3618
Sök

Ac funkar ej Saab 9-3 ver 1

67 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
hej
jag har lite problem med min ac på min saab 9-3. den fungerade inte när jag köpte saaben.
när jag sänker temperature till 15 grader så ska ac gå igång men där kommer inte den kalla luft, jag har gjort den testen på ac som man kan göra i bilen auto knapp plus off knapp så gör den system test men inget visar, de kan vara ac kompresson som lagt av.
och när man startar ac:n så ska tomgången öka lite men den går på samma varv tal.

är de någon som vet var ac kompressorn sitter? ska den vara rem dreven?
någon som kan hjälpa mig me lite tips kanske nån bild var ac kompressorn sitter?

tacksam för svar

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 maj 2013
Ja ac-kompressorn är remdriven och sitter således "fram" på motorn. Förmodligen när du kollar på den så ser du att själva remskivan snurrar men inte centrumet. Snurrar "hela" remskivan så känn på dom båda röranslutningarna på den, det tjockaste röret ska bli kallt om den fungerar.

Jag gissar på att det är ett läckage nånstans som gjort att gasen läckt ut. (det sitter en tryckvakt som ser till att kompressorn inte slår till om gasen är slut)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

214 Inlägg
19 maj 2013
saab 93 98-02. Kolla ac-röret under kylaren, troligen där det blivit läckage. Du får nog pilla bort lite aluminiumhölje eller vad det är. Kopplingen där mellan alu-rör till slang brukar bli lite ledsen pga salt som samlas där..

Men om du inte ens hittar ac-kompressorn så är nog dina kunskaper om reperation av systemet aningen bristfälliga och jag rekommenderar att du lämnar bort det jobbet till någon som kan.

Ackompressorn sitter längst ner i motorrummet närmast kylaren. Grejjen ovanför är vattenpump, sen servopump högst upp. Generatorn sitter mot kupen. Har jag för mig, var 6 år sen jag skruvade sist med en OG93.

67 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
tack, ska kolla på de imorgon. vad skulle de kosta att lämna in för att laga ac:n?

1 498 Inlägg
20 maj 2013
Testa att trycka på ventilerna på ac rören i motorutrymmet samma typ av ventil som bildäck, är där tryck så kan det vara för lågt för att kompressorn ska starta,

67 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Testa att trycka på ventilerna på ac rören i motorutrymmet samma typ av ventil som bildäck, är där tryck så kan det vara för lågt för att kompressorn ska starta,

okej. var går dem rören? jag e inte den bästa på motorer

67 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
har tittat på rem hjulet på ac kompressorn å ser att den går runt både den ytre å den inre rem skivan. men hittar inte rören som går från ac kompressorn när man tittar ovan från. måste man kolla de underfrån?

214 Inlägg
24 maj 2013
acrören är längst ner nästan under kylaren. Ser ut som skrynklad aluminiumfolie över dom. Du har en trycknippel om du tar bort grillen som sitter med clipsfästen (eller om det var nån skruv oxå)

443 Inlägg
24 maj 2013
cyberk2 skrev:
acrören är längst ner nästan under kylaren. Ser ut som skrynklad aluminiumfolie över dom. Du har en trycknippel om du tar bort grillen som sitter med clipsfästen (eller om det var nån skruv oxå)

Inga skruvar, bara två enkla clips till grillen.

Sök