3478
Sök

Småfel på opel vectra 16v

82 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Hej, fick min mammas bil idag pga det är för mycket fel med den. Det är en Opel Vectra 16v.
Nu till alla fel.

Motorn kan börja hacka ibland, om man ska köra om t.ex så kan den typ börja hoppa lite som att man hade för hög växel i. Borde vara något med tändningen tycker jag. Alla tändstift är bytta utan resultat.

Centrallåset funkar inte som det ska riktigt. Båda fram dörrarna låser sig med inte dom bakre. Var ska jag börja fel söka och hur ?

Höger bak däck har blivit väldigt slitet (Nytt sen vi bytta till sommar däck, alltså inte länge sen) På yttre kant är det väldigt ner slitet, detta borde bero på bakvagns inställningar ? Någon som har en aning hur jag löser detta?

AC / luftkonditioneringen har slutat funka lagom nu till sommaren. Värmen funkar tror jag (får kolla imorgon) men det kommer ingen kyla. Någon som vet vad jag borde kolla först?

mvh anton

EDIT: Såg nu att jag kanske posta lite fel så om en modd skulle kunna flytta skulle det vara kanon.
Senast redigerat av antizz (18 juni 2011)

3 292 Inlägg
18 juni 2011
antizz skrev:
Hej, fick min mammas bil idag pga det är för mycket fel med den. Det är en Opel Vectra 16v.
Nu till alla fel.

Motorn kan börja hacka ibland, om man ska köra om t.ex så kan den typ börja hoppa lite som att man hade för hög växel i. Borde vara något med tändningen tycker jag. Alla tändstift är bytta utan resultat.

Centrallåset funkar inte som det ska riktigt. Båda fram dörrarna låser sig med inte dom bakre. Var ska jag börja fel söka och hur ?

Höger bak däck har blivit väldigt slitet (Nytt sen vi bytta till sommar däck, alltså inte länge sen) På yttre kant är det väldigt ner slitet, detta borde bero på bakvagns inställningar ? Någon som har en aning hur jag löser detta?

AC / luftkonditioneringen har slutat funka lagom nu till sommaren. Värmen funkar tror jag (får kolla imorgon) men det kommer ingen kyla. Någon som vet vad jag borde kolla först?

mvh anton

EDIT: Såg nu att jag kanske posta lite fel så om en modd skulle kunna flytta skulle det vara kanon.

För det första.. inte värt att lägga pengarna på att repa en sån här bil.. antar att den är rätt så rostig åxå då det är svårt att hitta snygga bilar av denna modellen.

Men .. motorn.. kan vara vad som helst.. bara att felsöka på bränsle, luft, tändning.. ja allt som spelar roll för hur motorn ska funka..

Ang centrallåset.. kolla kablarna som går dit bak.. och se så det inte är nåt kabelbrott..

Troligen är bakvagnen slut.. byt samtliga bussningar och kolla även hjullager.. så ska du se att det kommer blir bättre.

AC är slut.. alltså inget kylmedel kvar.. måste provtryckas och fyllas på med R134a, hos märkesverkstad kostar detta några tusen.. hos en som lagar kylskåp o liknande kan det räcka med en 5 hundring eller tusing.. att provtrycka är dock ett måste då det med all sannolikhet har ett läckage eftersom systemet är tomt.

Att fixa detta kommer att dra iväg stort i pengar känns det som.. är bilen tokfräsch i karossen och motorn kan det ju vara värt det.. i alla andra fall.. sälj/skrota den och köp en annan.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

82 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Tack så mycket för svar smile

Nu är det inte så att vi varken jag eller någon i familjen ska ha kvar den så den ska säljas, men tänka bara kolla om det är lätt fixat. Så blir väl o kolla kablar o felsöka motorn lite. AC får vi väl se om vi kan komma undan billigt. Bilen är rätt fräsch, lite små rost i skärmkanter o så annars är det inte jätte farligt.

3 292 Inlägg
18 juni 2011
antizz skrev:
Tack så mycket för svar smile

Nu är det inte så att vi varken jag eller någon i familjen ska ha kvar den så den ska säljas, men tänka bara kolla om det är lätt fixat. Så blir väl o kolla kablar o felsöka motorn lite. AC får vi väl se om vi kan komma undan billigt. Bilen är rätt fräsch, lite små rost i skärmkanter o så annars är det inte jätte farligt.

Jag skulle nog inte lägga nån större tid på en sån här bil.. dom finns i uppsjö på tex blocket.. till billiga priser utan några direkta fel.. förutom rosk lite här och där förstås

Men kolla lite lätt kan ju alltid göra.lol

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 Inlägg
13 december 2012
Tips på Vectra ( och en hel rad med andra bilar) som rycker när man ligger på en hög växel samt lågt varv och gasar på, Många ggr är det tändkablarna som är slut, skall vara mellan ca 2 KOhm - 9 KOhm från kortaste till den längsta tändkabeln mätt från ände till ände.

Ryckningar kan också bero på trasiga vacumslangar

VD Hammar
613 Inlägg
13 december 2012
Hur ser tändkablarna ut? om dem är oljiga är det dax att byta ventilkåps packning

MVH Johan

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök