Finns ingenting där som tyder på att det finns en markant skillnad mellan en likströmsgenerator och en växelströmsgenerator.
Nej, bara att det du haft i huvudet i nära 100 inlägg inte använts i bilar på väldigt länge. En tanke är ju då att något markant skiljer eftersom alla(?) biltillverkare gått över...
Hur ska jag som icke-bilkunnig kunna veta att det är en stor jävla skillnad mellan lik- och växelströmsgeneratorer som används i bilar? Jag hade liksom ingen aning om det...
För att det är stor skillnad på namnen? För att de flesta biltillverkare bytt sort (hade de inte gjort om det var ungefär samma)? För att det är stor skillnad på likström och växelström? För att många sa samma sak om dina felaktigheter?
Om inte annat kan man ju vara ödmjuk inför de svar man får...
Men fan vad ni håller på. Diskolaro har ju förklarat flera gånger att han tog fel på likströmsgenerator och växelströmsgenerator. Och efter att ha läst igenom alla inlägg så är det först långt fram som någon nämner växelströmsgenerator. Och om man är övertygad om att det är en likströmsgenerator så är det väll inte så konstigt att man tjaffsar emot.
Men fan vad ni håller på. Diskolaro har ju förklarat flera gånger att han tog fel på likströmsgenerator och växelströmsgenerator. Och efter att ha läst igenom alla inlägg så är det först långt fram som någon nämner växelströmsgenerator. Och om man är övertygad om att det är en likströmsgenerator så är det väll inte så konstigt att man tjaffsar emot.
Har ni inte alla varit okunniga i början?
Du tycker däremot att det är fullt normalt, att om XX personer säger emot, inte väcka frågan?`Utan bara fortsätta påstå att alla andra har fel?
Och det har vi visst varit, och jodå, jag har käftat emot när jag -trott- att någon annan haft fel, MEN, har sen ex.vis 3-4st sagt emot mig, så har jag dragit öronen åt mig och funderat på om jag antingen tänker på "något annat" eller om vi menar samma sak.
Är man så okunnig så att man t.o.m känner att man ska skriva ut det i sin förstapost, så anser iaf jag att man får vara lite mer ödmjuk.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Men fan vad ni håller på. Diskolaro har ju förklarat flera gånger att han tog fel på likströmsgenerator och växelströmsgenerator. Och efter att ha läst igenom alla inlägg så är det först långt fram som någon nämner växelströmsgenerator. Och om man är övertygad om att det är en likströmsgenerator så är det väll inte så konstigt att man tjaffsar emot.
Har ni inte alla varit okunniga i början?
Inlägg #9 där nämns växelströmsgenerator för första gången.
Det blir många inlägg när det som skrivs inte behagas accepteras inte ens efter kopierade länkar och relativt utförliga förklaringar.
Så en likströmsgenerator blir inte mera tungdriven när den belastas?
När han startade tråden nämner han kamrem,ac,baspaket mm. Hur många bilar finns det med likströmsgenerator och kamrem,ac mm? Jag tänker iallafall på en modern bil ingen gammal 50 talare.
PoulZen skrev:
Men fan vad ni håller på. Diskolaro har ju förklarat flera gånger att han tog fel på likströmsgenerator och växelströmsgenerator. Och efter att ha läst igenom alla inlägg så är det först långt fram som någon nämner växelströmsgenerator. Och om man är övertygad om att det är en likströmsgenerator så är det väll inte så konstigt att man tjaffsar emot.
Magnetfältet ändras inte i en likströmmare så motståndet bör vara konstant.
Har du haft det stora nöjet att få köra/äga en VW1200 6v? Står man på tomgång med en sådan och slår igång heljuset från totalmörker så hörs det faktiskt även i en sådan att motorn/generatorn arbetar ngt tyngre.
Magnetfältet ändras inte i en likströmmare så motståndet bör vara konstant.
Motståndet blir linjärt pga av att magnetfältet är konstant. Tar man ut mer ström ökar generatorns bromsande moment och tvärt om om man tar ut mindre ström.
Magnetfältet ändras inte i en likströmmare så motståndet bör vara konstant.
Har du haft det stora nöjet att få köra/äga en VW1200 6v? Står man på tomgång med en sådan och slår igång heljuset från totalmörker så hörs det faktiskt även i en sådan att motorn/generatorn arbetar ngt tyngre.
Samma i Rekord P1, speciellt om man har dubbla fuggar och lite halvkass tomgång. Och den generatorn är ju bara på typ 180W.
Jag tror vi har rett ut begreppen i tråden men håll en god ton mot varandra annars kanske jag måste gå bärsäkrargång här inne En AC kan ta uppemot 10hästar när den är igång och ac-pumpar med magnetkoppling har ofta en funktion där den kopplas ur när man trycker full gas dock så har moderna motorer såkallade scroller kompressorer som inte är urkopplingsbara, min audi har urkopplingsbar generator och energiåtervinning ifrån bromsarna så generatorn kan vara urkopplad längre bla allt för att bilen ska dra så lite bränsle som möjligt.
Magnetfältet ändras inte i en likströmmare så motståndet bör vara konstant.
Motståndet blir linjärt pga av att magnetfältet är konstant. Tar man ut mer ström ökar generatorns bromsande moment och tvärt om om man tar ut mindre ström.
Min fråga, ang detta uppstod när TS tidigare skrev att han tänkte på likströmmare, då dom lärt sig det i skolan, inge vidare fysiklärare det, våran däremot lärde oss att det ökar linjärt som ovan skrev, som en bakvänd elmotor. Nu har TS rett ut detta och höll senare med mig även i tesen ang likströmsgen och ökat motstånd i förhållande till uttag. (så det behöver inte ältas)