3360
Sök

Köpråd: Volvo V70N - 00

96 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Vet inte om jag postar rätt nu, har jag inte gjort det ber jag om ursäkt för det.
Det är i alla fall så att jag har hittat en Volvo V70N T5 av årsmodell 2000. Den har rullat ca 22 - 23 000mil.
Jag undrar nu vad jag bör kolla efter när jag åker och tittar på den, några kända fel på V70N? Eller just första årsmodellen?
Så undrar jag även om motorn, hur är en T5a som rullat de milen? Visst det beror ju självklart på hur den är servad och körd, men om vi utgår från att den är både hyfsat normalt servad och körd?

Tror det var allt för mig nu, skriv gärna om det är nånting nu tycker jag bör veta utöver mina frågor angående V70N så jag får lite kött på benen angående denna bil.

Mvh Mattias smile


982 Inlägg
21 september 2012
#2
den rullar nog 23000 till minst om den är servad som den ska, automatare ? brukar börja stula vid 20-30000mil men även där är den servad som den ska så. för övrigt en bra bil om du frågar mig.

Seg bôvel
322 Inlägg
21 september 2012
#3
Kolla rost i bakre hörnet av skärmkanter fram.


96 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#4
Beeenny skrev:
den rullar nog 23000 till minst om den är servad som den ska, automatare ? brukar börja stula vid 20-30000mil men även där är den servad som den ska så. för övrigt en bra bil om du frågar mig.

Okej, tack för svaret. Det är en manuell så då ska ju inte det vara någon fara.
Hur är det med just turbon? Det är så att min första bil ska inhandlas men det är min far som vill att jag ska ta reda på hur dessa motorer är, då min far är väldigt rädd för att köpa just begagnade turbobilar.


DuelBall skrev:
Kolla rost i bakre hörnet av skärmkanter fram.

Tack för tipset, det står i annonsen att den är helt rostfri men det skadar ju inte att kolla.
Finns det några fler kända ställen som det börjar rosta lätt på?


597 Inlägg
21 september 2012
#5
Jag råkar ha en v70N som gått ca 18 000 och det jag skulle klaga på är framvagnen. Annars har den rullat på fint de gånger jag använt den och reservdelarna har inte varit orimligt dyra på de delar jag bytt ut.

MVH

BT
110 Inlägg
21 september 2012
#6
Svaga framvagnar. Alla leder slits. Styr-, spindelleder, länkarmsbussningar, fjädersäten och krängstag. Annars rätt skottsäkra bilar. Motorn är också skottsäker om den fått bra service (rätt olja) och inte är söndertrimmad. Inte en bil som är överjävlig på att rosta heller. De flesta rostskador på dessa bilar brukar vara dåligt lagade krockskador.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Seg bôvel
322 Inlägg
23 september 2012
#7
Mattii skrev:
Beeenny skrev:
den rullar nog 23000 till minst om den är servad som den ska, automatare ? brukar börja stula vid 20-30000mil men även där är den servad som den ska så. för övrigt en bra bil om du frågar mig.

Okej, tack för svaret. Det är en manuell så då ska ju inte det vara någon fara.
Hur är det med just turbon? Det är så att min första bil ska inhandlas men det är min far som vill att jag ska ta reda på hur dessa motorer är, då min far är väldigt rädd för att köpa just begagnade turbobilar.


DuelBall skrev:
Kolla rost i bakre hörnet av skärmkanter fram.

Tack för tipset, det står i annonsen att den är helt rostfri men det skadar ju inte att kolla.
Finns det några fler kända ställen som det börjar rosta lätt på?

Kolla samtliga ställen som angränsar till plasttröskeln (sparklådan).

På polarens V70N har det börjat rosta lite under höger bakdörr, där plastlisten (tröskeln) legat emot och orsakat lacksläpp och sedermera rost. Verkar även vara plastlisten som orsakat lacksläppet i framskärmen som jag tidigare nämnde.

Hittar du "rostbubblor" vid A-stolparna (även detta vanligt på V70/S80/S60) kan du vara lugn. Dessa är av aluminium och rostar inte. Ser bara kosmetiskt illa ut.

Ska tillägga att polarens bil har både är nyare och har mindre miltal än den du tittat på. Kan således vara en bra idé att kolla rosten.
Senast redigerat av DuelBall (23 september 2012)



Sök