2873
Sök

Vad gäller vid chiptrim?

nejo
16 mars 2014
Trådstartare
Hej,

undrar hur det ligger till om man vill chiptrimma sin bil.

Måste man omregistrera bilen?

Vad kostar det?

Någon gissning om hur mycket högre försäkringen blir (procentuellt)?

Mvh
Senast redigerat av nejo (16 mars 2014)

1 146 Inlägg
16 mars 2014
nä du behöver inte ombes din bil...
försäkringen blir det samma som du har

bero på vilket bil det handlar?

kostar ifrån 1000 och uppåt

nejo
16 mars 2014
Trådstartare
Vad händer vid en eventuell krock, eller annan olycka?

Kan försäkringsbolagen inte hävda att jag inte betalar för den bil jag faktiskt kör?

1 146 Inlägg
16 mars 2014
händer ingenting är som vanligt försäkring som gäller
man chippar en bil för bilen ska få mera hästar samt mindre bensin/dissel förbrukning

nejo
16 mars 2014
Trådstartare
Jo jag förstår varför man chippar en bil. Det jag är ute efter att ta reda på är de eventuella konsekvenserna av denna chippning (bortsett från effektökning och minskad bränsleförbrukning).

En Medlem
405 Inlägg
16 mars 2014
Ring och hör med just ditt försäkringsbolag, då de har troligtvis olika villkor och policys för detta mellan bolagen.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
16 mars 2014
kan bolaget bevisa att du kör runt i en olaglig bil så får du inte ut en spänn... om de nu orkar kolla din mjukvara i bilen.

Finns dock vissa godkända chiptrim tex som volvos polestar, men då krävs det att man reggar om bilen efter effektökningen också

4 670 Inlägg
16 mars 2014
CHEEVA skrev:
kan bolaget bevisa att du kör runt i en olaglig bil så får du inte ut en spänn... om de nu orkar kolla din mjukvara i bilen.

Finns dock vissa godkända chiptrim tex som volvos polestar, men då krävs det att man reggar om bilen efter effektökningen också

Stämmer bra! Just försäkringsbolag kan vara riktiga as när det rör sig om att betala ut pengar o visst helt rätt av dom. Effektökning är olaglig då bilen ej är godkänd för detta. Om man nu inte reggar om bilen. Men sen ska det nog krävas rätt mycket innan dom kollar en programvara på en bil wink
Senast redigerat av Japs-Micke (16 mars 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 mars 2014
Strikt taget; Inga garantier från tillverkaren gäller längre, inte heller maskinskadeförsäkringen. De enda undantagen är certifierade trim som någon skrev, t ex Polestar eller Hirsch där bilarna reggas om med den nya effekten.

I praktiken; Var och varannan bil rullar omkring med mjukvarutrim eller dieselbox utan problem vid olyckor. Det är om man börjar smälla dit extraktorgrenrör, en massa blå silikonslangar, en eloxerad öppen dump och ta bort ljuddämparna det blir lite tjurigt hos FB och myndigheter.

1 354 Inlägg
16 mars 2014
Andromeda skrev:
Strikt taget; Inga garantier från tillverkaren gäller längre, inte heller maskinskadeförsäkringen. De enda undantagen är certifierade trim som någon skrev, t ex Polestar eller Hirsch där bilarna reggas om med den nya effekten.

I praktiken; Var och varannan bil rullar omkring med mjukvarutrim eller dieselbox utan problem vid olyckor. Det är om man börjar smälla dit extraktorgrenrör, en massa blå silikonslangar, en eloxerad öppen dump och ta bort ljuddämparna det blir lite tjurigt hos FB och myndigheter.

Mycket bra talat.

nejo
16 mars 2014
Trådstartare
Trimmet i fråga är i sånna fall ett Hirsch-trim.

Ska ringa Transportstyrelsen imorgon och hör vad de säger, ska även ringa runt lite till försäkringsbolagen.

8 885 Inlägg
16 mars 2014
nejo skrev:
Trimmet i fråga är i sånna fall ett Hirsch-trim.

Ska ringa Transportstyrelsen imorgon och hör vad de säger, ska även ringa runt lite till försäkringsbolagen.

Ett intyg från Hirsch är allt som behövs och det tar du med till besiktningen.
Senast redigerat av Hamilton (16 mars 2014)

Fotograf på tierpidag.se

166 Inlägg
16 mars 2014
Kan inte minnas att försäkringspremien ändrades för min del.
Skatten däremot ökade med några tior för min del. Farsans 9-5 däremot blev skatten några tior billigare.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

Sök