2719
Sök

Volkswagen Passat syncro eller 4motion?

18 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenare
Funderar på att köpa en Volkswagen Passat 1.8TDI Syncro -98
Har hört mig för lite och en kompis sa att Volkswagen Passat 1.8TDI 4motion har betydligt bättre fyrhjulsdrift och att jag bör sikta på det istället.
Sen sa en annan kompis att 97orna, 98orna och 99orna som heter Syncro har samma system som dom som heter 4motion men att det bara är namnet som skiljer.

Någon som vet hur det egentligen ligger till med det där?
Tacksam för svar!

Olika
907 Inlägg
19 september 2012
#2
Alla Passat med längsmonterad motor har samma fyrhjulsdrift som Audi med längsmonterad motor, dvs Torsendiff.

Mvh
Fredrik

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 september 2012
#3
fredriq skrev:
Alla Passat med längsmonterad motor har samma fyrhjulsdrift som Audi med längsmonterad motor, dvs Torsendiff.

Förutom vissa Audi med längsmonterad motor som har andra lösningar, t ex R8 och Q7.

Men vad gäller Passat så stämmer det, så länge motorn sitter längsmonterad.

/Mattias

Olika
907 Inlägg
20 september 2012
#4
matteeee skrev:
fredriq skrev:
Alla Passat med längsmonterad motor har samma fyrhjulsdrift som Audi med längsmonterad motor, dvs Torsendiff.

Förutom vissa Audi med längsmonterad motor som har andra lösningar, t ex R8 och Q7.

Men vad gäller Passat så stämmer det, så länge motorn sitter längsmonterad.

Kanske skulle lagt till "samtida" för Q7 och R8 fanns ju inte när Passat 3B tillverkades.

Mvh
Fredrik

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 september 2012
#5
fredriq skrev:
matteeee skrev:
fredriq skrev:
Alla Passat med längsmonterad motor har samma fyrhjulsdrift som Audi med längsmonterad motor, dvs Torsendiff.

Förutom vissa Audi med längsmonterad motor som har andra lösningar, t ex R8 och Q7.

Men vad gäller Passat så stämmer det, så länge motorn sitter längsmonterad.

Kanske skulle lagt till "samtida" för Q7 och R8 fanns ju inte när Passat 3B tillverkades.

njä, däremot fanns A3 som har tvärställd motor och således haldex vilket aldrig någonsin ska förväxlas med riktig fyrhjulsdrift...

men annars är allt som står ovan helt korrekt, längsmonterad = Torsen

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 september 2012
#6
TS_quattro skrev:
fredriq skrev:
matteeee skrev:

Förutom vissa Audi med längsmonterad motor som har andra lösningar, t ex R8 och Q7.

Men vad gäller Passat så stämmer det, så länge motorn sitter längsmonterad.

Kanske skulle lagt till "samtida" för Q7 och R8 fanns ju inte när Passat 3B tillverkades.

njä, däremot fanns A3 som har tvärställd motor och således haldex vilket aldrig någonsin ska förväxlas med riktig fyrhjulsdrift...

men annars är allt som står ovan helt korrekt, längsmonterad = Torsen

Fast han skrev ju längsmonterad, så det går inte att ta miste på..

"Riktig fyrhjulsdrift" är ett roligt uttryck big_smile Du är en av dom (många) som tror att Haldex är 100% FWD tills framhjulen spinner också va?

/Mattias

Evildan
20 september 2012
#7
Att det ofta sägs att Syncro är ett sämre system än 4motion beror säkerligen på att de tidigare Passaterna med tvärställd motor hade såkallad viscokoppling som inte riktigt alltid höll måttet utan "brann" upp.

Syncro och 4motion är i detta fall bara olika namn på samma system som redan utretts ovan.
Din kompis no2 har alltså helt rätt (ta med honom och titta på bil?)

Hos AUDI heter det quattro i samtliga deras 4wd bilar fast det kan vara olika system, antagligen för att quattro är ett så starkt varumärke.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 september 2012
#8
matteeee skrev:
TS_quattro skrev:
fredriq skrev:
Kanske skulle lagt till "samtida" för Q7 och R8 fanns ju inte när Passat 3B tillverkades.

njä, däremot fanns A3 som har tvärställd motor och således haldex vilket aldrig någonsin ska förväxlas med riktig fyrhjulsdrift...

men annars är allt som står ovan helt korrekt, längsmonterad = Torsen

Fast han skrev ju längsmonterad, så det går inte att ta miste på..

"Riktig fyrhjulsdrift" är ett roligt uttryck big_smile Du är en av dom (många) som tror att Haldex är 100% FWD tills framhjulen spinner också va?

Nädå, men ett vanligt fel med fyrhjulsdrift på tvärställda motorer är vad de engelskspråkiga brukar kalla "torque-steer" dvs vänster drivaxel fram (vanligtvis) är kortare och får bilen att vilja dra åt vänster när den börjar spinna, något du inte ser lika lätt på en bil med fyrhjulsdrift och längsmonterad motor. Anledningen till att man använder tvärställda motorer är för att spara plats och är anpassat för bilar som är i huvudsak framhjulsdrivna.
Volvo är ett bra exempel, hade det varit särskilt ekonomiskt för dem att utveckla en helt unik motor och drivlina för sina XC-modeller? Nej, de kör således med haldex och resultatet syns särskilt tydligt i de tidiga versionerna av XC70 som på ren svenska hade helt värdelös framkomlighet, de har nu löst detta på elektronisk väg med en massa extra potentiella felkällor som resultat. Hade tvärställt varit bättre så hade alla större fyrhjulsdrivna pickups etc (typ king cab) varit försedda med tvärställd motor, så är inte fallet av nån anledning. Längsmonterad motor i kombination med fyrhjulsdrift ger mindre tendens till torque-steer, bättre, mer centrerad viktfördelning vilket är en stor fördel vid körning på besvärligt underlag/halka samt ett mer pålitligt beteende från bilen i stort, visst, numera finns en massa elektroniska funktioner som kompenserar för både fan och hans mormor men det ändrar inte det faktum att en längsmonterad motor är en bättre kompis till 4wd än en tvärställd. Enda anledningen till att A3 från början fick tvärställd spis är för att det är en pimpad golf med fyra ringar och stor prislapp...

Edit: Det jag försöker komma fram till är att Torsen är i grund och botten mekanisk, du har fortfarnade 4wd i dem även om elektroniken lägger av dock utan diffbromsar å annan lyx, om elektroniken lägger av på en haldexbil är bilen ofelbart framhjulsdriven....
Senast redigerat av TS_quattro (20 september 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 september 2012
#9
TS_quattro skrev:
Edit: Det jag försöker komma fram till är att Torsen är i grund och botten mekanisk, du har fortfarnade 4wd i dem även om elektroniken lägger av dock utan diffbromsar å annan lyx, om elektroniken lägger av på en haldexbil är bilen ofelbart framhjulsdriven....

Ganska intressant att leva 2012 och skriva på ett forum, med hjälp av en dator eller mobiltelefon, och hävda att något som styrs med elektronik är kass för det kan gå sönder.
Hur bra tror du resten av bilen fungerar om elektroniken lägger av? Motorstyrning t ex? Airbagsen kanske skulle vara mekaniskt styrda på någon vänster, de kan ju lägga av annars..? Fjärrstyrda lås?

Om nu elektroniken till drivlinan i en Haldexbil lägger av och den blir framhjulsdriven, är det verkligen så hemskt? In på verkstaden, laga, ut igen med en fungerande bil. Behöver inte ens bogseras dit.
Finns ju värre grejer som styrs med elektronik som är mer nödvändigt.

Det var nog det sämsta argumentet du kunde komma på..

/Mattias

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
21 september 2012
#10
matteeee skrev:
TS_quattro skrev:
Edit: Det jag försöker komma fram till är att Torsen är i grund och botten mekanisk, du har fortfarnade 4wd i dem även om elektroniken lägger av dock utan diffbromsar å annan lyx, om elektroniken lägger av på en haldexbil är bilen ofelbart framhjulsdriven....

Ganska intressant att leva 2012 och skriva på ett forum, med hjälp av en dator eller mobiltelefon, och hävda att något som styrs med elektronik är kass för det kan gå sönder.
Hur bra tror du resten av bilen fungerar om elektroniken lägger av? Motorstyrning t ex? Airbagsen kanske skulle vara mekaniskt styrda på någon vänster, de kan ju lägga av annars..? Fjärrstyrda lås?

Om nu elektroniken till drivlinan i en Haldexbil lägger av och den blir framhjulsdriven, är det verkligen så hemskt? In på verkstaden, laga, ut igen med en fungerande bil. Behöver inte ens bogseras dit.
Finns ju värre grejer som styrs med elektronik som är mer nödvändigt.

Det var nog det sämsta argumentet du kunde komma på..

På så vis? Nu var det mig veterligen inte en bil från 2012 som trådskaparen var ute efter utan en bil från -98, inte sant?
Såklart kan all elektronik gå sönder oavsett var den sitter, vad jag menar är att en bil oavsett om den har haldex eller något annat system är lika hållbar rent mekaniskt oavsett vilket av dem det är. Att välja bort bilen som kräver elektronisk styrning av fyrhjulsdriften innebär således att man eliminerar en MÖJLIG felkälla gentemot en bil som inte kräver elektronisk styrning av drivningen. Då det är en så pass gammal bil så ligger den i prisklass runt säg 30-40000, max, syncro passater var inte lika vanliga som en t.ex a4 quattro vilket gör det svårare att få tag i begagnade delar på skroten. Och att en bilverkstad skulle "laga" ett trasigt haldex-styrdon kan du bara glömma, de byter ut det, antingen mot ett nytt eller om möjlighet finns ett begagnat.

Jag är på intet sätt ett teknikfientligt grottmongo som vill tillbaks till bilar med förgasare som saknar acc, servostyrning och centrallås till exempel. Men på en bil i den prisklassen och av den sorten hade jag hållit mig ifrån allt för mycket tekniska "finesser" då de är relativt dyra att reparera...
Men valet är ju alltid fritt och upp till den som ska köpa bilen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 september 2012
#11
Han var ju inte ute efter en bil som hade Haldex heller, så det alternativet är ju redan borta ur ekvationen.

Det jag reagerade på var ditt uttryck att Haldex inte skulle förväxlas med "riktig fyrhjulsdrift".. Sedermera med motivationen att Haldex styrs med elektronik och därför kan gå sönder. Det resonemanget köper jag inte. Du får gärna förklara hur du får ihop det.

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
21 september 2012
#12
TS_quattro skrev:
... "torque-steer" dvs vänster drivaxel fram (vanligtvis) är kortare och får bilen att vilja dra åt vänster när den börjar spinna ...

"Torque-steer" inträffar inte bara med fyrhjulsdrift dock, det är helt enkelt när bilen drar åt något håll (mer än framåt tongue ) när man gasar på ordentligt. Detta då förutsatt att "allt är som det ska" (dvs att det inte behövs en hjulinställning eller liknande)

Galet vanligt på fwd

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
21 september 2012
#13
matteeee skrev:
Han var ju inte ute efter en bil som hade Haldex heller, så det alternativet är ju redan borta ur ekvationen.

Det jag reagerade på var ditt uttryck att Haldex inte skulle förväxlas med "riktig fyrhjulsdrift".. Sedermera med motivationen att Haldex styrs med elektronik och därför kan gå sönder. Det resonemanget köper jag inte. Du får gärna förklara hur du får ihop det.

det jag menade var att av två bilar för samma pris av samma storlek och snarlika drifts/underhållskostnader så hade jag personligen valt bilen med en i huvudsak mekanisk fyrhjulsdrift av den enkla anledningen att det är en felkälla mindre, och ja det är mitt sätt att se på saken, en sak mindre som kan gå sönder/jävlas helt enkelt.
Därmed har jag på intet sätt sagt att bilen med den mekaniska drivningen på något sätt skulle vara skottsäker för det finns det inget som är.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 september 2012
#14
TS_quattro skrev:
matteeee skrev:
Han var ju inte ute efter en bil som hade Haldex heller, så det alternativet är ju redan borta ur ekvationen.

Det jag reagerade på var ditt uttryck att Haldex inte skulle förväxlas med "riktig fyrhjulsdrift".. Sedermera med motivationen att Haldex styrs med elektronik och därför kan gå sönder. Det resonemanget köper jag inte. Du får gärna förklara hur du får ihop det.

det jag menade var att av två bilar för samma pris av samma storlek och snarlika drifts/underhållskostnader så hade jag personligen valt bilen med en i huvudsak mekanisk fyrhjulsdrift av den enkla anledningen att det är en felkälla mindre, och ja det är mitt sätt att se på saken, en sak mindre som kan gå sönder/jävlas helt enkelt.
Därmed har jag på intet sätt sagt att bilen med den mekaniska drivningen på något sätt skulle vara skottsäker för det finns det inget som är.

Jag köper ditt resonemang, absolut. Men jag köper inte din ursprungliga formulering med att "Haldex aldrig någonsin ska förväxlas med riktig fyrhjulsdrift".

/Mattias

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
21 september 2012
#15
matteeee skrev:
TS_quattro skrev:
matteeee skrev:
Han var ju inte ute efter en bil som hade Haldex heller, så det alternativet är ju redan borta ur ekvationen.

Det jag reagerade på var ditt uttryck att Haldex inte skulle förväxlas med "riktig fyrhjulsdrift".. Sedermera med motivationen att Haldex styrs med elektronik och därför kan gå sönder. Det resonemanget köper jag inte. Du får gärna förklara hur du får ihop det.

det jag menade var att av två bilar för samma pris av samma storlek och snarlika drifts/underhållskostnader så hade jag personligen valt bilen med en i huvudsak mekanisk fyrhjulsdrift av den enkla anledningen att det är en felkälla mindre, och ja det är mitt sätt att se på saken, en sak mindre som kan gå sönder/jävlas helt enkelt.
Därmed har jag på intet sätt sagt att bilen med den mekaniska drivningen på något sätt skulle vara skottsäker för det finns det inget som är.

Jag köper ditt resonemang, absolut. Men jag köper inte din ursprungliga formulering med att "Haldex aldrig någonsin ska förväxlas med riktig fyrhjulsdrift".

ok, dum formulering där, det jag främst hade i skallen när jag skrev det var haldex-system samtida med passaten från -98 t.ex volvo som efter att jag sett ett flertal bli ståendes på båtrampen med båtkärran i vattnet och båten lastad och klar men oförmögen att ta sig upp inte imponerade särdeles, fastnade lite i tanken där och det gäller inte för dagens haldex...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 september 2012
#16
Samtida Volvo hade inte Haldex. Det kom först 2002 i S60 och 2003 i V70/XC70.
Samtida Volvo hade en lösning utan elektronik smile (Dock inte Torsen)
Senast redigerat av matteeee (21 september 2012)

/Mattias

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
21 september 2012
#17
matteeee skrev:
Samtida Volvo hade inte Haldex. Det kom först 2002 i S60 och 2003 i V70/XC70.
Samtida Volvo hade en lösning utan elektronik smile (Dock inte Torsen)

ah, då har jag spottat på haldex i onödan, får skylla på trötthet orsakad av spysjuka i brist på nåt bättre...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök