3412
Sök

SAAB9000 Rasslade sedan stendöd

175 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#1
Min 9000 -97 började rassla när jag var ute och körde i 110, 10sek senare dog motorn och jag blev stående och fick bogsera hem den.

Batteriet var urladdat, så jag laddade det och fick igång motorn, men den rasslade fortfarande, ett tickande/slamrande ljud. jag körde inte många sekunder (kanske 15) sedan tvärstannade den och nu går inte vevaxeln runt alls.

Jag har öppnat kollat under ventilkåpan och allt ser bra ut, och kedjan är hel, men jag kan inte rotera motorn genom att vrida ena kamaxeln.

Det är svårt att komma åt vevaxeln, men det blir nästa steg.


Har ni något tips på vad som kan ha hänt och var jag börjar leta? Märkligt samband med urladdat batteri, tänkte ett tag att det kunde vara generatorn som skurit, det kan det väl iofs fortfarande vara, men jag har aldrig varit med om något sådant.

Online

    Rapportera

112 Inlägg
3 mars 2013
#2
vevlager eller ramlager som rasat kanske?

414 Inlägg
3 mars 2013
#3
Om generatorn har skurit lär multiremmen ha hoppat av/gått av. Jag tror mer på att balansaxelkedjan har gått av jag... Tyvärr

Den brukar slitas mer än kamkedjan så OM nått går sönder så brukar det vara den som går sönder först, och då brukar det kunna bli lite "sallad".

Vet att det inte rekomenderas att dra runt motorn vid kammarna pga att det blir ganska hög belastning.

Går den bogsera med växel i (om det nu är en manuell vilket ja förutsätter) så kan vi utesluta lådan, prova även koppla när du bogserar så det funkar som vanligt så kan man utesluta kopplingen också så att det inte är nånting av det som gör att motorn inte vill gå runt. De känns långsökt men enkelt och testa...

Att batteriet var tomt när du kom hem kanske var pga att du bogserade den en bit hem med ljuset på.... Det kan räcka om batteriet börjar bli gammalt och klent tongue

Prova lys ner genom toppen på sidan där kamtrans sitter och se om du ser nått konstigt/trasigt där nere, jag tror det är svårt att se utan att ta bort transmissionskåpan men värt och testa.
Senast redigerat av joH900 (3 mars 2013)

175 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#4
Det skulle kunna vara så att kamkedjen hoppade först en länk och sedan en till, det verkar som om 1:ans cylinder slår i ventilerna. JAg kan vrida vevaxeln 180 grader och åt ena hållet kan jag tänka mig att inloppsventilerna slår i, men inte åt båda väl? den måste väl vara på vara längst ner om man vridit vevaxeln 180 grader, eller tänker jag fel?

enkelt kollat tänkte jag, men jag hittar ingen markering för ödp på vevaxelns remskiva som det står i haynes att det ska finnas. Någon som vet var den sitter? JAg ser dock 4 hål som eventuellt skulle kunna vara en markering (den första av dem) men jag kan ju inte gissa på det.

stoppet åt ena håller kommer ca 75 grader frön ödp enligt markeringarna på kamaxlarna.


kan balansaxelproblem ge tvärstopp åt båda håll, men helt ok mellan stoppen?

jag kunde koppla och snurra motorn när jag bogserade, och när jag provkörde hemma var ingen växel i, så jag tror växellåda och koppling är ok.

5 710 Inlägg
5 mars 2013
#5
Låser denna då den inte kommit lika långt.
mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............


Sök