2784
Sök

Volvo 2,4 140hk 2001: Misständer mer o mer ju varmare den blir.

106 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#1
Hej! Försöker få ordning på en Volvo S80 från 2001 med 2,4 20v motorn.

När man startar den kall så går den rätt så okej, bluddrar till om man snabbt ger full gas, men gasar man upp den lugnt hänger den med. Kör man med den så börjar den misstända och bluddra direkt man ger gas, åker man i jämn fart hänger den med på alla cylindrar. När den blivit helt varm så bluddrar den direkt man nuddar gasen, på tomgång går den jämt och fint i några sekunder, börjar sen bluddra och går inte på alla cylindrar under några sekunder för att sedan hoppa igång på alla och så håller den på.

Får felkod 3502 Misständning Cylinder 3

Nåt som kanske är värt att tillägga är att efter att jag raderade felkoden så tog det flera kilometer innan felkoden kom tillbaka fast bilen gick som en påse nötter hela tiden.

Soppatrycket höll sig stadigt på ca 4kg även när den misstände (testade när den stod på tomgång)

Har flyttat tändspole och tändstift från 3:an till 1:an men får fortfarande samma felkod.

Vad tror ni? Tändspole som spökar ändå? Tändlägesgivare?
Senast redigerat av piano (29 april 2013)

6 632 Inlägg
29 april 2013
#2
När böt du tändstift senast..?

De/Dem

* Voff voff *
10 597 Inlägg
29 april 2013
#3
Om du får den felkoden på treans cylinder och det inte blir nå´n skillnad när du flyttar om spolarna kan det nog vara en idé att börja leta kabelbrott på väg till spolen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

106 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#4
Vet ej när dom är bytta senast men dom såg inte värst härjade ut.

6 632 Inlägg
29 april 2013
#5
Skifta stiften, kolla om felkoden flyttar sig..

De/Dem

106 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#6
Malheus skrev:
Skifta stiften, kolla om felkoden flyttar sig..

piano skrev:
Har flyttat tändspole och tändstift från 3:an till 1:an men får fortfarande samma felkod.

Brådhis skrev:
Om du får den felkoden på treans cylinder och det inte blir nå´n skillnad när du flyttar om spolarna kan det nog vara en idé att börja leta kabelbrott på väg till spolen.

//Brådhis

Är det vanligt på dessa? Jag ryckte lite i kablarna medans bilen var igång men det blev ingen märkbar skillnad men får nog ta en närmare titt på det!
Senast redigerat av piano (29 april 2013)

6 632 Inlägg
29 april 2013
#7
Stift som skapar misständing är vanligt fel när man inte byter i tid, ja.

De/Dem

106 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#8
Malheus skrev:
Stift som skapar misständing är vanligt fel när man inte byter i tid, ja.

Jag syftade på om det var vanligt med kabelbrott till tändspolarna, men som jag skrev i första inlägget:

piano skrev:
Har flyttat tändspole och tändstift från 3:an till 1:an men får fortfarande samma felkod.
Senast redigerat av piano (29 april 2013)

6 632 Inlägg
29 april 2013
#9
Ja men flyttade du hela rasket till 1an? Har du kört mer än 6000 mil på samma stift är det bara o kasta dem ändå.

De/Dem

106 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#10
Vadå hela rasket? Jag flyttade det som jag skrev i första inlägget att jag flyttade.... Hur många inlägg ska det bli om dom där tändstiften egentligen? Ja jag ska prova att byta dom om det visar sig att dom inte är nyligen bytta. Men eftersom felkoden inte flyttade sig så är det mindre troligt att det är dom!.......... Så!... Kan vi lämna tändstiftsdiskussionen nu?

24 Inlägg
29 april 2013
#11
Skulle kolla upp vevaxellägesgivaren och spjällgivaren (osäker på hur det ser ut på volvo).

63 Inlägg
29 april 2013
#12
Byt tändstiften, pröva byta plats på tändspolarna. Kolla kompan. Om det fortfarande kommer en felkod på misständning cylinder 3 med en annan tändspole som du vet fungerar så mät upp kablaget mellan motorstyrenheten (du behöver ett specialverktyg för att ta lös styrenheten) och tändspolen. Är det ok så mät upp kablaget till 3:ans insprutare alt byt insprutaren.

106 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#13
Det var en tändspole på ettans cylinder som fungerade lite då och då. Nu är den bytt och bilen går bra igen!

Nån som har koll på varför felkoden vägrade flytta sig från treans cylinder trots att tändspolen flyttades runt?
Senast redigerat av piano (2 maj 2013)

6 632 Inlägg
2 maj 2013
#14
piano skrev:
Det var en tändspole på ettans cylinder som fungerade lite då och då. Nu är den bytt och bilen går bra igen!

Nån som har koll på varför felkoden vägrade flytta sig från treans cylinder trots att tändspolen flyttades runt?

Knack sensorn sitter närmast 3an antar jag..

De/Dem


Sök