid och hk gräns som du måste hålla dig under ! Och för att få ligga där behövs större bromsar och annan bakaxel. Till volvo finns det i sfro bygghandbok exakt vad som måste göras för att det ska gå !


5 119 Inlägg
4 augusti 2012
#6
vilken 300 turbo diesel är det som du har satt i? 5 eller 6 cylindrig? 12 eller 24v?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 augusti 2012
#7
Bmw_Bertil skrev:
Är din 760 en TD orginal ?? Är de en turbo ? är motorn äldre eller nyare än bilen du ska sätta i ?? 760 har ju ett max vrid och hk gräns som du måste hålla dig under ! Och för att få ligga där behövs större bromsar och annan bakaxel. Till volvo finns det i sfro bygghandbok exakt vad som måste göras för att det ska gå !

Det står inte att 760:n är en TD. Jag fattade det som om att det är en bensinare han vill ha in en mersadiesel i.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ljud freak !
928 Inlägg
4 augusti 2012
#8
Vettemannen skrev:
Bmw_Bertil skrev:
Är din 760 en TD orginal ?? Är de en turbo ? är motorn äldre eller nyare än bilen du ska sätta i ?? 760 har ju ett max vrid och hk gräns som du måste hålla dig under ! Och för att få ligga där behövs större bromsar och annan bakaxel. Till volvo finns det i sfro bygghandbok exakt vad som måste göras för att det ska gå !

Det står inte att 760:n är en TD. Jag fattade det som om att det är en bensinare han vill ha in en mersadiesel i.

/Benny

Joo jag förstod nästan det med, Men jag försöker få personen i fråga att tänka över detta. Då jag håller på att bygger om en bil som ska sfro besiktigas så vet jag vad som måste göras och finnas för att det överhuvudtaget ska gå att genomföra !


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 augusti 2012
#9
Bmw_Bertil skrev:
Vettemannen skrev:
Bmw_Bertil skrev:
Är din 760 en TD orginal ?? Är de en turbo ? är motorn äldre eller nyare än bilen du ska sätta i ?? 760 har ju ett max vrid och hk gräns som du måste hålla dig under ! Och för att få ligga där behövs större bromsar och annan bakaxel. Till volvo finns det i sfro bygghandbok exakt vad som måste göras för att det ska gå !

Det står inte att 760:n är en TD. Jag fattade det som om att det är en bensinare han vill ha in en mersadiesel i.

/Benny

Joo jag förstod nästan det med, Men jag försöker få personen i fråga att tänka över detta. Då jag håller på att bygger om en bil som ska sfro besiktigas så vet jag vad som måste göras och finnas för att det överhuvudtaget ska gå att genomföra !

Okay...du menar så. Är det en 760 TD så är det lättare att sätta i en mersadiesel i den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Guten
101 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#10
Motorn i fråga är redan i satt kolla mitt fotoalbum här på garaget så får ni se

GOTLAND har allt, förutom SALT PÅ VÄGEN!!
Riktiga cowboys har Turboladdade Dieselhästar

Självlärd
3 083 Inlägg
4 augusti 2012
#11
Det är en GLE som det redan sitter en merca TD i. Och orginalmotorn har någon tidigare ägare gjort sig av med.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

German Engineering
9 083 Inlägg
5 augusti 2012
#12
Några punkter ur SFROs bygghandbok smile

"DIESELMOTOR"
Ej ombyggt fordon
Till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Det är tillåtet att byta till en dieselmotor, så länge sen klarar röktäthetsprovet som görs på besiktningen och om köldstartsanordningen stängs av automatiskt när motorn startat.

Från och med 1993 (tagen i bruk före 1/1 1993 eller senare)
För detta byte krävs avgasintyg. Intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representat i Sverige och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). Intyget brukar vara i det närmaste omöjligt att få.

Ombyggt fordon
Till och med 1999
Det är tillåtet att byta till en dieselmotor, så länge sen klarar röktäthetsprovet som görs på besiktningen och om köldstartsanordningen stängs av automatiskt när motorn startat.

Från och med 1999
För detta byte krävs avgasintyg. Intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representat i Sverige och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). Intyget brukar vara i det närmaste omöjligt att få"
Senast redigerat av CarpeDiem (5 augusti 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

4 Inlägg
5 augusti 2012
#13
Spelar ingen roll om det ær en TD från børjan besiktningmæssigt! 740/940 har en effektgræns på 238hk och 310nm
Innanfør den och inga bytta bromsar bakvagn osv så ska det gå att reg besikta på bilprovningen! Med komplett avgasrening från den nya motorn osv!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök