3672
Sök

Saknar värme i kupén, misstänker tempgivare inuti bilen...

3 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en VW Passat 1.8 Sedan -00 där värmen inte fungerar.

Vilken motor det är vet jag inte.

Miltal är drygt 17 000 mil.

Bilen är ej modifierad.

Felet yttrar sig som avsaknad av värme. Oavsett vilken temperatur man ställer in som börvärde på panelen så kommer bara kalluft. Stänger man av AC:n så blir det aningen varmare kalluft, naturligtvis.

Felet är konstant förutom två ggr då det blivit varmt då jag startat bilen för att sedan en kort stund efter gå tillbaka till kyla.

Det jag själv har gjort är att kontrollera säkringar, tempmätare kommer upp i 90 grader och så har jag bytt kylvätska och gjort kylrensning. Det var när jag höll på med byte av kylvätska som värmen kom tillbaka några enstaka sekunder.
Eftersom att det inte är fel med kylvätskan och det har kommit värme två korta stunder (vilket visat att det då inte heller verkar vara någon propp in i värmepaketet) så antar jag att tempgivaren vid styrpanelen har kurkat ur och helt enkelt inte kallar på värme. Dock så har jag läst av eventuella felkoder på styrpanelen, men det har inte funnits några.

Vad tror ni rutinerade personer, kan det vara tempgivaren inuti bilen i alla fall? Är det något man kan testa byta själv eller är det helt överjänkligt att försöka få bort panelen själv?

Tack på förhand!

//Patrik
Senast redigerat av Patrik_hed (30 oktober 2012)

443 Inlägg
30 oktober 2012
Troligtvis kommer du åt tempgivaren hyffsat enkelt, det gör man på Saab 9-3 iallafall. Det du kan göra om du kommer åt den är att resistansmäta först med en multimeter, får du inga värden är det ju troligtvis något som gått sönder.

3 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
Tack för svar!

Jag har plockat loss hela styrpanelen "Climatronic" och lött bort temperaturmotståndet. Jag fick inget värde alls när jag mätte på den.

Hittade likadana motstånd på ELFA, men tänkte höra om någon vet vad det kan vara för värde på motståndet? På Volvo-bilar ska det tydligen ligga på 10kohm. Kan det vara det på VW också, måtro?

//Patrik

3 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Jag har bytt hela climatronic styrpaneln. Det var inte tempgivaren som felade, fast det funkar fortfarande inte.

Jag har fått höra att det finns ställmotorer innanför instrumentpanelen som på passater ska kunna komma ur läge och då kräver en grundjustering. Kan det vara något sånt kanske? Försvinner värmen helt då eller kan det fortfarande komma värme på vissa ställen typ. vid fötterna? Som sagt, ingen värme alls för mig.
Jag har gjort självdiagnotisering på styrpanelen, men den visar inga felkoder för några ställmotorer. Inga felkoder alls.

Jag har försökt kolla på slangarna in till värmepaketet om dom blir varma, vilket dom blir, men även om IN-slangen blir varm först och därefter returen och inte lika varm samtidigt. Blir dom varm samtidigt så tyder det på att värmepaketet är tätt. Vad kan man göra då? Ta loss slangarna och spola in vatten i värmepaketet för att spola rent det?

//Patrik

2 Inlägg
20 december 2012
Jag har en passat-04 och har haft ljumen/kall luft in till kupen. Ska inte gå in på hur mycket saker jag bytt utan tycker du ska börja med två värme slangar som går in till kupen. De sitter vid batteriet. Högra är tillströmning och vänstra är bortförsel av värmen. När du tar loss slangarna så kan du prova spola i rören som sitter i mot kupeväggen. Se om trycket alltid är lika oavsett från vilket håll du spolar. I mitt fall när jag spolar från till-sidan så blir det betydligt mindre tryck från retur sidan. Gör jag tvärtom så blir det lika jämn tryck. Jag bytte helt enkelt plats på slangarna och nu kommer massa värme. Vet inte om det bra och det är säkert fel på kylaren/värme paketet men det får duga nu under kalla månaderna.

Sök