3353
Sök

Volvo 745 som inte går på alla cylindrar

7 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#1
Volvo 745 GLT 16v årsmod 90

Går inte på alla cylindrar. Den drar nästan dubbelt så mycke bensin och är allmänt slö, så klart.. Vet vilken cylinder som den inte går på. Ska börja med att köpa nytt tändstift imorgon. Tändstiftet var även oljigt när jag skruvade upp de.
Kan även ha nått med spridarna att göra har jag hört.

Kan nada om bilar sj så ni vet smile

Men vad kan de anars vara för fel å vad kan de tänkas kosta? Kanske är ett vanligt fel på volvo? Om de nu inte skulle va tändstiftet. Vad ska jag ta för nästa steg för att kolla?

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
28 november 2012
#2
känns lite som kolvringar som inte mår så bra:/.
gör ett kompprov på den så ser du om motorn är slut.


7 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#3
volvoqq skrev:
känns lite som kolvringar som inte mår så bra:/.
gör ett kompprov på den så ser du om motorn är slut.

Oki, om de skulle va kolvringarna. Vad innebär de? De låter dyrt hmm Kompprov vad kostar de att göra?

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
28 november 2012
#4
är det en vanlig gl, är det kolvringarna är det lättare att byta hela motorn om du inte vill pilla lite och plocka isär den och renovera. vet inte vad det kostar. finns verktyg att köpa, t ex biltema har nog verktyg.


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
28 november 2012
#5
eller så köper du en 745 till och bygger en bil av två, ta dom bästa delarna till en bil:P


7 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#6
volvoqq skrev:
är det en vanlig gl, är det kolvringarna är det lättare att byta hela motorn om du inte vill pilla lite och plocka isär den och renovera. vet inte vad det kostar. finns verktyg att köpa, t ex biltema har nog verktyg.

Nej de är en GLT 16v.. Har biltema verktyg att provtrycka? Eller kan de finnas nån snäll mack eller liknande som man kan låna av. Om jag nu har med mig någon kunnig som kan så att säga

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
28 november 2012
#7
har en arbetskolega som hade en GLT 16v och den gick också som en potta skit och det var typ nästan noll i komp på den.


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
28 november 2012
#8
är bara att fråga en verkstad om dom vill låna ut verktyget. är ju gratis att fråga.


914 Inlägg
28 november 2012
#9
Tyvärr så är volvos fina B234f motorer kända för otäta ventiler /alternativt brända ventiler.Gör ett kompressionsprov så kommer du upptäcka dålig  kompression.Då är det bara att demontera toppen för renovering.Kasta ej bort pengar på nya tändstift innan du gjort kompressionsprov.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 november 2012
#10
ni har ju glömt de vanligaste felen på volvomotorerna. se till så att du får gnista! stift, kablar, rotor och fördelarlock får du kolla


914 Inlägg
28 november 2012
#11
Jo det är väl riktigt det du säger om tänddelarna ,men ännu en gång ,B234f 16 v är känd för otäta ventiler.Så börja med ett kompressionsprov innan du  lägger ut pengar på tänddelar.

7 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#12
Ska testa med ett kompprov då.. Men nu provade jag endå byta tändstift till den cylindern den inte går på. De blev ju så klart inget skillnad. Men såg även de hade kommit upp olja eller nått där man skruvar ner stiftet. Ska de va så?

914 Inlägg
30 november 2012
#13
Nej så ska det inte vara,det kan vara rester av oförbränt bränsle.Mao den går illa på denna cylinder och med tiden surar ner sig.Men om det är kladd efter olja så kan det vara värre än otäta ventiler.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök