3356
Sök

Fixa bättre ljud till S60, adapter

2 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Tjenare!

Har letat ett tag denna kväll efter lösningar på mina problem men lyckas inte komma fram till något som löser alla problem, tänkte kolla runt om någon kunde dela med sig av sina kunskaper till mig!

Det är så att jag nyligen köpte min första bil, en Volvo S60 från 04. Bilen går skiiitbra och jag kan inte tänka mig en bättre bil för tillfället. Det enda jag har problem med är ljudet. Då menar jag inte nödvändigtvis just högtalarna men jag börjar tröttna rejält på att bränna en ny skiva varje gång jag hittat nya låtar. Är lite av en musikfantast så det blir ett par nya låtar i veckan och därmed en ny skiva per vecka... Därför har jag nu kollat runt på aux-adaptrar och nästan funnit svaret. Jag tänkte först att jag skulle lägga över all musik till min android och köra med en USB-adapter från carputer-shop. Jag vill egentligen inte ha bara en aux-adapter eftersom jag vill kunna använda rattknapparna för att byta låt, känner mig osäker på körningen annars om jag ska sitta och bläddra på telefonen. Men om jag skaffar en USB-adapter, då måste jag fortfarande lägga över musiken till mobilen, vilket nästan är lika jobbigt som att bränna en ny skiva... Därför tänkte jag skaffa Spotify Premium till mobilen och sedan plugga in den till USB-adaptern. Men då slog det mig, laddas telefonen då? Och funkar det ens utan GROMs egna app?(Rattknappar plus att den laddar). Jag såg även att det gick att skaffa en extra usb-sladd till en aux-adapter för att hålla den laddad medan jag kör men då funkar inte rattknapparna och då var jag tillbaka på ruta ett.

När jag även får pengarna från allt sommarslit så tänkte jag köpa mig en bas och ett slutsteg samt byta ut några av högtalarna i bilen. Är det enkelt att koppla slutsteget själv eller är det något som jag kommer få problem med?

Känner mig väldigt kluven angående det mesta men jag är säker på att på något sätt måste jag få in min egna musik i bilen så jag slipper skitkvaliteten via radion samtidigt som jag slipper alla skivor och nerladdning av låtar...

Är det någon som kan lösa mina problem eller kan någon dela med sig av hur de själva har gjort?

279 Inlägg
4 juli 2013
Ang stereo med rattknappar Blp-890 kan va ditt svar finns i princip allt till den. Däremot finns det både för o nackdelar.
Störande grejer som jag kan påpeka är, den laddar väldigt mycket när man sätter igång den, startar en skiva etc, det är för att den drivs i ett operativsystem.  En annan grej är att ljudet är inte direkt topp i den ett/fler steg för att driva ljudet sitter inte helt fel. Sen är det inte bara (plug n play) med rattknapparna.. vet inte hur erfaren du är med el men det ska inte vara några större problem att koppla det som behövs och det ändå du "klipper i" är själva stereo kablaget inget annat. Dom skickar instruktioner om hur de ska kopplas och det finns en del att läsa på internet också om du är sugen att läsa lite, finns många som gillar den och många som hatar den och det gör det väldigt svårt för en själv att bestämma. Sen kostar den även en del..

Lite fakta om stereon. (Finns med och utan gps, denna är utan)
http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

Några positiva grejor med stereon är först o främst att den passar perfekt i bilen för den är modellanpassad och har ett passande orginal utseende (skiljer lite i färgen tyvärr).  Du kan koppla in fram o Backkamera, video in, video ut, bluetooth, miniusb, aux, ipod utgång, förstärkare för sub, baksystem och framsystem, den stödjer även sd kort, cd o dvd. Finns så mycket i samma enhet och det är det som är så bekvämt med den. Det är en "kina stereo" men tycker att den är helt klart värd att ha. Va lite skeptisk i början men jag är nöjd med den!

wettren skrev:
Tjenare!

Har letat ett tag denna kväll efter lösningar på mina problem men lyckas inte komma fram till något som löser alla problem, tänkte kolla runt om någon kunde dela med sig av sina kunskaper till mig!

Det är så att jag nyligen köpte min första bil, en Volvo S60 från 04. Bilen går skiiitbra och jag kan inte tänka mig en bättre bil för tillfället. Det enda jag har problem med är ljudet. Då menar jag inte nödvändigtvis just högtalarna men jag börjar tröttna rejält på att bränna en ny skiva varje gång jag hittat nya låtar. Är lite av en musikfantast så det blir ett par nya låtar i veckan och därmed en ny skiva per vecka... Därför har jag nu kollat runt på aux-adaptrar och nästan funnit svaret. Jag tänkte först att jag skulle lägga över all musik till min android och köra med en USB-adapter från carputer-shop. Jag vill egentligen inte ha bara en aux-adapter eftersom jag vill kunna använda rattknapparna för att byta låt, känner mig osäker på körningen annars om jag ska sitta och bläddra på telefonen. Men om jag skaffar en USB-adapter, då måste jag fortfarande lägga över musiken till mobilen, vilket nästan är lika jobbigt som att bränna en ny skiva... Därför tänkte jag skaffa Spotify Premium till mobilen och sedan plugga in den till USB-adaptern. Men då slog det mig, laddas telefonen då? Och funkar det ens utan GROMs egna app?(Rattknappar plus att den laddar). Jag såg även att det gick att skaffa en extra usb-sladd till en aux-adapter för att hålla den laddad medan jag kör men då funkar inte rattknapparna och då var jag tillbaka på ruta ett.

När jag även får pengarna från allt sommarslit så tänkte jag köpa mig en bas och ett slutsteg samt byta ut några av högtalarna i bilen. Är det enkelt att koppla slutsteget själv eller är det något som jag kommer få problem med?

Känner mig väldigt kluven angående det mesta men jag är säker på att på något sätt måste jag få in min egna musik i bilen så jag slipper skitkvaliteten via radion samtidigt som jag slipper alla skivor och nerladdning av låtar...

Är det någon som kan lösa mina problem eller kan någon dela med sig av hur de själva har gjort?
Senast redigerat av Jooheell (4 juli 2013)

2 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Jäklar! Priset var inte så blodigt som jag trodde det skulle vara! Den ser riktigt schysst ut faktiskt! Nu blev det väldigt svårt att bestämma sig även fast det var skaplig skillnad i pris.

Tackar och bugar för den inblicken Jooheell!

279 Inlägg
13 juli 2013
wettren skrev:
Jäklar! Priset var inte så blodigt som jag trodde det skulle vara! Den ser riktigt schysst ut faktiskt! Nu blev det väldigt svårt att bestämma sig även fast det var skaplig skillnad i pris.

Tackar och bugar för den inblicken Jooheell!

Kan tillägga att det finns en rabattkod: Sales2013
20% på den. Vet dock inte om den är kvar men den fanns då jag köpte den, köpte även backkamera när jag va igång big_smile

85 Inlägg
14 juli 2013
Köpte en sån här till min S60 och jag är toknöjd, fungerat felfritt i ett halvår nu och kommer säkert rulla på framöver också smile

http://www.gromaudio.co.uk/grom-usb2

Köpte till kablar till både iphone, USB och 3.5mm men jag tror jag använt iphonen till 99% just därför att jag kör spotify precis som du tänkt dig. Sen på din fråga om den laddar telefonen också, ja det gör den. Hur smidigt som helst att bara plugga in den, ljudkvaliten blir dessutom enormt mycket bättre än om man kör via blåtand eller 3.5mm.

26 Inlägg
13 september 2013
angående  BLP-890 hur funkar den att koppla in? plug n play? är rätt sugen på att köpa den utan gps för 3590. sen vet jag inte vad icelink är som dom fråga i beställningen?

1 494 Inlägg
13 september 2013
Är det ljudet du vill ha varför inte köpa en Kenwood HU för 1300 å en ram så får du högtalare för samma pris med wink

533 Inlägg
14 september 2013
Skulle också rekommendera en enkeldin-stereo. Billigare, och ljudet blir äväldigt mycket bättre än med originalstereo! Dock kan du inte använda rattknapparna då hmm Vet inget om BLP890, men dom som testat i denna tråd verkar ju riktigt nöjda så smile

1 045 Inlägg
14 september 2013
här har du en smidig adapter som funkar bra,, lägger du in på usb funkar rattknapparna som vanligt
http://nmiab.se/bilstereo/aux-interface … vo-hu.html

har du en iphone (ej lightning kontakten) så finns det en modell som styr telefonen samt laddar den

279 Inlägg
17 september 2013
FrAnZii skrev:
angående  BLP-890 hur funkar den att koppla in? plug n play? är rätt sugen på att köpa den utan gps för 3590. sen vet jag inte vad icelink är som dom fråga i beställningen?

Plug n play kan man inte riktigt säga.. visst för att få stereon o spela så är det bara plugga in, däremot rattknapparna kan bli rätt kul... Fick papper med beskrivning om färger o allt, slutade med att det stog fel på nån och vissa funkade inte, den för backljuset funkade inte för mig så jag drog en separat kabel från backljuset och då funkade backkameran smile Men nu funkar allt för mig. Icelink är själva styrenheten som gör så bland annat dina rattknappar funkar dock fick jag den otur som vanligt att dom glömde skicka med den i min beställning.. sen utan kablar... va inte glad den veckan.. Kan tillägga att en vanlig enkeldin är mer värt pengarna, typ en kenwood stereo med tidskomp, bättre eq osv. det ända minus är väl utseendet kanske, jag ville ha kvar min mugghållare därför jag köpte den smile Sen går det om man vill att fixa rattstyrning till de flesta stereos men de kostar
Senast redigerat av Jooheell (17 september 2013)

Sök