Volvo 745 som inte går på alla cylindrar

Niksan
28 november 2012 · 7 Inlägg

Volvo 745 GLT 16v årsmod 90

Går inte på alla cylindrar. Den drar nästan dubbelt så mycke bensin och är allmänt slö, så klart.. Vet vilken cylinder som den inte går på. Ska börja med att köpa nytt tändstift imorgon. Tändstiftet var även oljigt när jag skruvade upp de.
Kan även ha nått med spridarna att göra har jag hört.

Kan nada om bilar sj så ni vet smile

Men vad kan de anars vara för fel å vad kan de tänkas kosta? Kanske är ett vanligt fel på volvo? Om de nu inte skulle va tändstiftet. Vad ska jag ta för nästa steg för att kolla?

volvoqq Lastbilsmekaniker
28 november 2012 · 5 171 Inlägg

känns lite som kolvringar som inte mår så bra:/.
gör ett kompprov på den så ser du om motorn är slut.

Niksan
28 november 2012 · 7 Inlägg

volvoqq skrev:
känns lite som kolvringar som inte mår så bra:/.
gör ett kompprov på den så ser du om motorn är slut.

Oki, om de skulle va kolvringarna. Vad innebär de? De låter dyrt hmm Kompprov vad kostar de att göra?

volvoqq Lastbilsmekaniker
28 november 2012 · 5 171 Inlägg

är det en vanlig gl, är det kolvringarna är det lättare att byta hela motorn om du inte vill pilla lite och plocka isär den och renovera. vet inte vad det kostar. finns verktyg att köpa, t ex biltema har nog verktyg.

Niksan
28 november 2012 · 7 Inlägg

volvoqq skrev:
är det en vanlig gl, är det kolvringarna är det lättare att byta hela motorn om du inte vill pilla lite och plocka isär den och renovera. vet inte vad det kostar. finns verktyg att köpa, t ex biltema har nog verktyg.

Nej de är en GLT 16v.. Har biltema verktyg att provtrycka? Eller kan de finnas nån snäll mack eller liknande som man kan låna av. Om jag nu har med mig någon kunnig som kan så att säga

Aronson
28 november 2012 · 914 Inlägg

Tyvärr så är volvos fina B234f motorer kända för otäta ventiler /alternativt brända ventiler.Gör ett kompressionsprov så kommer du upptäcka dålig  kompression.Då är det bara att demontera toppen för renovering.Kasta ej bort pengar på nya tändstift innan du gjort kompressionsprov.

Alex-s Bakhjulskrafs
28 november 2012 · 1 479 Inlägg

ni har ju glömt de vanligaste felen på volvomotorerna. se till så att du får gnista! stift, kablar, rotor och fördelarlock får du kolla

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Aronson
28 november 2012 · 914 Inlägg

Jo det är väl riktigt det du säger om tänddelarna ,men ännu en gång ,B234f 16 v är känd för otäta ventiler.Så börja med ett kompressionsprov innan du  lägger ut pengar på tänddelar.

Niksan
29 november 2012 · 7 Inlägg

Ska testa med ett kompprov då.. Men nu provade jag endå byta tändstift till den cylindern den inte går på. De blev ju så klart inget skillnad. Men såg även de hade kommit upp olja eller nått där man skruvar ner stiftet. Ska de va så?

Aronson
30 november 2012 · 914 Inlägg

Nej så ska det inte vara,det kan vara rester av oförbränt bränsle.Mao den går illa på denna cylinder och med tiden surar ner sig.Men om det är kladd efter olja så kan det vara värre än otäta ventiler.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang