2643
Sök

Volvo 240 vit rök, förbränningsfel.

78 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#1
Hejsan jag har googlat runt och kikat runt här på forumet men hittar inge vidare.

Har en 244 GLT 1984 med en b23 motor. När motorn är i arbetstemperatur ryker det vitrök(luktar inte alls konstigt) som tusan. Det droppar någon form av vätska ur avgasröret och när man ger gaspådrag på friläge ger den avgasknallar.

I 2:an och 3:an cyllinder tycker jag mig se någon form av oförbränd olja/vatten och snäppet mer sot än i 1:an och 4:ans cyllinder.

I kylarvätskebehållaren bildas ett litet tryck, ytterst litet. Men den drar inge vatten.(inte olja heller, däremot tycker jag det är lite olja i kamhuset)..

Kan det vara så lätt att det är vatten i avgasröret? Men det förklarar ändå inte varför 2,3 är full i skit.

Förstår mig inte på detta, felsökt och bytt det mesta. Tändstift, tändkablar, jordkablar, luftfilter, fördelarlock, rotor. Packning till locket.

TIPS på yttligare felsökning och ideer är väldigt välkomna! smile

2 024 Inlägg
15 april 2013
#2
Ta ett kompressionsprov.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

78 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#3
Kompen ligger jämnt och högt på alla. 13 visade mätaren om jag inte minns fel. Ingen större skillnad mellan någon av de.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 april 2013
#4
Försvinner röken när du kört några mil? Alltså kört avgassystemet riktigt varmt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

78 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#5
Inte kört några längre sträckor än kanske 4 mil på länge. Inte avtagit då heller.

tycker det känns konstigt att 2,3 är såg grisiga sad

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 april 2013
#6
Går den illa? Om ja, så är toppackningen med all säkerhet kass.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

78 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#7
Han går lite dåligt på tomgång, hoppigt och ojämnt. Stabilt vid först 1050 varv. Noterade igår att det är lite olja uppe vid kammen, jämfört med farsans 940. huh?


Men den går som fan på högre varvtal.

2 024 Inlägg
16 april 2013
#8
Låter mycket som en bil jag hade en gång, där var det ett litet brott på topp-packningen mellan 2ans och 3ans burk.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

78 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#9
Kollade stiften nyss. Tidigare i veckan ställde vi om co2 värdet på bilen då den låg vid besiktningen på 0.1!! Nu ligger den där den ska vara enligt en verkstad.

Alla stiften såg ut såhär: http://piclair.com/data/xo057.jpg

Vad tusan är det som gormar.. ?

78 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#10
Bilen vägrar gå på tomgång. Måste hålla gas, direkt jag släpper gasen går varvtalet ner på 0 och bilen dör. (Utan några ändrade inställningar på luftskruv fr tidigare.)

Tog en bild på avgaserna idag efter en färd på 2 mil. http://piclair.com/data/g4wy8.jpg

Här står bilen på tomgång, fick skruva upp luftskruven kopiöst mycket för att den skulle gå själv på tomgång.

Åker ja på att byta topplockspackning? kompen är ju perfekt så förstår inte att det kan vara den ändå?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 april 2013
#11
Svårt att säga vad det beror på utan att själv vara där. Vet ju inte vilka temperaturer du kör i eller vad det är för väder. Vet inte om bilden luras och man vet inte hur lång tid det tar för den där bilen att bli helt varm, men av bilden att döma och då du säger att den går illa och inte klarar att hålla tomgången så skulle jag ju säga att det är dags att byta toppackning. Det är ju inte någon jätte kostnad för en sotningssats till de där motorerna och du byter lätt packningen på en helg.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök