2645
Sök

Volvo 244 b23 1984. Dålig tomgång och blöddrar.

78 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Hejsan. Exakt som min rubrik lyder så har jag en volvo 244 GLT med manuell insprut och problemet vill kvarstå. Igår var tomgången skyhög, ca 1400 varv. Den blöddrar och går ojämnt som tusan på tomgången(hela motorn hoppar som). Jag sprutade startgas på insugspackningen och hörde direkt att den gick upp i varv. Så bytte den packningen igår, samtidigt som jag rengjorde hela spjällhuset från sot(VÄLDIGT MYCKET).

Så idag när jag skulle teststarta bilen ligger tomgången på 600-700 varv och den går riktigt hoppigt utan att man ger mer gas då och då, (i övrigt går den bra på höga varv tillexempel då man kör) och hela bilen hoppar som en rutinerad boxare. Jag lät ha samma luft och gas inställningar. Vet inte om det har att göra med att jag tog bort de mesta sotet ?..
Alla stift är vita
Har bytt dessa delar Fördelarlock(då det var väldigt slitet) , vakumslangar, packning i insuget, luftfilter och bensinfilter.

Vad kan gorma mer,  stiften? tändkablarna ? fördelare? insprutningen? relän? 
En litet parantes är att när jag har på tändningen hör jag ingen bensinpump gå, jag vet inte riktigt om den ska låta så tydligt men det gjorde den då på min förra bil. Man tycker ju att bilen inte ens borde starta utan, så den borde det inte vara något problem med ?

Mycket text, men hoppas det går att läsa. Sammanfattning, den blöddrar, motorn hoppar och dåligt tomgång.. what to do?

Tackar för snabba och smarta tips smile
creds till er här då jag fått mycket hjälp med annat!

514 Inlägg
15 december 2012
dåliga Spridartätningar?

78 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
volvochefen skrev:
dåliga Spridartätningar?

Dom var hårda. Har köpt nya idag och ska byta ut de ikväll. Skriver senare vad de resulterade i! smile

78 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Nu är de bytta, övre och nedre. Blev betydligt tätare och motorn slutade iprincip att hoppa(antar att stiften/ tändkablarna är dåliga med).

Men mitt blöddrande  är kvar... ideeer?

78 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Har tillgång till garage ikväll, inget ja bör kolla på? smile

Sök