2274
Sök

Missljud - Peugeot 407 SW ST 3,0 EX

16 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Fick häromdagen ett missljud som är kvar.

Det känns som att ljudet blir mera märkbart vid hastigheter runt 50 och uppåt. Ljudet verkar följa motorljudet/varvtalet ganska bra känns det som.

Var förbi min däcksverkstad idag och de kollade på däcken/hjulen och de sa att de inte kunde se några fel på det eller på lagren.

I övrigt fungerar bilen normalt och jag kan inte påstå att det verkar vara något/några andra problem.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Tack på förhand!

Forummoderator
17 984 Inlägg
7 mars 2013
#2
Följer ljudet motorvarven ligger felet från växellådan och framåt. Fäljer det enbart hastighet ligger felet från lådan och bakåt, transmissionsljud.

Drivrem, vattenpump, generator, lager i motor. Svårt att säga. Kan du filma?

Hur långt har den gått? Är kamrem bytt enligt intervall? (Då brukar annat bytas samtidigt)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!

Bilen fick ny kamrem plus diverse extra prylar Peugeot sålde på mig för ca. 1 år sedan (dyrt var det!). Nu har bilen gått ca. 12,500 mil.

Av en händelse så åkte en f.d mekaniker med i bilen igår (han har inte jobbat med Peugeot dock) och han var nog inne på att det är ett lager trots allt men att det är "färskt" och inte hunnit börja glappa om jag förstod det rätt så kanske därför däcksverkstaden missade det.

Om det är ett lager, är det någon som har koll på vad en verkstad kan tänkas ta betalt för ett byte på min typ av bil?

Forummoderator
17 984 Inlägg
8 mars 2013
#4
BL_BL skrev:
Tack för ditt svar!

Bilen fick ny kamrem plus diverse extra prylar Peugeot sålde på mig för ca. 1 år sedan (dyrt var det!). Nu har bilen gått ca. 12,500 mil.

Av en händelse så åkte en f.d mekaniker med i bilen igår (han har inte jobbat med Peugeot dock) och han var nog inne på att det är ett lager trots allt men att det är "färskt" och inte hunnit börja glappa om jag förstod det rätt så kanske därför däcksverkstaden missade det.

Om det är ett lager, är det någon som har koll på vad en verkstad kan tänkas ta betalt för ett byte på min typ av bil?

Beror helt på vad det är för lager... Mellan 1000:- och 40000:- beroende på vad det sitter. Får en känsla av hjullager då du nämner däckverstad? Det är klart billigare än andra. 2500:- som ren gissning på din bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök