2521
Sök

Fortkörning

54 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
Hej, för lite drygt en månad sedan blev jag stannad för fortkörning på 50väg. Polisen yrkar på att jag kört över 81km/h på vägen, dock kan han ej bevisa det pga att dom ej kunnat mäta min hastighet då dom kom i mötande körriktning gjorde en U-sväng och körde ifatt mig, När dom väl kom i kapp hade jag fått ner hastigheten till 50km/h.

Dvs att det är dom tre poliserna som satt i bilens hastighets uppskattning som skall dömma mig?

Jag valde att neka till brott på plats så dom skickade fallet till åklagaren som där anser att det är 4000kr i böter samt indraget körkort. Då är min fråga, ska man neka även här och ta det till domstol? Om jag förlorar även där, behöver jag stå för domstolskostnader och dylikt?

Tacksam för svar!
/Kristoffer

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 februari 2013
Swarten1 skrev:
Hej, för lite drygt en månad sedan blev jag stannad för fortkörning på 50väg. Polisen yrkar på att jag kört över 81km/h på vägen, dock kan han ej bevisa det pga att dom ej kunnat mäta min hastighet då dom kom i mötande körriktning gjorde en U-sväng och körde ifatt mig, När dom väl kom i kapp hade jag fått ner hastigheten till 50km/h.

Dvs att det är dom tre poliserna som satt i bilens hastighets uppskattning som skall dömma mig?

Jag valde att neka till brott på plats så dom skickade fallet till åklagaren som där anser att det är 4000kr i böter samt indraget körkort. Då är min fråga, ska man neka även här och ta det till domstol? Om jag förlorar även där, behöver jag stå för domstolskostnader och dylikt?

Tacksam för svar!
/Kristoffer

Självklart bara att neka på, du är oskyldig tills motsatsen är bevisad i Sverige.
Förstår inte hur dom ska kunna få igenom det...mycket svårt att bedömma om en mötade bil kör i 81 Km/h eller typ 67 Km/h.

Det kan aldrig kosta dig mer än det ursprugnliga bötesbeloppen som Polisen har yrkat på.
Du får desutom ersättning för utebliven arbetsinkomst när du är på förhandligarna i domstol.

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2013
Om rätten går på att polismännen kan bedöma hastigheten på en mötande bil stensäkert kan du nog åka på det. Men det händer nog inte. Det farliga är väl om de börjar ljuga och säga att de mätte upp över 80 knyck när de åkte bakom dig. Men även när de plockar folk med polispilot måste de ju ha en viss mätsträcka, samt mätningen dokumenterad.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 februari 2013
Andromeda skrev:
Om rätten går på att polismännen kan bedöma hastigheten på en mötande bil stensäkert kan du nog åka på det. Men det händer nog inte. Det farliga är väl om de börjar ljuga och säga att de mätte upp över 80 knyck när de åkte bakom dig. Men även när de plockar folk med polispilot måste de ju ha en viss mätsträcka, samt mätningen dokumenterad.

Precis, i så fall ska ev mätprotokoll uppvisas för att styrka det.

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2013
Många trådar på sistone verkar tyda på att det är lite Vilda Västern hos trafikpolisen med en massa gissningar som sedan blir tvärsäkra.

9 117 Inlägg
5 februari 2013
När jag gick på körskolan så fick jag lära mig att ingen kommer aldrig någonsin att kunna uppskatta hastigheten på en mötande bil. Så det är bara att neka!

Putsar Cosworth
195 Inlägg
5 februari 2013
Putteliten skrev:
När jag gick på körskolan så fick jag lära mig att ingen kommer aldrig någonsin att kunna uppskatta hastigheten på en mötande bil. Så det är bara att neka!

Fick lära mig samma!
http://i49.tinypic.com/ixed7p.png
Senast redigerat av fantomen (5 februari 2013)

Audi hatare.

708 Inlägg
5 februari 2013
Har sagt det till dig förut och säger det igen, dra det till domstol - polismännen kommer in och berättar sin historia - domaren eller dylikt kommer att fråga dig "Kristoffer, är det något du vill fråga polismännen?" - Du svara "Ja, jag skulle vilja att ni uppskattar hastigheten på det här pappret (knögla ihop skiten o kasta iväg det)" - Eftersom dom med mest trolighet inte kommer kunna göra det så säger domaren "Kristoffer skall ej betala böter" hej då hej då, jag kan vara din advokat ifall du vill!

827 Inlägg
5 februari 2013
jag skulle blånekat om jag vore du, blir överaskad om rätten ens kommer ta upp det med dom bevisen dom lägger upp, du kommer ju inte få böta mer iaf.

241 Inlägg
5 februari 2013
Hej! Lånar tråden lite, Blev tagen av kamera för två veckor sen och hade då 86 på 70 sträcka. Nu har ja fått brev osv med ett fint kort på mig som kameran tog. Då man ser halva mitt ansikte väldigt tydligt så tänker ja inte neka. MEN! Frågan är, kan ja bli av me kortet? Har fortfarande prövotid hmm

Mvh

Martin

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

157 Inlägg
5 februari 2013
Svullenkanin skrev:
Hej! Lånar tråden lite, Blev tagen av kamera för två veckor sen och hade då 86 på 70 sträcka. Nu har ja fått brev osv med ett fint kort på mig som kameran tog. Då man ser halva mitt ansikte väldigt tydligt så tänker ja inte neka. MEN! Frågan är, kan ja bli av me kortet? Har fortfarande prövotid hmm

Mvh

Martin

Angående det där med prövotid, så behandlas du likadant som alla andra som har körkort, så du blir inte av med körkortet bara för att du har prövotid, och 16 km/h för fort på en 70 ska det inte vara någon fara för kortet! smile

Audi A4 1.8t Quattro

241 Inlägg
5 februari 2013
johan_dansk skrev:
Svullenkanin skrev:

Mvh

Martin

Angående det där med prövotid, så behandlas du likadant som alla andra som har körkort, så du blir inte av med körkortet bara för att du har prövotid, och 16 km/h för fort på en 70 ska det inte vara någon fara för kortet! smile

Tack för snabbt svar!!! smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 februari 2013
Svullenkanin skrev:

Mvh

Martin

Neka på bara...du har heller inget att förlora.

Autotech

Sök