3436
Sök

Vad tycker ni om mina foton?

1 112 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Jag har alldeles nyligen varit ute och tagit nya bilder på min audi! Jag personligen blev jättenöjd me kvaliten och känslan i fotona i sig. Nu är dom tagna på min Audi men det är det roligaste jag har att fota! Vad tycker ni om mina foton och finns det något jag kanske skall tänka på när jag fotar!
Viklar, ljus, höjd, bakgrunder eller andra aspekter!? Har ni lite tips kommenter eller annat att nämna så blir jag jätteglad!
Funderar även på ny fetare kamera! kanske finns bra tips på sådant i typ 2-3000 kr klassen!
Har idag en olympus som jag gav typ 1300 för men den är jättekänslig å det blir lätt suddiga bilder om jag inte håller den helt stilla eller ställer den i stativ!

Fotona ligger då givetvis i samband med bilen jag kör! Audi a4:an i mitt "GARAGE"
Senast redigerat av black_ravenlord (29 mars 2007)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

121 Inlägg
29 mars 2007
En grej du kan göra e att jobba mycke me ljus. Åk ut i skymningen nångång i maj o ta kort. Otroligt fint sken då. Eller leta upp en ordentligt upplyst plats o lek me skuggorna som blir smile
Och stativ ska du alltid använda! Självutlösare med kameran på ett stativ så blir bilden klar o fin.

Men skärpan på bilderna du har nu e ju inte fy skam så bra gjort smile

1 112 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Varenda en av de bilder jag har tagit tog jag i samma vinkel typ 5 gånger vadera med olika lägen på kameran! typ porträtt läge, auto läge, med och utan blixt osv osv... sen när ja satt vid datorn så kunde jag utverdera vilka som blev bäst! i just det ljuset så blev dom bäst i nomralt auto läge utan blixt!

Fotograf
40 Inlägg
1 april 2007
fina bilder, men jag skulle vilja se bilen i en mer "ren" miljö! annars, snygg bil, snygga bilder!

keep it on!

why does always bad things appens to good people?
Check This Out -----> www.lbgsc.tk

draminbil.nu
1 382 Inlägg
1 april 2007
Fina bilder! En liten nackdel som man har med kompakt kameror är ju att man inte kan ställa fokus.. I jobbiga förhållanden kan då bilden bli lite oskarp.. Bild 3 menar jag i detta fallet.. Förövrigt riktigt fina bilder wink

3 968 Inlägg
1 april 2007
Tänk på att kompakta digitalkameror går EJ att jämföra med systemdigitalkameror,
satsa på en digital systemkamera / spara ihop till en sån istället!

1 112 Inlägg
2 april 2007
Trådstartare
är inte så insatt i det med kameror! kan du inte länka till en som ett exempel så får jag veta vad jag skall kolla på!

Tänkte se om jag kan hitta coola spots att fota lite på väg å uppe vid elmia!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
3 april 2007
Jag delar gärna med mig av lite tips för bättre biler, kolla här:
http://www.mariestadsfotoklubb.se/artic … asp?item=3
Fototipsen är användbara om man så bara har en engångskamera eller fotar med sin mobiltelefon! 

Och om vad man kan tänka på när man ska välja kamera:
http://www.mariestadsfotoklubb.se/artic … asp?item=5
Skrevs med tanke på systemkameraval, men mycket av tänkandet är användbart även om man har eller tänker skaffa en kompaktkamera.

Och lite tekniska grunder så man förstår bländare, slutare och sådant:
http://www.mariestadsfotoklubb.se/artic … asp?item=4
Även här mycket systemkameraanpassat men läser man de tekniska grunderna får man också lite förtåesle för vad den lilla kompakta digitalkameran klarar och vilka begränsningar den har.

Även med en enkel kamera kan man ta bra bilder, bara man lär sig att utnyttja begränsningarna till sin fördel.

Fråga gärna om något är oklart!

// Ellen smile
Senast redigerat av vulture (3 april 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
3 april 2007
Finfina bilder på en finfin bil!

Men nåt jag tycker är viktigt med en kamera är att man ska kunna ställa in saker själv. Iso-tal, slutartid, bländare osv osv. Och sen ska kameran kunna ta bra bilder också förstårs. Men det där med megapixel osv är inte sååå viktigt. Det är mest bara affärer som lurar folk med att ju flera megapixels som kameran har desto bättre är kameran.
Fast om jag ska rekomendera nån kamera så är det väl nån Canon kamera. Tycker om dom då man då har alla dom där inställningarna man få leka med själv. tongue

Men annars så händer ju faktiskt stor del av magin i Photoshop. Kolla mina bilder bara, vissa av dom har jag suttit rejält länge med i Photoshop för att få det bra. Måste ju ta bort många fel som kameran gör, samt att fixa kontrast, skärpa eller andra skojiga saker.
Senast redigerat av Urkas (3 april 2007)

Whine whine!

1 112 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Mycket intressant ni skriver! Har tagit god tid på mig å läsa de länka å så som angavs ovan! Jo jag e mycket nyfiken på ågot lite mer avancerat än min kamera jag har idag! (vanlig lite digital kamera) Känner ofta att jag liksom saknar diverse saker men jag kan inte riktigt precisera vad det är! Har suttit långa stunder instruktioner osv för att optimera min förståelse för alla inställningar å hur man kan kombinera dem! Några få gånger så har jag lyckats å ta riktigt fina bilde men de e svåar att få och tar mycket tid å koncentration. Gäller verkligen att tänka till när man skall välja en vy. Photoshop har jag pillat lite med men tycker det är svårt. Tycke det är så mycket ord som jag inte riktigt förstår!
Senast redigerat av black_ravenlord (3 april 2007)

Miklen
3 april 2007
ja köpte min canon 400d för 6800 spänn me kit 18-55mm objektiv.. duger för mig så länge iaf..  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38552 där e några bilder.. finns några utan bil på http://miklen.net/lek

2 258 Inlägg
3 april 2007
Bra att du läste länkarna och jag hoppas du kunde ta till dig något av det - om du undrar över något i samband med dem, fråga på, det är mina artiklar... smile Och jag kan utveckla det mer om du vill... smile
Har plåtat yrkesmässigt sedan 1989, så det är några år... smile Och jag har tappat räkningen på hur många praktikanter jag undervisat, men det är några stycken... Så jag ska nog klara av att förklara för dig också om du vill... smile

// Ellen smile

1 112 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
okok! jättebra att veta att du finns hä på gorg då! tackar sålänge! jag får nog börja i rätt ände å leta kamera som jag tris med då!

2 258 Inlägg
6 april 2007
Ja, och då ska du inte bry dig så mycket om vad det står på den, utan utgå ifrån att den känns bra för dig, att knappar och rattar sitter där du vill ha dem och att du ska kunna välja själv hur mycket inställningar du vill pilla med - från helautomatik till helt "kan själv".

Om du är sugen på systemkamera, dra dig inte för att kolla på begagnatmarkanden också.
Den kamera jag använder (Nikon D100) har några år på nacken, och var DYR när den kom. Köpte den begagnad för tre år sedan och betalade då 12 000 kronor. De kameror Nikon säljer idag använder samma sensor så hittar du en äldre modell behöver den inte vara dålig.

Det är inte antalet pixlar som är det viktiga utan mjukvaran i kameran som hanterar informationen.

Men det finns så många bra kameror idag att du säkert hittar någon som passar dig! Och en sytemkamera har många fördelar, men också en stor nackdel - den är klumpig att bära med sig. Har man ingen kamera med sig blir det inga bilder alls, så det är viktigt att man tänker igenom den delen också.

Lycka till och fråga om det är något! smile

// Ellen smile

ps: det finns en bra sida för fotointresserade: www.fotosidan.se  jag har användarnamn elenor där.

32 Inlägg
6 april 2007
Roliga vinklar och bra skärpedjup! Så det var fint smile

well, I ain't evil, I'm just good lookin'.
Eilinn

Sök