2678
Sök

Volvo 244 - 84. (?Styrväxel fel)

78 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Hejsan. Jag har en volvo 244, årsmodell 1984, med en Volvo CG(Cam Gear) Servo styrväxel.
Art nummer: 1329998 Längre ner är skiss wink

Problem: Vid vissa belastningar Knäcker det till ordentligt någonstans(Antar att det är i styrväxeln) så att det känns i ratten.
Tillexempel i svaga högersvängar efter man svängt mycket till vänster. Eller om man håller fullt åt något håll och backar(Då kommer ett extremt knäckande ljud, och det känns som att ratten ska ploppa ur.. Känns även som att hjulen låser sig, men det vore väl konstigt???)

Fråga: vad kan problemet vara? Är det styrväxeln?(känns som sagt i ratten när det knäcker) Hittar inget glapp i den nu när jag tagit lös den, hur jag än vrider och vänder på den... sad

Fjädrarna och dämparna är på sin plats, har dubbel och till och med trippelkollat de, även krängningshämmaren.

Blir inte riktigt klok, har försökt öppna styrväxeln nu, har hittills inte hittat något skumt i den. varken nedre eller övre kullagret är glapp... sad

Här är en sprängskiss på exakta styrväxeln: http://www.volvopartswebstore.com/image … -44266.jpg

Tacksam för alla typer av svar och frågor! smile

MVh, btw trevlig helg alla på garaget! smile
Senast redigerat av w0ug (8 november 2013)

2 845 Inlägg
8 november 2013
Kollat fjäderbenslagret?

78 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Var dåligt förut, så bytte det i sommras. Och det är fräsch och ligger rätt smile

Sök