3322
Sök

Audin a6 går bara på tomgång och smäller

16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#1
hej, min audi a6 2.8 1998 s-line går knappt! den är seg startad när den startar så går den inte frammåt utan går bara på tomgång när jag försöker varva så vill den dö vissa ggr går det men oftast inte! den smäller i luftburken när jag varvar o låter konstigt i avgasröret som om de vore igentäppt sen så luktar det skoter om avgaserna:( snälla nån som kanske vet? kikat på lmm den funkar!


35 Inlägg
28 januari 2014
#2
hur har du kollat LMM? om du kopplar ur den när bilen går så ska den gå precis som du beskriver, fungerar den inte så går den lika oavsett om den är inkopplad eller inte.. är bilen orginal? vet du om det går på alla cylindrar? är det bensin eller diesel? har du provat med andra tändspolar? sitter en till varje cylinder.


35 Inlägg
28 januari 2014
#3
Toivanen_ skrev:
hur har du kollat LMM? om du kopplar ur den när bilen går så ska den gå precis som du beskriver, fungerar den inte så går den lika oavsett om den är inkopplad eller inte.. är bilen orginal? vet du om det går på alla cylindrar? är det bensin eller diesel? har du provat med andra tändspolar? sitter en till varje cylinder.

såg nu att det är en TDI, skulle gissa på att det är en spole som gått.. vanligt fel på dom där!


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#4
Toivanen_ skrev:
hur har du kollat LMM? om du kopplar ur den när bilen går så ska den gå precis som du beskriver, fungerar den inte så går den lika oavsett om den är inkopplad eller inte.. är bilen orginal? vet du om det går på alla cylindrar? är det bensin eller diesel? har du provat med andra tändspolar? sitter en till varje cylinder.

bilen dör när jag drar ut den:) de är en bensinare


35 Inlägg
28 januari 2014
#5
ah okej! går bilen på alla cylindrar? lättaste sättet att höra det är att den är trögstartad (om den ens startar) och brukar få lite skum tomgång, enklaste sättet att ta reda på det är att prova med andra spolar! prova byta en, starta bilen, går den fortfarande dåligt byter du nästa och gör så tills bilen går bra! smile


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#6
Toivanen_ skrev:
ah okej! går bilen på alla cylindrar? lättaste sättet att höra det är att den är trögstartad (om den ens startar) och brukar få lite skum tomgång, enklaste sättet att ta reda på det är att prova med andra spolar! prova byta en, starta bilen, går den fortfarande dåligt byter du nästa och gör så tills bilen går bra! smile

okejokej:)


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#7
olap95 skrev:
Toivanen_ skrev:
ah okej! går bilen på alla cylindrar? lättaste sättet att höra det är att den är trögstartad (om den ens startar) och brukar få lite skum tomgång, enklaste sättet att ta reda på det är att prova med andra spolar! prova byta en, starta bilen, går den fortfarande dåligt byter du nästa och gör så tills bilen går bra! smile

okejokej:)

tändspole eller tändkablar?????


35 Inlägg
28 januari 2014
#8
tändspole såklart, du har en till varje cylinder!


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#9
Toivanen_ skrev:
tändspole såklart, du har en till varje cylinder!

tack tack:)


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#10
olap95 skrev:
Toivanen_ skrev:
tändspole såklart, du har en till varje cylinder!

tack tack:)

kom på att det verkar va bra gnista fråna alla kablar kan de vara spolarna ändå?smile


35 Inlägg
28 januari 2014
#11
hur vet du att det är bra gnista? oavsett om du har ström fram i kablarna så kan en spole vara död eftersom att kabeln kopplas in i spolen smile


35 Inlägg
28 januari 2014
#12
vet du vad din motor har för motorkod? Tex så finns det en som heter ALW


35 Inlägg
28 januari 2014
#13
om startar bilen och lägger handen på varje spole så ska dom bara vara ljummen! är dom varma så är den garanterat trasig, den ska alltså inte kännas het utan bara pyttelite varm!


35 Inlägg
28 januari 2014
#14
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 55900.html

sådär borde dom se ut om det är till 2,8an du har lagt ut bilder på.


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#15
Toivanen_ skrev:
hur vet du att det är bra gnista? oavsett om du har ström fram i kablarna så kan en spole vara död eftersom att kabeln kopplas in i spolen smile

fattar inte så mkt:( kan du förklara mer detaljerat så skulle det va jäätte mkt tscksamt:)


35 Inlägg
28 januari 2014
#16
jo även om du har ström i kablarna fram till stiften så räcker det inte att bara mäta kablarna för att se om dom fungerar för om spolen är trasig så kommer inte strömmen som kommer genom kabeln fram till tändstiftet för att den inte kan komma förbi tändspolen. varje tändstift har en egen tändspole som sitter överst på tändhatten (alltså den delen du kopplar in kabeln i. så även om kablarna fungerar så är det inte säkert att det kommer fram ström till tändstiftet och då får du ingen gnista på det stiftet! smile börja med att plocka bort plastkåpan som du ser när du öppnar huven, då ska se topparna och ventilkåporna, om du skruvar loss dom två små bultarna som håller ett lock så ska du se tändspolarna, när bilen är igång så ska du kunna ta på dom utan att dom känns så speciellt varma, dom ska bara känna ljummen! är dom heta så är dom trasiga!


35 Inlägg
28 januari 2014
#17
ta reda på vilken motor kod din motor har, lättaste sättet... beroende på vilken motor du har så kan du ha en spole och sex kablar direkt till stiften och vissa har separata spolar till varje stift.. men principen är densamma, blir spolen varm är den trasig.


16 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#18
tack så mkt för allt:)


6 122 Inlägg
29 januari 2014
#19
Hej!
Men du sa att det var bra gnista?? I så fall kan det ju inte var fel på tändspolarna?!
Vad får du för felkoder?
Om du inte har en felkodsläsare så skaffa en . Biltema tar ca 1000kr för deras mest avancerade.


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök