2722
Sök

Volvo 244 batterilampan lyser

78 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1
Hej. haft felet enormt länge och är nu och är less på att se de röda skenet av lampan. Lampan lyser hela tiden då tändningen är på. Och idag testade jag byta generator bara för att jag hade en liggandes hemma som jag vet fungerar. Så jag skruvade dit den och startade bilen, lampan lös fortfarande. Sen fortsatte jag med annan service, därefter verkar det som att batteriet har laddad ur sig av ngn anledning ? hur ?

Så min fråga är. Hur felsöker jag dethär, och vad är problemet. Jag har en volvo 244 B23e GLT årsmodell 1984.


Mvh

1 450 Inlägg
9 december 2012
#2
Hade precis samma fel , en gång dog bilen bara sådär sen gick de inte starta mer för batteriet va slut, bytte till 2 olika generatorer ändå samma fel, då gick ja t volvo och köpte nya kol till generatorn efter de funkade den, verkade konstigt då ja prövade flera olika

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

78 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#3
xVolvo240x skrev:
Hade precis samma fel , en gång dog bilen bara sådär sen gick de inte starta mer för batteriet va slut, bytte till 2 olika generatorer ändå samma fel, då gick ja t volvo och köpte nya kol till generatorn efter de funkade den, verkade konstigt då ja prövade flera olika

tack för svar. Ska kika på det! Jo idag tvärdog den efter att jag tinat upp den, laddade batteriet och nu går den igen yikes
Senast redigerat av w0ug (9 december 2012)

337 Inlägg
10 december 2012
#4
Samma fel på min 740 och det försvan faktiskt när jag bytte kol smile

78 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#5
Idag när jag gormade under huven dök de upp ett nytt problem. När jag sätter på tändningen är allt som det ska, men sen när jag vrider på bilen så dör all el..
Och från generatorn går det 2 plus kablar, den ena som går till batterilampan ser jag nu är helt avskalad och det är inget skydd runt den... är det där felet är ? att bilen inte laddar? att bilen inte går att starta osv...?

21 761 Inlägg
11 december 2012
#6
Om kabeln till batterilampan har trasigt hölje så kan trådarna kortsluta mot jord (tex motorblocket), det gör att batterilampan lyser och generatorn kan så vitt jag vet inte börja ladda. Du bör åtminstone byta ut den bit där höljet saknas.

Den andra kabeln (laddkabeln) går ju till startmotorn, så länge kabeln är hel så har den inte något med ditt startproblem att göra. Skadar iaf inte att kika närmare på den kabeln, den kan ju också kanske ha trasigt hölje trots att den går i en skyddsslang på motorns undersida.

Att all el dör beror troligen på någon av batterikablarna. Kolla upp både pluskabeln ner till startmotorn och båda jordkablarna, dvs ner till karossen vid batterihyllan och till motorblocket. Ta loss i båda ändar och putsa rent innan du sätter tillbaka, byt ut om någon kabel eller kabelsko/polsko är dålig eller att det är mycket ärg där kabeln sitter fast.

Det är inte helt ovanligt med ärg och trasiga metalltrådar där batterikablarna sitter på originalpolskon (pressad polsko), kolla noggrannt.

Från batteripluskabelskon går det en lite tunnare röd kabel till en plusplint som sitter vid innerskärmen, den plinten försörjer det mesta i bilen och det låter inte helt otroligt att tex den tunnare kabeln från batteriet har dålig kontakt i någon ände. smile

78 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Om kabeln till batterilampan har trasigt hölje så kan trådarna kortsluta mot jord (tex motorblocket), det gör att batterilampan lyser och generatorn kan så vitt jag vet inte börja ladda. Du bör åtminstone byta ut den bit där höljet saknas.

Den andra kabeln (laddkabeln) går ju till startmotorn, så länge kabeln är hel så har den inte något med ditt startproblem att göra. Skadar iaf inte att kika närmare på den kabeln, den kan ju också kanske ha trasigt hölje trots att den går i en skyddsslang på motorns undersida.

Att all el dör beror troligen på någon av batterikablarna. Kolla upp både pluskabeln ner till startmotorn och båda jordkablarna, dvs ner till karossen vid batterihyllan och till motorblocket. Ta loss i båda ändar och putsa rent innan du sätter tillbaka, byt ut om någon kabel eller kabelsko/polsko är dålig eller att det är mycket ärg där kabeln sitter fast.

Det är inte helt ovanligt med ärg och trasiga metalltrådar där batterikablarna sitter på originalpolskon (pressad polsko), kolla noggrannt.

Från batteripluskabelskon går det en lite tunnare röd kabel till en plusplint som sitter vid innerskärmen, den plinten försörjer det mesta i bilen och det låter inte helt otroligt att tex den tunnare kabeln från batteriet har dålig kontakt i någon ände. smile

Ska kika på kablarna, och byta ut den smala som är skadad. Tack för svar!

78 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#8
Ny generator nu. Ny krets till batterilampan. rensat de flesta festen från ärg och smutts. Batterilampan lyser starkare när man gasar. Batteriet laddas ur fort som tusan. vad mer kan fela hmm/?

21 761 Inlägg
13 december 2012
#9
Har du även kollat generatorns jordkabel?

På min 240 går generatorns jordkabel till ena generatorfästet (som sitter på motorblocket), ta loss kabeln i båda ändar och rengör. Hade några extra tiondelar i förlust på min, det blev bättre när jag plockade loss och rengjorde i båda ändar. smile

78 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Har du även kollat generatorns jordkabel?

På min 240 går generatorns jordkabel till ena generatorfästet (som sitter på motorblocket), ta loss kabeln i båda ändar och rengör. Hade några extra tiondelar i förlust på min, det blev bättre när jag plockade loss och rengjorde i båda ändar. smile

Helt stört detta. 4:E generatorn funkade faktiskt. Så nu laddar bilen 14.50 volt och går som en klocka. Generatorer är allt bra konstiga!


Sök