3808
Sök

Köpare på min bil skrota kopplingen.

54 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
#1
Hallå. Har en saab 9-3 aero som jag skall sälja. Hade en kille som va intresserad och vid provkörningen av bilen lägger han i 5 växeln i 30-50 km/t. Sedan full gas och slirar/rycker upp kopplingen x antal gånger. Tydligen gör man så från hans planet.. Jag var med i bilen.

NU slirar kopplingen vid fullgas iallafall. Och känns helt slut. Vad kan jag göra? Går det att kräva ersättning? Eller vänta på att han lägger ut annons och gör samma sak!

Saaben har gått 16000 mil. Är lugnt körd sen ny om den infon hjälper.

Åker iallafall på kopplings byte nu.

Strömstad Holigans Leader Of The Pack

1 354 Inlägg
21 mars 2014
#2
Vilken dåre.. Räcker med att trycka ner och släppa upp kopplingen en gång vid ett sånt test... Tror tyvärr inte du kan kräva ersättning, dom lär säga "kan du bevisa att den var felfri innan?" Och han lär säga "Vadå den var kass redan när jag började provkörningen" Alla hästarna kan inte varit hemma i det stallet.. Hoppas det löser sig.

349 Inlägg
21 mars 2014
#3
pitch88 skrev:
Hallå. Har en saab 9-3 aero som jag skall sälja. Hade en kille som va intresserad och vid provkörningen av bilen lägger han i 5 växeln i 30-50 km/t. Sedan full gas och slirar/rycker upp kopplingen x antal gånger. Tydligen gör man så från hans planet.. Jag var med i bilen.

NU slirar kopplingen vid fullgas iallafall. Och känns helt slut. Vad kan jag göra? Går det att kräva ersättning? Eller vänta på att han lägger ut annons och gör samma sak!

Saaben har gått 16000 mil. Är lugnt körd sen ny om den infon hjälper.

Åker iallafall på kopplings byte nu.

Bara en fråga, varför sa du inte ifrån om du var med i bilen?

Jag tror att det blir svårt att kräva ersättning för det, ja..

KHRacing
21 mars 2014
#4
Jag gör exakt likadant vid kopplingstest - men endast en nertryckning supersnabbt av kopplingen. typ enda sättet som finns att se om kopplingen är frisk.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 mars 2014
#5
KHRacing skrev:
Jag gör exakt likadant vid kopplingstest - men endast en nertryckning supersnabbt av kopplingen. typ enda sättet som finns att se om kopplingen är frisk.

Lite OT, men;

Vet inte om jag tänker fel men hur gör du exakt menar du?

Jag har då fått "lära mig"; ner i ~30km/h, i med femman, släpp kopplingen och gasa. Kolla så att inte varvräknaren "vandrar iväg" utan att hastigheten ökar. (Mer eller mindre)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 799 Inlägg
21 mars 2014
#6
Om inte kopplingen tålde det testet så har den ju inte varit frisk från början, för det måste ha varit en lång provtur ifall han skulle lyckats med att slita ut kopplingen på den tiden...


4 586 Inlägg
21 mars 2014
#7
Ifall du inte fick någon ersättning innan köparen åkte därifrån så kan du glömma det sen också. Men det är så lätt att gnälla efteråt. Sådana här saker måste man ta direkt annars så rinner det bara ut i sanden


Random Hero
4 047 Inlägg
21 mars 2014
#8
höll den inte för det så var den nog inte helt 100 från början...

Dog food lid. Backwards

A.Sörman
1 299 Inlägg
21 mars 2014
#9
Som tidigare talare säger höll den inte för det så var den nog riktigt dålig från start tyvärr hmm


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 mars 2014
#10
Klassiskt test av koppling. Tyvärr så var nog din koppling tokslut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
21 mars 2014
#11
den är slut tyvärr som det nämns enligt mig. Testet kan också göras med samma procedur men man gasar fullt och anbringar lite lätt tryck på kopplingen, slirar den vid minsta tryck på pedal är det slutet nära.

Blir svårt nu att hävda mot den tänkta köparen med ersättning... hoppas det löser sig i alla fall för dig

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 562 Inlägg
21 mars 2014
#12
Hur skulle du hanterat detta om han köpt bilen, och sedan kommit tillbaks för att kopplingen var slut? Trist att det hänt, men har svårt att tro att den var helt hundra före provturen. Bara att bita i det sura äpplet och byta den. Aldrig skoj att kosta på något man ska sälja, men du får se det som ett försäljningsargument.

KHRacing
21 mars 2014
#13
it_mutt skrev:
KHRacing skrev:
Jag gör exakt likadant vid kopplingstest - men endast en nertryckning supersnabbt av kopplingen. typ enda sättet som finns att se om kopplingen är frisk.

Lite OT, men;

Vet inte om jag tänker fel men hur gör du exakt menar du?

Jag har då fått "lära mig"; ner i ~30km/h, i med femman, släpp kopplingen och gasa. Kolla så att inte varvräknaren "vandrar iväg" utan att hastigheten ökar. (Mer eller mindre)

40-50 kmh i högsta växeln.  kör normalt - tryck gasen i botten, efter 2 sek. sn'ärta ner kopplingspedalen en gång i botten & släpp så fort du kan.  hugger det i drivlinan så är det friskt. slirar det det misnta av detta test så är kopplingen kass i mina ögon

23 Inlägg
22 mars 2014
#14
Vilket piss test, är kopplingen dålig märks det direkt

451 Inlägg
22 mars 2014
#15
13 år gammal bil som gått 16000mil som är lungt kört sen ny?

Och koppling rasar efter mindre provkörning och slirtest?

haha ska du inte säga att den aldrig är vinterkörd heller och alltid handtvättad?

nej den info hjälpte inte och din bil är slutkörd därav kopplingen slirar


Sök