7303
Sök

Tankar kring luftfjädring

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Hejsan! Ska ev byte till luftfjädring bak på biltransporten (MB Sprinter) och har tänkt köra med bara luft bak. Meningen är att kunna sänka den vid lastning och få den mjuk vid körning utan last.

Tanken är att behålla halva fjäderbladen monterade i det främre fästet så att bladen tar upp broms och accelerationskrafterna. Ett stag på ovansidan av axeln som tar upp vridkrafterna från axeln och sedan montera ett paralellstag/wattlänk för sidokrafterna.
Detta borde väl gå att få bilprovningen att godkänna?

MVH

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
26 februari 2014
Ska inte va nå problem för besiktningen,om man har kvar orginal upphängningg så anses bälgarna som "hjälpfjädring"
Har du bladfjädring i bak skulle jag nog monterat bälgarna på axeln så slipper man ta bort orginal prylar.
Kolla på Jebs.se han har kitt för montering om du bara ska ha bak, S.k husvagnskitt

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Måste ju bli av med spänningen från bladen om jag ska kunna sänka den vid lastning ju?! Så bara hjälpfjädring är inte ett alternativ egentligen sad

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
26 februari 2014
bumpe skrev:
Måste ju bli av med spänningen från bladen om jag ska kunna sänka den vid lastning ju?! Så bara hjälpfjädring är inte ett alternativ egentligen sad

Går oxå att plocka bort några blad, om de sitter fler än 1? På gamla s10an hade jag 1 blad kvar o bälgarna på bakaxeln

Sök