3076
Sök

Lära sig allt om sin egen bil?

308 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Nu är det så att jag köpt mig en subaru impreza, wrx sti -02.
Ja jag älskar bilar och köra är det bästa jag vet!

MEN, jag kan inte så mycket om min bil o.O
HUR kan man lära sig om sin egna bil? Dvs vad den har för bromsar/motor (detaljer), koppling osv osovsvo..

Döm mig inte, jag är här för att lära mig :-) tack på förhand.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
11 december 2013
TexaL skrev:
Nu är det så att jag köpt mig en subaru impreza, wrx sti -02.
Ja jag älskar bilar och köra är det bästa jag vet!

MEN, jag kan inte så mycket om min bil o.O
HUR kan man lära sig om sin egna bil? Dvs vad den har för bromsar/motor (detaljer), koppling osv osovsvo..

Döm mig inte, jag är här för att lära mig :-) tack på förhand.

google!! smile

~Andy~

308 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Ja men finns ju hur många modeller som helst haha.
Hur vet jag vad "min" bil har o.O

pim_pim
11 december 2013
Bara börja skruva. : D

308 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Och så får jag inte ihop grejerna igen haha!

1 163 Inlägg
11 december 2013
vad är det du vill veta exakt? växellådor? vilken motor?  tongue

~Andy~

pim_pim
11 december 2013
Haha nää precis.. men det bästa sättet att lära sig allt om sin bil är just att skruva med den.

1 163 Inlägg
11 december 2013
Det finns ju en hel del verkstadsböcker att köpa om man behöver det.. annars får man vara noga med att ta bilder när man monterar ner det så man vet hur det ska sitta när det ska ihop igen! tongue

~Andy~

308 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Ne men känns ju sådär o ha en subaru o inte ens veta vad man har för växellåda, bromsar o allt de "viktigaste". neutral
Eller om de e original eller delar bytt o så :o
Senast redigerat av TexaL (11 december 2013)

KHRacing
11 december 2013
En bra början kan vara att du enkelt förklarar i text för oss VARFÖR du  köpte just denna bilmodellen ?

308 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Har alltid älskat fordon, allt från go-cart till mopeder, mcn o bilar.
Sen har jag haft ett par bilar (skrot högar), men fick erbjudande om den här bilen.
O de va en nära vän som sa åt mig att köpa den pga att den var i så bra skick, och så fick jag den för nästan halva priset pga andra faktorer. Och så är det min absoluta drömbil :>

1 534 Inlägg
12 december 2013
Köp verkstadsböcker, typ Haynes/Bentley och börja skruva själv när det är något.
Fast det är inte alltid "bara" om man inte kan skruva så mkt, man kanske får kolla runt i sin omgivning om det är några som kan hjälpa en med mekandet eller komma med tips/idéer..
Finns mycket hjälp att få även på Internet på olika forum(kanske mer märkes-/modellinriktade än just denna sida)

Vill du veta så mkt som möjligt för att du är nyfiken rent allmänt eller för att använda dig av den kunskapen för att kunna skruva/meka själv?

649 Inlägg
12 december 2013
Du kommer aldrig att lära dig allt på en gång, det tar sin tid. En del i taget ! big_smile Börja med att kolla vad det är för motorbeteckning och skriv upp det, det kommer du behöva i framtiden vill jag lova. Sen kanske du kan smyga fram vad det är för spridare, turboaggregat osv osv osv smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

3 722 Inlägg
12 december 2013
pim_pim skrev:
Bara börja skruva. : D

Kunde inte sagt det bättre smile. Så jag lär mig. Är man osäker så tar man det lugnt i början.

4 468 Inlägg
12 december 2013
måste väl finnas nått subaru impreza forum

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök