2898
Sök

Volvo 940 Turbo, Hackar på 5an vid fullt gaspådrag? (Setup lista i inlägget!)

108 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Som rubriken nämner har jag problem med att bilen hostar/hackar till på 5an vid fullt gaspådrag.
Den hackar inte på dom andra växlarna, och den brukar bara hacka till en gång. Sen går den på som vanligt!

Spec lista:
3" LMM
Steg 2 HI-TUNING chip
3" från turbon
Stor ic
Uppställt ladd till 0.8 (bsr wastegate)
Pipercross filter (öppet)

Är de spridarna som spökar? Sitter 940s gröna turbospridare?  på om jag inte är helt ute o cyklar.
De är ju såklart en b230fk från grund.

Någon som har några ideer?

Tackar på förhand!
Mvh


258 Inlägg
12 november 2013
#2
Kolla tändkablar.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

108 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#3
DriveOrDie skrev:
Kolla tändkablar.

Ska testa detta, Mvh.


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
12 november 2013
#4
varför 3" lmm och orginal spridarna?

byt till orginal lmm eller till spridare anpassade för 3" lmm så löser sig nog ditt problem ska du se

Kör fort så hinner inget hända...

108 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#5
Growe skrev:
varför 3" lmm och orginal spridarna?

byt till orginal lmm eller till spridare anpassade för 3" lmm så löser sig nog ditt problem ska du se

Förra ägaren satt på 3" LMM, har ingen org LMM.


41 Inlägg
13 november 2013
#6
Bredbandslambda kolla om den går fett.


2 452 Inlägg
13 november 2013
#7
för orginalspridarna flödar ju bara 330 cc ungefär,o 3 tums lmm o inga spridare för för anpassad setup så kan det bli fel....alla brukar köra 3 lmm samnt gröna 465 r-spridare tillsammans....orginal lmm slutar på 016

döden kommer tillbaka

108 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#8
Lunchman skrev:
Bredbandslambda kolla om den går fett.

Ingen tillgång till de, men får börja felsöka på annat sett.

turbodeath skrev:
för orginalspridarna flödar ju bara 330 cc ungefär,o 3 tums lmm o inga spridare för för anpassad setup så kan det bli fel....alla brukar köra 3 lmm samnt gröna 465 r-spridare tillsammans....orginal lmm slutar på 016

Okej, får skaffa mig ett par större spridare, Mvh


2 452 Inlägg
13 november 2013
#9
sen beror det ju på chipet för bränsle med om det är anpassat för större spridare o tändchip med...

döden kommer tillbaka

41 Inlägg
14 november 2013
#10
Skall du börja fippla med saker som inte hör ihop å "fultrimma" så är bredbandslambda det första du skall köpa.


2 452 Inlägg
15 november 2013
#11
eller så ser du till o köper ett nytt set av viking för andra spridare o 3 lmm med då...

döden kommer tillbaka

108 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#12
Lunchman skrev:
Skall du börja fippla med saker som inte hör ihop å "fultrimma" så är bredbandslambda det första du skall köpa.

Fultrimma? Jag köpte bilen som de var, och har alltså inte köpt massa olika prylar och slängt på som inte lirar ihop.
Byter du de ena så måste du givetvis byta de andra, du kan ju inte slänga på en tex 19t och ladda på 2 bars tryck och tro att stakar och dylikt ska hålla.
Du behöver inte idiotförklara någon innan du vet vad de handlar om.
Har bytt de mesta på bilen sen jag köpte den och jag vill bli av med problemen, inte för att trimma så billigt som möjligt. Tack ändå, Mvh

turbodeath skrev:
eller så ser du till o köper ett nytt set av viking för andra spridare o 3 lmm med då...

Får kolla upp detta. Tack igen, mvh
Senast redigerat av jjoel (15 november 2013)


41 Inlägg
15 november 2013
#13
Försökte inte idiot förklara dig, Skrev "fultrimma" å inte fultrimma. Det går att få det att lira jäkligt bra, finns ju oftast färdiga recept som "funkar" men skall man börja labba med saker som inte hör ihop så är en lambda för under 2000kr ett så ovärderligt instrument. Du har inte en aning om du går på lambda 0.75 eller 0.9 på fullgas

Sen när lurar systemet som man gör med förstorad lmm och spridare utan omgjord programvara så skall man veta att du ändrar tändningen också.


108 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#14
Lunchman skrev:
Försökte inte idiot förklara dig, Skrev "fultrimma" å inte fultrimma. Det går att få det att lira jäkligt bra, finns ju oftast färdiga recept som "funkar" men skall man börja labba med saker som inte hör ihop så är en lambda för under 2000kr ett så ovärderligt instrument. Du har inte en aning om du går på lambda 0.75 eller 0.9 på fullgas

Sen när lurar systemet som man gör med förstorad lmm och spridare utan omgjord programvara så skall man veta att du ändrar tändningen också.

Okej.
Jag har bytt lmm till en org nu, men märkte ingen skillnad när jag var ute och körde. Hackar fortfarande på 5an, så problemet kvarstår.
Aja, får försöka hitta någon som har bredbandslamda.
Men tror att de är bränslet som inte hinner med, Mvh


2 452 Inlägg
15 november 2013
#15
för det laddet du har så ska bränslet hänga med nu när du bytt till orginal lmm,kolla så det verkligen sitter trimchip i bilen,för ett steg 2 ska leverara tillräckligt för det du har...men öppna boxen o kolla,släng upp en bild om du är osäker på om det är trimchip,finns många som är duktiga på dessa bilar.

döden kommer tillbaka


Sök