2 februari 2008
Trådstartare
Då det har efterfrågats av många tänkte jag försöka knåpa ihop en liten guide för hur man importerar från UK till Sverige. Det var ett tag sedan jag gjorde det själv så kan jag ha missat vissa saker, men om de påpekas så uppdaterar jag dem i detta inlägg.
1: Den första punkten är att man ska gå till väga på samma sätt som vid bilköp i Sverige, alltså att kasta ett öga på bilens (och gärna säljarens om möjligt) historik. Kolla upp så att bilen inte är stulen och att det inte finns några skulder på den, kontrollera eventuella skador, etc. DVLA är den brittiska motsvarigheten till vårt svenska bilregister, och där kan finnas information att hämta.
2: Oftast krävs en handpenning (deposit) vid reservation av bil. Vid överföring av denna, se till att använda någon form av tjänst där ni senare kan bevisa att överföringen gjorts, vem mottagaren är och vad den avser. Själv har jag använt mig av Western Union (rekommenderas ej), PayPal (bra men dyrt) och reguljära banköverföringar.
3: Om ni inte är ute efter en specifik bil utan snarare bilmodell, så försök att hitta några stycken olika att åka runt och titta på om ni planerar att resa över till UK. Det kan annars bli lite tråkigt om man åker dit enbart för att titta på en bil och denna sedan inte visar sig vara vad man letar efter.
4: Vad beträffar själva köpeskillingen så har jag antingen fört över beloppet i sin helhet sen tidigare eller haft med mig kontanter. Inget av alternativen kan egentligen rekommenderas, det första dock om du verkligen kan lita på säljaren.
5: De papper som ska ingå i affären och som behövs inför senare registrering är egentligen enbart ett kvitto samt registreringsbevis (kallat V5C-dokument), bägge i original. Ytterligare papper i form av intyg skaffas sedan från generalagenten i Sverige. På V5C-dokumentet finns, om jag inte missminner mig, en avdelning som fylls i då fordonet ska exporteras, som även tillser att detsamma avregistreras i UK (bilen kan inte registreras i Sverige innan den avregistrerats i UK). Denna del av dokumentet ska skickas in till DVLA av säljaren (rekommenderar att ni postar det tillsammans)
6: Tänk på att svenska bilköpare inte får framföra bilen legalt på vägarna i UK! Bilförsäkringar i UK är knutna till ägaren av bilen, inte till bilen som här i Sverige. För att transportera bilen från inköpsställe till exporthamn krävs antingen att en brittisk medborgare med tillräcklig försäkring kör bilen eller att ni ordnar något sätt att transportera bilen på.
7: Vad gäller frakten från UK till Sverige är jag lite osäker. Jag plockade hem bägge mina bilar via DFDS Tor Line från Immingham till Göteborg, men om jag inte snackar helt i nattmössan så är denna linje numera nedlagd. Alternativ som jag känner till är biltåget som går via kanaltunneln till Frankrike, men då väntar troligtvis en färd med oförsäkrad bil genom en beaktansvärd del av Europa. Har även för mig att det går färjor från UK till både Danmark och Norge.
8: UK är medlem av EU/EES, vilket innebär att bilar som varit registrerade där och importerats till Sverige inte beläggs med vare sig tull eller moms.
9: När bilen ankommer till Sverige så får den inte framföras utan giltig trafikförsäkring. En sådan kan gå att skaffa genom bilens chassinummer, kostar en mindre slant och sträcker sig oftast över tre månader. Härvid kan jag rekommendera SalusAnsvar. Efter att bilen anlänt får den framföras på svenska vägar i tre dygn (om jag kommer ihåg rätt) på brittiska skyltar med giltig svensk trafikförsäkring. Därefter måste bilen registreras (tillfälligt eller permanent).
10: Att tänka på inför registrering är att vissa intyg kan behöva beställas från generalagenten. Dessutom måste samtliga strålkastare, lyktor och reflexer vara E-märkta (SAE-märkta vid import för eget bruk). Strålkastarna måste konverteras till högertrafik och sidoblinkers monteras om sådana fattas. På vissa bilar måste man även ordna med tankstrypning samt plocka bort eller koppla ur dimbakjlus om detta är osymmetriskt placerat på höger sida av bilens bakdel.
11: Vid registrering ska bilen enligt reglementet vara i fabriksmässigt utförande, det vill säga helt och hållet original. Vissa modifikationer har SBP överseende med, men var beredda på att de kan (och har rätten) att kräva att bilen ska vara till 100% original! Därför är det lämpligt att köpa en bil som antingen är i standardutförande eller som lätt kan återställas till det.
Har ni något att tillföra eller mer specifika frågor är det bara att köra på!
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex