3668
Sök

Riktigt dålig acceleration

2 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Hej!

Har en annan tråd här på forumet ang mitt problem med bilen men har lyckats klura ut lite mer om just "problemet".

Bilen: Vw Passat 1.8T -98

Problemet: Löjligt dålig acceleration på 2-5:ans växel. Så att varvtalet och hastigheten knappt går upp. 1:an funkar bra men det är till och från, men 2:an till 5:an är alltid löjligt slöa.

Det jag märkt av nu med större uppmärksamhet är att efter runt 2000 rpm accelererar bilen bra, inte super bra men helt okej, sånt man vill att den ska göra under 2000 rpm. Samt stor skillnad på att starta på plan mark och i en liten uppförsbacke. Så mellan 1000-2000 rpm = pinsam acceleration.

Fick tipset om att kolla Lambda sensorerna och LMM:en. Finns det något annat som kan vara orsaken förutom de 2 sakerna? Tändspolen eller nått?

Någon som haft liknande problem? Finns det något sätt att på ett enkelt sätt försöka hitta problemet? Har inte råd med flera tusen till en felsökning på felsökning hos en bilfirma.

Forummoderator
26 342 Inlägg
29 mars 2013
Har du något laddtryck över huvudtaget?
Kollat så ingen tryckslang har hoppat lös?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

443 Inlägg
29 mars 2013
Mack skrev:
Har du något laddtryck över huvudtaget?
Kollat så ingen tryckslang har hoppat lös?

Då borde det väl bete sig tvärt om? Kraft på låga varv och kraftlöst på de högre varven där turbon ska hjälpa till

2 401 Inlägg
29 mars 2013
Diversus skrev:
Hej!

Har en annan tråd här på forumet ang mitt problem med bilen men har lyckats klura ut lite mer om just "problemet".

Bilen: Vw Passat 1.8T -98

Problemet: Löjligt dålig acceleration på 2-5:ans växel. Så att varvtalet och hastigheten knappt går upp. 1:an funkar bra men det är till och från, men 2:an till 5:an är alltid löjligt slöa.

Det jag märkt av nu med större uppmärksamhet är att efter runt 2000 rpm accelererar bilen bra, inte super bra men helt okej, sånt man vill att den ska göra under 2000 rpm. Samt stor skillnad på att starta på plan mark och i en liten uppförsbacke. Så mellan 1000-2000 rpm = pinsam acceleration.

Fick tipset om att kolla Lambda sensorerna och LMM:en. Finns det något annat som kan vara orsaken förutom de 2 sakerna? Tändspolen eller nått?

Någon som haft liknande problem? Finns det något sätt att på ett enkelt sätt försöka hitta problemet? Har inte råd med flera tusen till en felsökning på felsökning hos en bilfirma.

Jag tror inte på tändspolarna för då misständer den men har du kollat felkoderna?  Det kostar inte många kronor att köpa en felkodsläsare smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 mars 2013
Har du servat bilen? Allt handlar inte om felkoder utan i grund och botten är det gammal hederlig teknik med bränsle/gnista.
Har du gjort en motortvätt? Vatten kring stiften gör ingen nytta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök