2763
Sök

Bygga bakhjulsdriven peugeot 205 gti.

5 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#1
Har suttit och funderat lite på att bygga om min 205a till bakhjulsdriven. funderar över vad bilprovningen kräver vid sådana byggen? och om huruvida det är bäst att lägga t.ex en mi16 motor och drivlina bak eller en typ volvomotor och drivlina framifrån och bak...


1 229 Inlägg
20 december 2013
#2
kanske går att göra som dom har byggt "starvon" här på garaget? 240 chassi med annan kaross bara? smile


KHRacing
21 december 2013
#3
t-toft skrev:
Har suttit och funderat lite på att bygga om min 205a till bakhjulsdriven. funderar över vad bilprovningen kräver vid sådana byggen? och om huruvida det är bäst att lägga t.ex en mi16 motor och drivlina bak eller en typ volvomotor och drivlina framifrån och bak...

www.sfro.com - köp deras handbok - annars kommer du inte speciellt långt i dina planer kan jag lova dig

Inget illa menat men det verkar bara som du fått ideen plötsligt & inte riktigt vet nånting alls om hur du tänkt dig. Därför finns SFRO, som okså måste godkänna ditt bygge innan du registreringsbesiktigar det som ombyggt eller amatörbyggt fordon, till en kostnad av cirka 7-8000kr - förutom registreringsavgifton hos lämpligt besiktningsorgan.-

Med vänlig hälsning Kristian

5 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#4
Alltså byggandet i sig är inte problemet, utan just att bygga efter regler.. tack för tipset på boken..


1 229 Inlägg
21 december 2013
#5
jag tycker inte boken är till så stor hjälp sad inte värd pengarna.. får mer hjälp av att ringa till dom och prata lite ideer smile


KHRacing
21 december 2013
#6
Zzoink skrev:
jag tycker inte boken är till så stor hjälp sad inte värd pengarna.. får mer hjälp av att ringa till dom och prata lite ideer smile

Många SFRO-gubbar pratar inte så mkt med dig förrens du registrerat att du "skall bygga".

5 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#7
har beställt boken, men fan vilket pris för en bok tongue


188 Inlägg
21 december 2013
#8
vad kostar boken

5 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#9
med frakt och expeditionsavgift 575kr


188 Inlägg
21 december 2013
#10
ok

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2013
#11
KHRacing skrev:
Zzoink skrev:
jag tycker inte boken är till så stor hjälp sad inte värd pengarna.. får mer hjälp av att ringa till dom och prata lite ideer smile

Många SFRO-gubbar pratar inte så mkt med dig förrens du registrerat att du "skall bygga".

Registrera byggprojekt? Har du lust att utveckla, bara så att jag inte missförstått nånting.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#12
Tillbaka till huvudfrågan, volvomotor fram eller peugeotmotor bak? vad blir fördelarna med det ena eller andra.. lägger jag motorn fram, så får jag göra rum för v-låda, kardan och bakaxel såklart. lägger jag peugeotmotor bak så får jag sätta en torpedvägg efter framsätena och öppna upp golv bygga om balkar m.m.
volvodelar är billiga och lättilgängliga, men jag är mer hemma på peugeot..
vilken bil blir roligast i slutändan?


2 021 Inlägg
31 december 2013
#13
mittmonterad mi16 såklart! skulle kunna bli en sån brutal bil.


KHRacing
31 december 2013
#14
Rille0 skrev:
mittmonterad mi16 såklart! skulle kunna bli en sån brutal bil.

Utan tvekan :-)

Wankel-snubbe
325 Inlägg
31 december 2013
#15
"Enklast" är nog att plantera en hel bakvagn från en annan bakhjulsdriven bil. Det svåra är nog att hitta någon som är tillräckligt smal utan modifiering. Fördelen med en så lätt bil är att du inte behöver jänkejärn för att klara effekt. Och samtidigt lär effekt inte vara något problem.

Mooseville Performance - Tegheim


Sök