3745
Sök

Hjälp med LIMP MODE

vorsprung durch technik
277 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej

Nu under helgen har jag bytt turbo spridare och bränslepump. Jag har även monterat en hpfp.
När jag sedan startade bilen och skulle köra hade bilen gått in i "limp mode" med ett laddtryck på endast 0.4 bar. Ingen motorlampa eller varningslampa lyser i kupen. Så "limp mode" är bara en gissning utifrån vad jag läst på internet.
Nu undrar jag om jag kan köra bilen ca 50km till en mappare. Eller om den biten även är skadlig för bilen. För som jag förstått det så är detta bara i nödfall.
Självklart så ska inte bilen på något sett köras hårt den biten den ska rulla utan jag kommer ta det mycket lugnt.

Bilen är en audi a4 b7 2.0tfsi

Förklarande svar är mycket tacksamt.
Senast redigerat av Soderholm (23 mars 2013)


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
24 mars 2013
#2
Limp mode innebär att ecu känner att något inte stämmer i motorn. Vilket det tekniskt sett inte gör eftersom du ha bytt delar. Det kan vara allt från att det är lite annorlunda resistens i spridarna till att ecun inte gillar den nya pumpen. Det är i sig inte farligare än om du skulle köra en annan omappad bil (vilket i sig inte är det bästa). Jag skulle inte köra bilen lägre än till mapparen. Då bilen är så pass ny. För just nu får den för mycket bränsle av större spridare, och ecun är inte programerad till att kompensera för en sådan stor ändring.


vorsprung durch technik
277 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#3
Eddy skrev:
Limp mode innebär att ecu känner att något inte stämmer i motorn. Vilket det tekniskt sett inte gör eftersom du ha bytt delar. Det kan vara allt från att det är lite annorlunda resistens i spridarna till att ecun inte gillar den nya pumpen. Det är i sig inte farligare än om du skulle köra en annan omappad bil (vilket i sig inte är det bästa). Jag skulle inte köra bilen lägre än till mapparen. Då bilen är så pass ny. För just nu får den för mycket bränsle av större spridare, och ecun är inte programerad till att kompensera för en sådan stor ändring.

Okej, tack så mycket för svaret, bilen är nu hos mapparen. Körde den lugnt och försiktigt dit. Men en annan sak som jag kom och tänka på är om bilen har svårare att bygga upp tryck också även upp till de 0.4baren.
Och ett annat fenomen är att när jag körde med farthållaren på i 65, och bilen skulle upp för en backe började den såklart ladda. Men efter ca 2 sek ladd runt 0 så sjönk laddtrycket för att sedan börja om igen. Är det något som är vanligt vid Limp mode?


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 mars 2013
#4
Vad ECU'n vill göra är att minska påfrestningen på motorn så mycket som möjligt. Så den kan försöka med det mesta.



Sök