30 oktober 2012
Trådstartare
Hej!
Jag har en VW Passat 1.8 Sedan -00 där värmen inte fungerar.
Vilken motor det är vet jag inte.
Miltal är drygt 17 000 mil.
Bilen är ej modifierad.
Felet yttrar sig som avsaknad av värme. Oavsett vilken temperatur man ställer in som börvärde på panelen så kommer bara kalluft. Stänger man av AC:n så blir det aningen varmare kalluft, naturligtvis.
Felet är konstant förutom två ggr då det blivit varmt då jag startat bilen för att sedan en kort stund efter gå tillbaka till kyla.
Det jag själv har gjort är att kontrollera säkringar, tempmätare kommer upp i 90 grader och så har jag bytt kylvätska och gjort kylrensning. Det var när jag höll på med byte av kylvätska som värmen kom tillbaka några enstaka sekunder.
Eftersom att det inte är fel med kylvätskan och det har kommit värme två korta stunder (vilket visat att det då inte heller verkar vara någon propp in i värmepaketet) så antar jag att tempgivaren vid styrpanelen har kurkat ur och helt enkelt inte kallar på värme. Dock så har jag läst av eventuella felkoder på styrpanelen, men det har inte funnits några.
Vad tror ni rutinerade personer, kan det vara tempgivaren inuti bilen i alla fall? Är det något man kan testa byta själv eller är det helt överjänkligt att försöka få bort panelen själv?
Tack på förhand!
//Patrik
Senast redigerat av Patrik_hed (30 oktober 2012)