3101
Sök

Volvo 940 Turbo med AC , Läcker kylarvatten/immiga rutor

3 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Tjena!
Jag har en Volvo 945 Turbo med AC/ECC, (behöver fyllas på) . Årsmodell 1993

Mitt problem är att den läcker kylarvatten... inte mycket men sjunker i behållaren efter körning.  troligtvis Värmepaketet som är kasst?
Det är svår imma på rutorna smakar glykol (kladdigt), svår att få bort. Men fläktarna/värmen funkar klockrent.

Det är fuktigt och blött vid golvet på förar/passagerare sidan.
Jag köpte nyligen Bars Leaks och hällde i för att se om det skulle bli tätt. Känns lite som imman blivit lite bättre men såg nu att vattnet fortfarande hade sjunkit.
Jag tänkte kolla om det är någon slang/kranen som läcker till en början, men är lite osäker på vart det sitter, är det stor skillnad med/utan AC?  Någon som har någon bild? Borde ju sitta någonstans vid gaspedalen men ser inget.

1 758 Inlägg
14 november 2010
Med 90% säkerhet är det tyvärr själva värmepaketet som spruckit, är ganska vanligt på Volvo 900 mellan typ 1993 och 1995. Har själv bytt i min -94a och haft flera kompisar som råkat ut för det.
Kan ju självklart vara en slang också, men som sagt: det är ett känt och ganska vanligt problem att värmepakteten förr eller senare spricker.

40 Inlägg
14 november 2010
Håller med schnauz de låter absolut som de är värmepaketet som gett sig!

3 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Okey.. Får kolla om jag hittar slangarna och kranen. Vet inte vart det sitter riktigt
Men om mans ska byta värmepaketet får man väl riva isär så gott som allt.
Hörde att en kompis till brorsan hade gjort ett hål och fått ut värmepaketet istället för att riva isär allt, och sen limma tillbaks det han hade skärt bort  tongue

1 758 Inlägg
15 november 2010
Är såklart enklast att komma åt om man plockar ut hela instrumentbrädan (det gjorde jag), men enligt en bekant ska det tydligen gå att komma åt om man bara river ner panelerna runt mittkonsolen. Trångt och bökigt dock!

121 Inlägg
3 september 2012
RobinSvensson skrev:
Okey.. Får kolla om jag hittar slangarna och kranen. Vet inte vart det sitter riktigt
Men om mans ska byta värmepaketet får man väl riva isär så gott som allt.
Hörde att en kompis till brorsan hade gjort ett hål och fått ut värmepaketet istället för att riva isär allt, och sen limma tillbaks det han hade skärt bort  tongue

hur löste det sig? har samma problem, ryker/ångar dock väldigt mkt ur min ac också. Tacksam för hjälp!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

61 Inlägg
26 september 2013
Har samma problem, är det Värmepaketet?

121 Inlägg
18 oktober 2013
Nebula skrev:
Har samma problem, är det Värmepaketet?

Det är värmepaketet som läcker, e lite jobb att byta men det går även med enbart lite meckvana.

Liten snabb beskrivning, sök på ämnet också smile

skruva loss allt du kan runt mittkonsollen/bakom radion o leta efter en fjäderladdad dörr typ (min hade svart skummgummi på sig), efter det ska du skruva loss massa skruvar runt om plasthuset (som dörren sitter i, ganska stort) när du skruvat loss allt e det bara o jucka bort, sitter tätat med typ svart silikon, då ser du som en liten "minikylare", and theres your problem. Vet att det inte va nån vidare beskrivning, men allt jag orkar ge just nu, kommer inte ihåg exakt heller. Lycka till!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Sök