3695
Sök

Hur mycket kan man sänka? (Mitsubishi galant)

6 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#1
Tja, en bekant till mig ska sänka min bil men han bad mig kolla hur mycket "karossen" klarar, och jag har ingen blekaste aning om vad han ens menar med detta..

Iaf så bad han mig att kolla på detta forumet men hittade ingenting så skapar en tråd istället

Har en mitsubishi galant 99 sedan som jag vill ha sänkt, hur mycket klarar den/hur många varv ska man ta?

37 Inlägg
9 september 2013
#2
köp coilovers istället för att kapa, så kan du ju testa dig fram istället


6 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#3
Hade jag haft dom pengarna så ja....

2 712 Inlägg
9 september 2013
#4
Snälla kapa inte fjädrarna... du påverkar lite utav din egen säkerhet... ( går personbil ) och fått reda på en del saker som kan ske med kapade fjädrar... t ex att fjädern blir för kapad och hoppar ur fjäder tallriken = ingen fjäder kvar och du får mindre roligt att fixa...

Köp hellre dessa då..

Sänker 30 mm runt om
http://www.bilmodecenter.se/hr-sankning … c-781.aspx

Dessa sänker 55 mm, men ska du ha dessa behöver du nya stötdämpare, och då blir det sjukt mycket dyrare..
http://www.mrtuning.se/p/chassi-237/san … 555mm.html

Plötsliga stoppet är det som dödar..

6 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#5
Ska svetsa fast fjädrarna på något sätt så att dem inte kan hoppa ur...Något sånt sa han iaf haha...
Men när man svänger i en skarp kurva så "lutar" ju hela bilen, det försvinner väll när man sänker bilen?

huh?
10 427 Inlägg
9 september 2013
#6
En polare sänkte sin Galant 2,4 -99 med sänkfjädrar fram som skulle sänka ca 50mm, blev rätt så lågt men
verkar funka (varit med i några år). Tog väl i vid någon järnvägsövergång för ett tag sen.

**

Om bilen lutar så kan det bli bättre med hårdare fjädrar, större krängningshämmare, bättre stötdämpare osv.
Vanliga sänkfjädrar brukar inte vara så extremt mycket hårdare än vanliga fjädrar så det kanske inte blir
någon extrem förbättring av krängning men visst märks det. Kapade originalfjädrar har jag dock ingen erfarenhet av tongue


6 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#7
Jag vill egentligen inte ens ha den lägre, jag vill bara bli av med att hela bilen lutar när jag tar en skarp kurpa fort:p

2 712 Inlägg
9 september 2013
#8
mitsubishilol skrev:
Jag vill egentligen inte ens ha den lägre, jag vill bara bli av med att hela bilen lutar när jag tar en skarp kurpa fort:p

Då köper du hårdare dämpare/hårdare fjädrar.. enklast,

Rekommenderar isåfall t ex Koni ställbara dämpare så kan du ställa hur hårda dem ska vara smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Dahlgren
450 Inlägg
9 september 2013
#9
Beror på vilken hasplåt du har!
När min galant sänktes så tog hasplåten i vid minsta lilla gupp.
Plogade konstant snö.
Min var en tjock alu hasplåt.
Körde med sänkningssatts.
Kommer dock inte ihåg hur mycket den sänkte.. Men inte var det mycket.


1 948 Inlägg
9 september 2013
#10
Ingen fara att kapa fjädrarna, se bara till att dom inte kan hoppa ur fjäderskålen. Brukar funka kanon att sätta fast dom i fjäderskålen med hjälp av en slangklämma.

Vad som är viktigt när man sänker en bil (avsett sättet man sänker den på) är att länkarmarna aldrig ska peka uppåt (innefrån sett) när bilen är i "nomal läge". Det inte bara sliter otroligt mycket på leder utan du försämrar även väghållningen.


Sök