3357
Sök

Val av turbo til en b200k-motor?

531 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#1
Skulle vilja ha hjälp med att välja turbo till en b200k-motor med original inre delar. Setup:en är:
B200k-motor
B200f-insug
Bosch gula spridare
MS1 V3 sprut
037-pump
Skapligt stor IC
Planerar att ladda 0.8 bar (MAX!)

Så är bara att börja rekommendera.
Har funderat på ett GT35 agg., vad tror ni om det?

Här är en länk till min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276578


5 687 Inlägg
17 augusti 2013
#2
Jag hoppas du tänker köra E85 för jag skulle inte rekommendera att köra 0,8bar på bensin med B200K-kompet. Tänk även på att B200K är en lågfriktionsmotor med de klena stakarna.

Storleken på turbo beror på var du vill ha laddet och vilken toppeffekt du siktar på. 0,8bar med en stor turbo ger mer toppeffekt än 0,8bar med en liten turbo men däremot kommer laddet på högre varv med stor turbo jämfört med liten.

T.ex en liten originalturbo har maxladd redan vid ca2000rpm och pallar att leverera luft för lite över 200hk, men däremot så behöver du inte ha lika högt laddtryck med en större turbo för att få ut samma effekt då det blir mindre mottryck i avgashuset och kallare luft ur en större turbo.
Senast redigerat av simlar (17 augusti 2013)


531 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#3
Har inga planer i nuläget på att köra e85, men fattar inte vad det skulle göra för skillnad vilket bränsle man kör på?
Vet om att b200 är en lågfriktionsmotor men den borde väl ändå klara 0.8bar? Men det är ju som sagt max vad jag kommer att ladda...
Kör gärna med en lite större turbo som ger ett senare ladd än att jag får en massa mottryck på stakarna och så får man ju som du sa kallare luft med en större turbo. Så vad skulle du rekommendera med den infon som finns tillgänglig?


5 687 Inlägg
17 augusti 2013
#4
volvoglracing skrev:
Har inga planer i nuläget på att köra e85, men fattar inte vad det skulle göra för skillnad vilket bränsle man kör på?
Vet om att b200 är en lågfriktionsmotor men den borde väl ändå klara 0.8bar? Men det är ju som sagt max vad jag kommer att ladda...
Kör gärna med en lite större turbo som ger ett senare ladd än att jag får en massa mottryck på stakarna och så får man ju som du sa kallare luft med en större turbo. Så vad skulle du rekommendera med den infon som finns tillgänglig?

Vilket bränsle man kör på gör riktigt stor skillnad.

Eftersom E85 har högre oktantal (102 om jag inte minns fel) så krävs det högre tryck/värme för att bränslet ska självantända.
BF98 är på ca 98oktan (beroende på vad för tillsatser det är i bränslet) och det kräver mycket lägre tryck/värme för att det ska självantända.

Om bränslet självantänder så spikar det vilket betyder blåst blockpackning och eller rasad motor beroende på vad som far först när det spikar.

Men med en större turbo så kan du få samma eller till och med högre effekt vid ett mycket lägre laddtryck vilket betyder mindre risk för att det spikar.
Luftens temperatur ökar vid komprimering och varmare luft betyder mera värme i cylindrarna vilket ger en mycket högre risk för spikningar.

Så ta hellre en större turbo och kör med lite lägre laddtryck så får du en hållbar motor men ändå relativt hög effekt.
Rekommendation på turbo vet jag ej, där är det säkrast att söka efter liknande motor-setuper. På sävarturbo borde du kunna hitta några med liknande motorer och vilka turbos de använder för att få ut önskad effekt vid låga ladd.


531 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#5
Aaa, du mena så. Jo, blir nog hellre en större turbo med mindre ladd och en så stor intercooler som bara får plats smile
Har försökt hitta liknande setup:er men svårt att hitta nåt med samma effekt och motormodell hmm men får söka vidare smile Tack ska du ha hur som helst smile


33 Inlägg
18 augusti 2013
#6
Leta rätt på en b200ft istället, polar modellerna av 945!

531 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#7
eone skrev:
Leta rätt på en b200ft istället, polar modellerna av 945!

Nej, vill inte börja byta motor. Konverterar hellre den som redan är där.


531 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#8
Har nu försökt söka en bra stund, finns ju en hel massa turbodiagram men fattar inte nåt av dem så fortfarande står jag handfallen hmm


258 Inlägg
21 augusti 2013
#9
GT35 och bosch gula spridare och 0,8 i ladd tror inte det räcker. Du får skaffa större spridare typ Gröna R eller Fk:ns turkosa som flödar 337cc/min.
Turbon kanske högst T19 då med rätt så stor lagg, så en T16 är nog perfekt.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

531 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#10
DriveOrDie skrev:
GT35 och bosch gula spridare och 0,8 i ladd tror inte det räcker. Du får skaffa större spridare typ Gröna R eller Fk:ns turkosa som flödar 337cc/min.
Turbon kanske högst T19 då med rätt så stor lagg, så en T16 är nog perfekt.

Ska pröva först med de gula spridarna jag har och se hur långt de räcker.
Enligt en turbokalkylator som jag hittade på nätet blir en GT25:a bra och så vet jag några killar nära mig som säljer den modellen så tror jag kommer att satsa på en sådan tillsammans med en rejäl laddluftkylare. smile



Sök