3895
Sök

”Kraftig begränsning av dubbdäck skulle rädda liv”

370 Inlägg
23 november 2013
#21
myran skrev:
Jag kör ca 4000mil om året i olika bilar. Inga problem med dubbfritt. Och är det blankis gör inte dubbarna speciellt mycket endå.

Problemet med dubbfritt är att så fort dom blir ett par år gammla så stelnar gummit och dom blir totalt värdelösa. Inget normal svensson tänker på.

What he said.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

33 Inlägg
23 november 2013
#22
Har man svårt med dragläge kan man nog uppleva att dubb inte gör någon skillnad på is. smile


524 Inlägg
23 november 2013
#23
Hamalainen skrev:
Har man svårt med dragläge kan man nog uppleva att dubb inte gör någon skillnad på is. smile

Har kört bil i snart 34 år så jag kan garantera att jag inte har några problem med dragläget wink


33 Inlägg
23 november 2013
#24
MickeEng skrev:
Hamalainen skrev:
Har man svårt med dragläge kan man nog uppleva att dubb inte gör någon skillnad på is. smile

Har kört bil i snart 34 år så jag kan garantera att jag inte har några problem med dragläget wink

Men du menade ju på att dubbdäck är bättre än dubbfria däck vid is, så jag förstår inte varför du tog åt dig?


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 november 2013
#25
myran skrev:
Jag kör ca 4000mil om året i olika bilar. Inga problem med dubbfritt. Och är det blankis gör inte dubbarna speciellt mycket endå.

Problemet med dubbfritt är att så fort dom blir ett par år gammla så stelnar gummit och dom blir totalt värdelösa. Inget normal svensson tänker på.

skillnaden på blankis kanske inte är JÄTTE stor men skillnaden kan vara helt avgörande.

har aldrig haft några större problem med dubbdäck när det bara ligger en tunn ishinna på asfalten.

märkbar skillnad mot dubbfritt.
även om vi klarade hela föra året med dubbfritt på ena bilen.
men vet många dagar att min sambo funderade på att skita i att åka till jobbet när det var som värst.
gick varken att gasa eller bromsa pga isen.
jag hade inga problem på sammma sträcka fast jag åkte rwd.


förra året är förövrigt det värsta underlaget jag någonsin kört på här i örebro trakten.
idioterna var ute och la saltet blött så skiten frös och gjorde att hela motorvägen var glashal.
många som helt oförkarligt vände mitt på motorvägen fast dom hade nya bilar med alla säkerhets system man kan tänka sig.


hur man nu tänker när man saltar när det är -10 och väglaget är torrt och fint sen lägger man saltet med vatten..så det blir blött =/

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
23 november 2013
#26
Dirtymike skrev:
Bättre sätta in dom där på nått hem nånstans. Fick jag skulle det åka på isdäck på bilen över snö perioden.

hehe det gjorde jag en dag förrföra året i skåne när det var som värst :-) alla andra 30-50kmh jag 100 + :-)

152 Inlägg
23 november 2013
#27
Unleash skrev:
Interlagos skrev:
Det är alltid och kommer alltid att vara folk utan körkort/bil/erfarenhet som hävdar att dubbfritt är lika bra eller bättre än dubbdäck.

Jag har använt dubbfritt på flera olika bilar och använder numera alltid dubbdäck.

Svart-is (glanshalka, etc etc) är ett bekymmer med dubbfritt. Dagen innan julafton för 2 år sedan. Två billar snurrar på motovägen 300 meter framför mig, dom krockar ihop. Jag har dubbdäck och kan STYRA undan att krocka med dessa två bilar. Hastighet ca 90 km/h (110-väg). Bilarna som krockade :-) Vad tror ni, dubbdäck eller dubbfritt?
Hände i Stockholm

Jag tycker det är läskigt att det finns muppar på vägen som utsätter mig för en risk för att några andra muppar (utan körkort/bil/erfarenhet) säger att dubbfritt är "bättre".

Denna fråga är konstig att den ens existerar. Bra däck räddar liv. Bra däck på vintern i Sverige är dubbdäck. Punkt.

Så jag hade inte kunnat styra undan för jag kör med odubbat?
Folk verkar tro att bara för att man kör med dubb så kan släpper det inte på svart is
antar att du sitter på top of the line dubbdäcken och inte några billiga?

Huruvida du kunnat styra undan eller ej är av filosofisk karaktär. Men vi kan fundera på följande fakta så får vi skapa oss egna slutsatser vad som sannolikt kunnat ske. Bilarna snurrar pga dåligt fäste, svart-is på asfalten, det är motorväg. Jag har kvar fäste med dubbdäck, jag färdas i samma hastighet. Min övertygelse (och en hel del experters) är att det är bättre grepp med dubbdäck vid liknande väglag.

Jag är också övertygad om att det kan släppa även med dubbdäck. Det är ganska grundläggande fysik.

Jag brukar köpa bra märkesdäck.


524 Inlägg
23 november 2013
#28
Hamalainen skrev:
MickeEng skrev:
Hamalainen skrev:
Har man svårt med dragläge kan man nog uppleva att dubb inte gör någon skillnad på is. smile

Har kört bil i snart 34 år så jag kan garantera att jag inte har några problem med dragläget wink

Men du menade ju på att dubbdäck är bättre än dubbfria däck vid is, så jag förstår inte varför du tog åt dig?

Ja??? dubbdäck är bättre vid is, även om man startar på 2:an, vad har det med dragläget att göra?


326 Inlägg
23 november 2013
#29
Det spelar ingen roll hur många bra argument ni kommer med till försvar för dubbdäcken, dom styrande har redan bestämt sig för att dom inte gillar dom och att dubbdäck är farliga och sprider död och förintelse omkring sig. Om några år kommer det att vara förbjudet i många städer eller åtminstone höga avgifter, oavsett vad dubbkramarna tycker. Det kommer att drivas igenom restriktioner och ingen av er har en chans att stoppa det. Inte ens Collin på Aftonbladet. Det är åtminstone min spådom.. Men kämpa på ni..

F.ö. har jag kört omväxlande dubbat och dubbfritt dom senaste tio åren och jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra när det gäller greppet. Åtminstone inte på dom vägar jag brukar åka, så mig spelar det ingen roll. Bor i södra Norrland förresten.

1 938 Inlägg
23 november 2013
#30
Rorys skrev:
Dubbade däck ökar drastiskt halterna av skadliga partiklar, och studier visar ett klart samband mellan dessa luftpartiklar och flera mycket allvarliga sjukdomar. Därför borde myndigheterna snarast införa förbud eller starka restriktioner mot dubbdäck, skriver två medicinforskare.

http://www.dn.se/debatt/kraftig-begrans … radda-liv/

Dom där 2 gubbarna är 73-74 år gamla, boende i Stocksund och Täby. Kollade om dom bor i innerstaden då dom verkar subjektiva. Folk bosätter sig väl frivilligt där det är dålig luft?

Europa söderut förstår inte oss för där är det varmare, kanske i Norge också?

Här i 08 har vi faktiskt glansis ibland, ska vi ha snökedjor då eller stanna hemma?

I Norge har dom extraskatt på bilar som kör med dubbdäck, gäller även turister tydligen.
Ska va betald innan man åker in i landet, annars får man böter, tydligen.
Allt enligt en vän som bor där. smile

236 Inlägg
24 november 2013
#31
MickeEng skrev:
Hamalainen skrev:
MickeEng skrev:

Har kört bil i snart 34 år så jag kan garantera att jag inte har några problem med dragläget wink

Men du menade ju på att dubbdäck är bättre än dubbfria däck vid is, så jag förstår inte varför du tog åt dig?

Ja??? dubbdäck är bättre vid is, även om man startar på 2:an, vad har det med dragläget att göra?

Hamalainen menade nog att om man startar ryckigt eller gasar för mycket från stillastående, ökar risken att hjulen förlorar greppet på is... även fast att man har dubbdäck.

Power is measured in dB

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 november 2013
#32
Glesmark skrev:
I Norge har dom extraskatt på bilar som kör med dubbdäck, gäller även turister tydligen.
Ska va betald innan man åker in i landet, annars får man böter, tydligen.
Allt enligt en vän som bor där. smile

Nej ingen extra skatt, precis som i sverige så råder förbud på vissa ställen framförallt oslo , dock bara hel förbjudet under sommartid på vintern får man köpa märken om man ska igenom oslo med dubbdäck....dock ingen jättebot jämfört med andra trafikbrott i Norge, 750nok om man nu glömmer att köpa det lilla fula klistermärket som alla måste köpa oavsett nationalitet..


82 Inlägg
24 november 2013
#33
Jag kör cirka 6000-7000 mil per år om man räknar med jobb osv. Haft körkort i 10 år.

Tycker det är solklart, dubben hjälper. Ofta är jag ute tidigt på morgonen när de inte hunnit salta/sanda. Kör jag utan dubb blir det genast mycket svårare. Och i innerstan (sthlm) behövs VERKLIGEN dubben när det e som halast. Folk går kors och tvärs, mot rött osv. Dubben stannar din bil SNABBARE på is, det är bara att googla fram svaren, för om det är något som dubben är solklart bättre på, så är det is.

Collin på Aftonhoran visar att dubben nödvändigtvis inte har med partiklarna på Hornsgatan att göra. Mer forskning kring detta krävs helt klart.

Men att förbjuda dubben pga av detta? PATETISKT. O dessa idioter ska få styra vårt land. Otroligt. Nu Hornsgatan och snart måste vi skatta för att köra med dubb? allvarligt...

Däcken utvecklas till det bättre, se på Nokian Hakka 8, som säger sig riva upp mindre partiklar. Bättre däck och bättre sanering av gatorna som har "mest partiklar" är lösningen. Inget jävla förbud! För att som åker på friktionskit som kräver att ytan är uppruggad då?
Senast redigerat av Anders1984 (24 november 2013)

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
24 november 2013
#34
Om dom 2 gubbarna tror att dubbdäcksförbud hade räddat liv så kan vi väll göra ett litet experiment.

Hitta en gata med is ställ gubbarna framför 2st bilar en med dubb och en utan.
Få bilarna att komma upp i 70km/h Lås bromsarna och se om man stannar innan man kör över dom.

Minst en av dom kommer kunna berätta resultatet medan den andra ligger som en grönsak på sjukhuset eller död på bårhuset.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 november 2013
#35
Pierre_r skrev:
Om dom 2 gubbarna tror att dubbdäcksförbud hade räddat liv så kan vi väll göra ett litet experiment.

Hitta en gata med is ställ gubbarna framför 2st bilar en med dubb och en utan.
Få bilarna att komma upp i 70km/h Lås bromsarna och se om man stannar innan man kör över dom.

Minst en av dom kommer kunna berätta resultatet medan den andra ligger som en grönsak på sjukhuset eller död på bårhuset.

Det var en bra jämförelse. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

152 Inlägg
24 november 2013
#36
Pierre_r skrev:
Om dom 2 gubbarna tror att dubbdäcksförbud hade räddat liv så kan vi väll göra ett litet experiment.

Hitta en gata med is ställ gubbarna framför 2st bilar en med dubb och en utan.
Få bilarna att komma upp i 70km/h Lås bromsarna och se om man stannar innan man kör över dom.

Minst en av dom kommer kunna berätta resultatet medan den andra ligger som en grönsak på sjukhuset eller död på bårhuset.

Det är ju vetenskapligt dessutom! Det borde gubbarna uppskatta!

wink


82 Inlägg
24 november 2013
#37
Interlagos skrev:
Pierre_r skrev:
Om dom 2 gubbarna tror att dubbdäcksförbud hade räddat liv så kan vi väll göra ett litet experiment.

Hitta en gata med is ställ gubbarna framför 2st bilar en med dubb och en utan.
Få bilarna att komma upp i 70km/h Lås bromsarna och se om man stannar innan man kör över dom.

Minst en av dom kommer kunna berätta resultatet medan den andra ligger som en grönsak på sjukhuset eller död på bårhuset.

Det är ju vetenskapligt dessutom! Det borde gubbarna uppskatta!

wink

Verkligen! smile

Dom som e så smarta och har rätt borde redan ha kommit på den idéen tongue

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

Cupra_
24 november 2013
#38
Anders1984 skrev:
Interlagos skrev:
Pierre_r skrev:
Om dom 2 gubbarna tror att dubbdäcksförbud hade räddat liv så kan vi väll göra ett litet experiment.

Hitta en gata med is ställ gubbarna framför 2st bilar en med dubb och en utan.
Få bilarna att komma upp i 70km/h Lås bromsarna och se om man stannar innan man kör över dom.

Minst en av dom kommer kunna berätta resultatet medan den andra ligger som en grönsak på sjukhuset eller död på bårhuset.

Det är ju vetenskapligt dessutom! Det borde gubbarna uppskatta!

wink

Verkligen! smile

Dom som e så smarta och har rätt borde redan ha kommit på den idéen tongue

Fast förmodligen litar de inte på sin teori så hårt att de skulle våga ställa upp. Eller så drygar de ut pensionen genom att få betalt för denna story..
Jag är helt och fullt övertygad om att den största anledningen till att man vill ha bort dubbdäck är pengar. Man vill spara in på underhållet helt enkelt.
Sluta salta och spar pengarna där istället. Med bra (dubb)däck så är plogat vinterväglag inga större problem vid normal körning.

524 Inlägg
24 november 2013
#39
Deception skrev:
Anders1984 skrev:
Interlagos skrev:

Det är ju vetenskapligt dessutom! Det borde gubbarna uppskatta!

wink

Verkligen! smile

Dom som e så smarta och har rätt borde redan ha kommit på den idéen tongue

Fast förmodligen litar de inte på sin teori så hårt att de skulle våga ställa upp. Eller så drygar de ut pensionen genom att få betalt för denna story..
Jag är helt och fullt övertygad om att den största anledningen till att man vill ha bort dubbdäck är pengar. Man vill spara in på underhållet helt enkelt.
Sluta salta och spar pengarna där istället. Med bra (dubb)däck så är plogat vinterväglag inga större problem vid normal körning.

Ja skulle man sluta salta så sparar man både miljön, vägarna och pengar, kör ganska mycket på mindre vägar  som inte är saltade man får använda sunt förnuft, är det ner mot nollan kan det vara halt och man måste anpassa farten där efter. neutral och inte köra som om det vore sommar väglag året om.



Sök