2636
Sök

BROMSPROBLEM Volvo 244 GLT - 84

78 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Hejsan. Kikat runt lite här på garaget, men finner ingen tråd som ger något vidare svar till min fråga/frågor.

Jag har en Volvo 244 av årsmodellen 84, med en b23 motor. Min bromspedal går i botten vid lätta tryckningar(bygger inget vidare tryck), både vid på och avslagen motor. Det finns gott om bromsolja, och nivån sjunker inte om den står en natt tillexempel. Så inget läckage vad jag kan se eller konstatera.

Detta problem uppstod:

Jag bestämde mig förra veckan för att färga mina bromsook. Så jag passade på att rensa ur rost i cylindrarna då kolvarna inte riktigt gick så långt tillbaka som de borde (bromsarna låg på lite pga  ytrost).

Så jag återmonterade tullslut de blästrade, nymålade och nyrenoverade ooken tillbaka till bilen. När allt var på plats började jag lufta bromsarna efter ett speciellt luftschema som finns i Haynes bok. Efter 1.5 Liter bromsolja senare känns pedalen nästan precis lika lätt. (Går lite tungt i början sen är det som att pedalen släpper och de går i botten jättelätt)

Då fick jag nog så jag for och hämta en ny huvudcylinder. Efter jag monterat den gjorde jag samma procedur igen.. UTAN RESULTAT.

Vad kan mer vara på tok, det känns som att allting är renoverat nu, förutom fördelningsboxen. Men vad kan vara fel i den ?

Blästrade alla ooken med finkornigt metallspån(de kan ju knappast gå sönder av lite blästersand?? Jag täckte över både nippelhål och ingång. Och det rinner olja igenom alla ook)

Forummoderator
26 325 Inlägg
30 maj 2013
När du säger ny bromscylinder..menar du en splitt ny eller bättre begagnad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

78 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Om du menar huvudcylinder så är den splitterny. Alla bromsook är relativt rostfria och kolvarna glider lätt(med nya tätningar).

78 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Något förslag? Det är tryck till alla bromsook, men kan det vara så att det ändå kommit in skit i fördelaren ?

Sök