2779
Sök

V70 drar snett vid inbromsning!

Legitimerad idiot :)
59 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Hej!

Håller på och mekar med min mors bil och har minst sagt stött på ett problem.

Lite info om bilen:
v70N årsmod -03 2.t Awd

Symptom:
Bilen drar kraftigt åt höger vid inbromsning medans ratten svänger lätt åt vänster. 

Detta händer alltså endast när man bromsar, jag har testat att motorbromsa kraftigt men det var inga problem alls.

Detta fel uppstod efter att jag bytte ena länkarmslagringen ifram höger, vid detta tillfälle så monterade jag ner allt i det högra hjulhuset.
Kan även tillägga att innre drivknuten hoppade isär, men efter blod, svett och tårar så kom den ihop igen!

Efter detta så lämnades bilen in på hjulinställning då jag hoppades på att detta skulle lösa problemet, men icke..
Nästa steg var att byta den andra länkarmslagringen, men det gjorde inte heller någon skillnad..

Nu har jag slut på idéer och undrar om någon här vet vad det kan vara

Tacksam för hjälp!

106 Inlägg
6 september 2012
skeva skivor?

Servicerådgivare
715 Inlägg
6 september 2012
Även om det hänt efter byte av delar, hade jag börjar med att kolla bromsoken fram, plocka loss broms klossarna kolla så som går lätt, kolla så glidpinnarna går lätt, och så bromsokskolven går lätt.
Låter som bromsen biter bättre på en sida..
Då känns det som något sitter fast på andra sidan.
Med vänlig hälsning, Chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

31 Inlägg
8 september 2012
Det Chrille säger låter vettigt, men att ratten vrider sig mot motsatt håll låter konstigt!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 september 2012
JER skrev:
Det Chrille säger låter vettigt, men att ratten vrider sig mot motsatt håll låter konstigt!

Det tycker jag med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

151 Inlägg
8 september 2012
Men du rörde inte bromsarna väl och den drog inte snett åt något håll innan?

188 Inlägg
10 september 2012
inget glapp i framvagn då detta kan orsaka lustiga fenomen vid bromsning?

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
10 september 2012
Ta och kolla upp bussningarna i framvagnen det är det enda jag kan tänka mig.
Har varit med om ett sådant problem.

Det svåra är ju nu med att det är en awd som du skriver med tanke på ett broms test hos ngn firma med broms testare skulle va nästa steg men det går ju inte.

Bara att gå igenom framvagnen ordentligt.

Hur långt har bilen gått? Med tanke på att du har bussningar ibakvagnen med.

419 Inlägg
10 september 2012
Grand_voyager skrev:
Ta och kolla upp bussningarna i framvagnen det är det enda jag kan tänka mig.
Har varit med om ett sådant problem.

Det svåra är ju nu med att det är en awd som du skriver med tanke på ett broms test hos ngn firma med broms testare skulle va nästa steg men det går ju inte.

Bara att gå igenom framvagnen ordentligt.

Hur långt har bilen gått? Med tanke på att du har bussningar ibakvagnen med.

Hupps nu satt jag och tänkte till  Wiiiiii.....!!!

Pressade ni i nya bussningar så kan dom kommit ett kvarts varv fel.......!!!

151 Inlägg
11 september 2012
Den här Raketragnar har inte svarat på något av alla våra tips! Vafalls? Här lägger vi tid på hans morsas bil! wink

419 Inlägg
11 september 2012
Han håller väl på att lösa ut morsans bil från volvoverkstan.....

59 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Hej!

Nej då ingen volvoverkstad här inte!
har varit lite inaktiv här på forumet pga av flytt med mera.

Att felet skulle ligga i själva bromsarna har jag helt uteslutit, bilen besiktigades någon vecka innan och då var dem kanon. Det förklarar inte heller felet med att ratten drar sig till vänster

Har hört på ett annat forum att man måste byta länkarmslagringarna på andra sidan också (alltså väster sida)
vad tror ni om detta?

Tacksam för tips och idéer! smile

3 860 Inlägg
12 september 2012
raketragnar skrev:
Hej!

Att felet skulle ligga i själva bromsarna har jag helt uteslutit, bilen besiktigades någon vecka innan och då var dem kanon. Det förklarar inte heller felet med att ratten drar sig till vänster

Har hört på ett annat forum att man måste byta länkarmslagringarna på andra sidan också (alltså väster sida)
vad tror ni om detta?

Ja, det bör du nog göra, annars har man ju olika hårdhet, gammal vs ny bussning. Kolla också så att det sitter RÄTT länkarmar. Brorsans s60 satt det 2 olika modeller av länkarm på när han köpte den, ingen aning om vilken modell dom hade monterat men den drog snett som fan me..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

59 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
spokenratt skrev:
raketragnar skrev:
Hej!

vad tror ni om detta?

Ja, det bör du nog göra, annars har man ju olika hårdhet, gammal vs ny bussning. Kolla också så att det sitter RÄTT länkarmar. Brorsans s60 satt det 2 olika modeller av länkarm på när han köpte den, ingen aning om vilken modell dom hade monterat men den drog snett som fan me..

Länkarmen är den samma som satt där innan, jag pressade i nya bussningar bara,

Först byttes den bakre bussningen, det var då felet uppstod, så jag provade att byta den främre bussningen också men det blev ingen skillnad. nu är det ju då om bussningarna i den andra länkarmen är så dåliga att det är dessa som orsakar problemet..

151 Inlägg
12 september 2012
Ja, det är säkert så att du behöver byta vänster sida också. För när man bromsar så pressar ju hela hjulstället bakåt. En dålig bussning (eller båda) kan inte hålla emot och hålla hjulet rakt utan vill vrida sig utåt i framkant vilket gör att bilen drar åt det hållet.

1 Inlägg
16 september 2012
Tjo! Har exakt samma symtom som du har... drar snett vid inbromsning och ratten vrir åt vänster... bytte alla bussningar på bägge sidor i december och då bytte jag till polyuretan bussningar i de främre, har konstaterat att mina bakre bussningar är tvär slut igen!:s så de blir polly till dom bakre med som vparts har:)

151 Inlägg
17 september 2012
Rallen_ skrev:
Tjo! Har exakt samma symtom som du har... drar snett vid inbromsning och ratten vrir åt vänster... bytte alla bussningar på bägge sidor i december och då bytte jag till polyuretan bussningar i de främre, har konstaterat att mina bakre bussningar är tvär slut igen!:s så de blir polly till dom bakre med som vparts har:)

Blev det bra då?

151 Inlägg
17 september 2012
Missuppfattning av mig, du har ännu samma sympton. Sorry...

Sök