2520
Sök

B230f....med 531 topp..

17 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
#1
tja.. unrar en del saker om detta jag har en b230f motor med elektrisk insprojt, ja ni vet, nu vill jag sätta på en 531 topp b230et toppen med turbo o insprut samt insug .. skall flytta över F motorns insprutare eftersom e- motorns e låg OHMiga...men e det någon som kan säg amer risker med detta...om kopet blir förhögt elr om de int ekommer att gå..MVh Bengan

Smålänning
7 883 Inlägg
15 april 2007
#2
Har dålig koll på volvos toppar, men om 531:an är en turbotopp så ser jag inga hinder med det. Såvida inte kolvarna är annorlunda i turbomotorn. I så fall är det ju bara att flytta över dom också. Lycka till!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

17 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
#3
okay okay... hörde med läraren i skolan går lasbilsmek, jo han sa samma sak o turbomotorernas toppar har ju en liten ner gång o de har ju inte F kolvarna tror ja...de märker jag om en timma:) hehe swedan har jag tänkt på å ösa ner K kolvarna, de ser ut som diesel kolvar:) kan jag höjja laddtrycket lite till då tro??

498 Inlägg
15 april 2007
#4
Det är inga problem att byta till 531

Men 531 sitter även på vanliga GL -91 och -92! till 940 då

"missa" delen med att du skulle ha turbo med roll så häng inte upp er på de!tongue
Senast redigerat av andreas_940 (15 april 2007)

Smålänning
7 883 Inlägg
15 april 2007
#5
TurboTech skrev:
okay okay... hörde med läraren i skolan går lasbilsmek, jo han sa samma sak o turbomotorernas toppar har ju en liten ner gång o de har ju inte F kolvarna tror ja...de märker jag om en timma:) hehe swedan har jag tänkt på å ösa ner K kolvarna, de ser ut som diesel kolvar:) kan jag höjja laddtrycket lite till då tro??

Ja, om dom sänker kompet. Högkompkolvar och högt laddtryck går rätt sällan bra ihop i en bensinmotor... Blir rätt lätt knackningar då... Men men, bara att testa, men du ska nog helst inte ladda mer än ca 0,5 bar om du har högre komp än 8,5-9:1.
Senast redigerat av twin_cam (15 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

17 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
#6
tackar...blir bra som fan...skall fan sätta ihop skiten....jag kommer sedan o säga hur de gick...!!vadsom gick åt hällvette"!!hehe

1 004 Inlägg
15 april 2007
#7
än en gång... varför inte köpa en turbo motor direkt då sparar man ju en massa problem...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

17 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
#8
jojo man kan ju köpa en turbo motor med mega feta 450 hk färdig o glad....jojo de kan man men  de e själva mekandet som e roligt, prova sig fram testa olika saker......

kommigen mer förslag på va dsom kan gå åt pipan vid detta mecket!!?
kanske har missat nåt vem vet=?


Testar man inget får man inget veta vettu!!!!

1 004 Inlägg
15 april 2007
#9
jag säger inte att man ska köpa en färdig spis... men man kan ju börja bygga på ett turboblock som är en hygglig under del... då slipper man ju en massa bök med returer och till försel av olja tex... vad är det du vill prova dej fram till? är ju ingen nyhet att det inte brukar hålla i det långa loppet med överladadde sugisar.... men som sagt det är ju min åsikt... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
15 april 2007
#10
TurboTech skrev:
tja.. unrar en del saker om detta jag har en b230f motor med elektrisk insprojt, ja ni vet, nu vill jag sätta på en 531 topp b230et toppen med turbo o insprut samt insug .. skall flytta över F motorns insprutare eftersom e- motorns e låg OHMiga...men e det någon som kan säg amer risker med detta...om kopet blir förhögt elr om de int ekommer att gå..MVh Bengan

531 toppen har natriumkylda ventiler + av gas ventil 38 insug ventil 48 annars är det 46- 38
å sen är den lite portad från fabrik. men åter till frågan så om du ska sätta på stressfläkt så bör du säka kompet om du inte ska ladda mer än 0.2 typ men toppen är ingen fara med wink

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...


Sök