3582
Sök

Köpråd - driftsäker pendlarbil med bra ekonomi

Forummoderator
18 004 Inlägg
22 mars 2014
#41
Evildan skrev:
schag skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra? miljödiesel billig skatt och inköp

Opel Vectra större bil men går snorbilligt i diesel 0.4 årsm från -07 finns med partikelfilter skatt på 3500/år samt billigt i inköp

Opel Astra är inget jag tittat noga på, eftersom jag hört att Opel generellt "har rekord i rost". Sen verkar den vara lågt eftertraktad på bilmarknaden och tappar snabbare i andrahandsvärde, lite i samma situation som Skoda Fabia. Men det ser ut på annonserna som att man får rätt mycket bil för pengarna, dock inte riktigt miljödiesel. Om den nu har kamkedja, som vissa annonser antyder, så verkar den jämförbar med Kia Cee'd. Men frågan är om inte Kia Cee'd vinner i helheten ändå. Efter en snabb titt tyckte jag att förarmiljön såg lika icke-intuitiv ut som på Saab.

Evildan skrev:
Tjena och välkommen hit.

Har du övervägt en Prius -04/-09?
Låg förbrukning, kör min på 0.43 blandad.
Årsskatt 360kr.
Låg försäkringspremie.
Hyfsat välutrustade med business pkt som de flesta har, keyless go, klimatanläggning, farthållare, automatlåda, läderratt, pekskärm, CD-växlare, WMA, MP3, kamkedja med mera.
Driftsäker, rymligt baksäte, bagage som är helt ok, men givetvis inte någon storlastare, tystare och vuxnare på vägen än både Cee´d och Polon du är bekant med.
Många backar pga ett annorlunda utseende, åk och provkör och bilda dig en egen uppfattning, det finns bilar för din budget
Annars är Cee´d ett bra bilval, om du fallit för den.

Prius är inget jag tänkt på, men på din beskrivning låter det som ett positivt alternativ. Jag kan ta mig en noggrannare titt i helgen, men jag förmodar att batterierna i dessa är ganska förbrukade om priset ligger mellan 50-70 tkr.
R_fused skrev:
Har inte provat nån av de du skrivit utom Fabian, min är dock årsmodell 2014. Men är i vilket fall som helst mycket nöjd med min. Jag har 1,6 tdi motorn på 90 hk och jag tycker den är riktigt pigg om man tar den för vad den är. Inga problem att köra mellan 0,38-0,45 på landsväg och något högre på motorvägen eller i stan. Och som du skrev. Riktigt rymlig både i kupén och bagage.
Utseendet hoppar man väl inte av glädje av men det har jag valt att strunta i för en bil som är kanon på alla andra sätt:)

Ja, den verkar ju helt enkelt som en ordentlig bil med fokus på ekonomiskt ägande. Kanske ett av de tråkigare valen, med tanke på mindre lull-lull och kraft än Cee'd.
Hybridsmurfen skrev:
Polo? Skippa den. Drar som en långtradare. Vi har en. Tröttare bil får man dessutom leta efter. Cee´d är inte dumt. Vi hade en ny i30 CRDi (Samma bil) 2008. Mycket trevlig.

Skit i ljudet i bilen. Det kan man alltid bygga på om så önskas. Jag antar att du är under 20 år?

Jag hade faktiskt i30 som alternativ ett tag, men eftersom den är ungefär samma sak som Cee'd så skippade jag den för att förenkla urvalet lite. Dessutom verkar Cee'd ändå besegra i30 i de motorartiklar jag läst. Angående min ålder så antar jag att du funderar på försäkringskostnaden för mig. Jag är 90:a och fyller 24 under 2014. Detta är min första bil och jag kan inte meka själv, därför siktar jag på lite nyare bilar som har högre värdeminskning men färre fel än äldre bilar (om ägandekostnaden blir densamma för gammalt och nytt kan man lika gärna köra runt i något nyare). Däremot är jag inte tekniskt inkompetent, jag går just nu mitt 5:e år på KTH (civilingenjör) och bilen på min profilbild byggde jag och några klasskompisar i fjol och den blev sveriges energisnålaste bil någonsin. Kan ju CAN-bus och elektronik och aktuatorer och sånt, men har ingen aning om t ex hur man "chippar" eller felsöker varningslampor, sånt som bilfolk/bilmekaniker brukar vara insatta i.

Batterierna håller länge, Toyota garanterar 10år eller 20000mil när bilen köps hos en auktoriserad handlare.
http://www.asklingbil.se/Bilf%C3%B6rs%C … ranti.aspx

Jag vågar påstå att sådana garantier ger man inte om man tror att något kommer att haverera.
Vet fler som kört långt 300000-400000km med sina Priusar utan att batteriet tappat märkbar effekt.
Under min Prius i rutan övriga uppgifter längst ned finns det några länkar med information om Prius.

Tycker definitivt du skall åka och provköra, det är trots så avancerad teknik väldigt problemfria bilar, Toyota släppte första Priusen -97 så skulle det vara skräp hade dom förmodligen inte sålt över 3 miljoner bilar med HSD teknologin.

Rättar mig i ledet. Min Prius är inget köp jag ångrar. Taxi brukar ju köra dessa +40 tkr mil. UTAN batteribyte vilket dessutom är kraftigt subventionerat av Toyota. En bil med Acc, 3000 knappar i ratten, JBLstereo, Keylessgo, Automat, cd-växlare, ESP (lite väl nitisk kanske), Hyfsat bagage, stort baksäte, ISOfix och så vidare.

Många bilar har Motorvärmare. Körde min på 0.43 på senaste tankning. Just idag fick den gå idiothårt på motorväg/landsväg med många omkörningar i 18 mil. Tajt med tid... Den drog 0.51... För 60-70 tkr får du en i fint skick. Bilen har kamkedja.

Nackdel på min: Dåligt halvljus.
Fördel: Man hör inte bensinmotorn för det mesta. Men på LCD-displayen syns det om denna går eller inte.
Mkt nöjd alltså. Tror även Evildan är det. Utseendet kan diskuteras men drar lite/hyfsat stor/5d.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
22 mars 2014
#42
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
schag skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra? miljödiesel billig skatt och inköp

Opel Vectra större bil men går snorbilligt i diesel 0.4 årsm från -07 finns med partikelfilter skatt på 3500/år samt billigt i inköp

Opel Astra är inget jag tittat noga på, eftersom jag hört att Opel generellt "har rekord i rost". Sen verkar den vara lågt eftertraktad på bilmarknaden och tappar snabbare i andrahandsvärde, lite i samma situation som Skoda Fabia. Men det ser ut på annonserna som att man får rätt mycket bil för pengarna, dock inte riktigt miljödiesel. Om den nu har kamkedja, som vissa annonser antyder, så verkar den jämförbar med Kia Cee'd. Men frågan är om inte Kia Cee'd vinner i helheten ändå. Efter en snabb titt tyckte jag att förarmiljön såg lika icke-intuitiv ut som på Saab.

Evildan skrev:
Tjena och välkommen hit.

Har du övervägt en Prius -04/-09?
Låg förbrukning, kör min på 0.43 blandad.
Årsskatt 360kr.
Låg försäkringspremie.
Hyfsat välutrustade med business pkt som de flesta har, keyless go, klimatanläggning, farthållare, automatlåda, läderratt, pekskärm, CD-växlare, WMA, MP3, kamkedja med mera.
Driftsäker, rymligt baksäte, bagage som är helt ok, men givetvis inte någon storlastare, tystare och vuxnare på vägen än både Cee´d och Polon du är bekant med.
Många backar pga ett annorlunda utseende, åk och provkör och bilda dig en egen uppfattning, det finns bilar för din budget
Annars är Cee´d ett bra bilval, om du fallit för den.

Prius är inget jag tänkt på, men på din beskrivning låter det som ett positivt alternativ. Jag kan ta mig en noggrannare titt i helgen, men jag förmodar att batterierna i dessa är ganska förbrukade om priset ligger mellan 50-70 tkr.
R_fused skrev:
Har inte provat nån av de du skrivit utom Fabian, min är dock årsmodell 2014. Men är i vilket fall som helst mycket nöjd med min. Jag har 1,6 tdi motorn på 90 hk och jag tycker den är riktigt pigg om man tar den för vad den är. Inga problem att köra mellan 0,38-0,45 på landsväg och något högre på motorvägen eller i stan. Och som du skrev. Riktigt rymlig både i kupén och bagage.
Utseendet hoppar man väl inte av glädje av men det har jag valt att strunta i för en bil som är kanon på alla andra sätt:)

Ja, den verkar ju helt enkelt som en ordentlig bil med fokus på ekonomiskt ägande. Kanske ett av de tråkigare valen, med tanke på mindre lull-lull och kraft än Cee'd.

Jag hade faktiskt i30 som alternativ ett tag, men eftersom den är ungefär samma sak som Cee'd så skippade jag den för att förenkla urvalet lite. Dessutom verkar Cee'd ändå besegra i30 i de motorartiklar jag läst. Angående min ålder så antar jag att du funderar på försäkringskostnaden för mig. Jag är 90:a och fyller 24 under 2014. Detta är min första bil och jag kan inte meka själv, därför siktar jag på lite nyare bilar som har högre värdeminskning men färre fel än äldre bilar (om ägandekostnaden blir densamma för gammalt och nytt kan man lika gärna köra runt i något nyare). Däremot är jag inte tekniskt inkompetent, jag går just nu mitt 5:e år på KTH (civilingenjör) och bilen på min profilbild byggde jag och några klasskompisar i fjol och den blev sveriges energisnålaste bil någonsin. Kan ju CAN-bus och elektronik och aktuatorer och sånt, men har ingen aning om t ex hur man "chippar" eller felsöker varningslampor, sånt som bilfolk/bilmekaniker brukar vara insatta i.

Batterierna håller länge, Toyota garanterar 10år eller 20000mil när bilen köps hos en auktoriserad handlare.
http://www.asklingbil.se/Bilf%C3%B6rs%C … ranti.aspx

Jag vågar påstå att sådana garantier ger man inte om man tror att något kommer att haverera.
Vet fler som kört långt 300000-400000km med sina Priusar utan att batteriet tappat märkbar effekt.
Under min Prius i rutan övriga uppgifter längst ned finns det några länkar med information om Prius.

Tycker definitivt du skall åka och provköra, det är trots så avancerad teknik väldigt problemfria bilar, Toyota släppte första Priusen -97 så skulle det vara skräp hade dom förmodligen inte sålt över 3 miljoner bilar med HSD teknologin.

Rättar mig i ledet. Min Prius är inget köp jag ångrar. Taxi brukar ju köra dessa +40 tkr mil. UTAN batteribyte vilket dessutom är kraftigt subventionerat av Toyota. En bil med Acc, 3000 knappar i ratten, JBLstereo, Keylessgo, Automat, cd-växlare, ESP (lite väl nitisk kanske), Hyfsat bagage, stort baksäte, ISOfix och så vidare.

Många bilar har Motorvärmare. Körde min på 0.43 på senaste tankning. Just idag fick den gå idiothårt på motorväg/landsväg med många omkörningar i 18 mil. Tajt med tid... Den drog 0.51... För 60-70 tkr får du en i fint skick. Bilen har kamkedja.

Nackdel på min: Dåligt halvljus.
Fördel: Man hör inte bensinmotorn för det mesta. Men på LCD-displayen syns det om denna går eller inte.
Mkt nöjd alltså. Tror även Evildan är det. Utseendet kan diskuteras men drar lite/hyfsat stor/5d.

0.51 då har herrn kört som en biltjuv med bråttom hem till sin TV för att se vad Raymond Reddington hittar på. cool

Stämmer gott, apnöjd med min, haft den sedan 19april -13 och har inga planer på att byta ut den
(brukar hinna passera cirka 15-30 bruksbilar på den tiden annars)
då den fungerar problemfritt, det ända som jag behövt göra under huven är att fylla på 6liter spolarvätska, annars bara fungerar den utan knorr, den äter inte glödlampor som någon påstått i någon tråd, inte heller är den besvärlig att köra.
Lite Priushumor:
http://www.youtube.com/watch?v=86Fx03i0rJk

Forummoderator
18 004 Inlägg
22 mars 2014
#43
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Batterierna håller länge, Toyota garanterar 10år eller 20000mil när bilen köps hos en auktoriserad handlare.
http://www.asklingbil.se/Bilf%C3%B6rs%C … ranti.aspx

Jag vågar påstå att sådana garantier ger man inte om man tror att något kommer att haverera.
Vet fler som kört långt 300000-400000km med sina Priusar utan att batteriet tappat märkbar effekt.
Under min Prius i rutan övriga uppgifter längst ned finns det några länkar med information om Prius.

Tycker definitivt du skall åka och provköra, det är trots så avancerad teknik väldigt problemfria bilar, Toyota släppte första Priusen -97 så skulle det vara skräp hade dom förmodligen inte sålt över 3 miljoner bilar med HSD teknologin.

Rättar mig i ledet. Min Prius är inget köp jag ångrar. Taxi brukar ju köra dessa +40 tkr mil. UTAN batteribyte vilket dessutom är kraftigt subventionerat av Toyota. En bil med Acc, 3000 knappar i ratten, JBLstereo, Keylessgo, Automat, cd-växlare, ESP (lite väl nitisk kanske), Hyfsat bagage, stort baksäte, ISOfix och så vidare.

Många bilar har Motorvärmare. Körde min på 0.43 på senaste tankning. Just idag fick den gå idiothårt på motorväg/landsväg med många omkörningar i 18 mil. Tajt med tid... Den drog 0.51... För 60-70 tkr får du en i fint skick. Bilen har kamkedja.

Nackdel på min: Dåligt halvljus.
Fördel: Man hör inte bensinmotorn för det mesta. Men på LCD-displayen syns det om denna går eller inte.
Mkt nöjd alltså. Tror även Evildan är det. Utseendet kan diskuteras men drar lite/hyfsat stor/5d.

0.51 då har herrn kört som en biltjuv med bråttom hem till sin TV för att se vad Raymond Reddington hittar på. cool

Stämmer gott, apnöjd med min, haft den sedan 19april -13 och har inga planer på att byta ut den
(brukar hinna passera cirka 15-30 bruksbilar på den tiden annars)
då den fungerar problemfritt, det ända som jag behövt göra under huven är att fylla på 6liter spolarvätska, annars bara fungerar den utan knorr, den äter inte glödlampor som någon påstått i någon tråd, inte heller är den besvärlig att köra.
Lite Priushumor:
http://www.youtube.com/watch?v=86Fx03i0rJk

Jupp. Bensinmotorn ylade på toppvarv mesta delen av sträckan. Så nog fick den jobba hårt. 150+ km/h får man inte köra i sverige men visa mig någon annan bil som klarar detta på 0.51 i snittförbrukning...

Ja. Den är mycket besvärlig att köra. Behöver inte ta upp nyckeln ur fickan. Bara att lägga handen på handtaget så låser den upp sig. Trycka på startknappen. Lägga i D eller R. Köra. Mycket besvärligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
25 mars 2014
#44
Jag tackar mina herrar för lovorden om Toyota Prius, men jag tror ändå att jag avstår. Jag kollade upp rostproblemen på Kia Cee'd på google och det verkar vara värre än jag anade (har tidigare tittat under huven på två 09 och sett rost på skruvar och balkar). Det kanske är som så att de fixat detta till -11 och framåt, men då är det över budget.

När jag googlar på samma sak för Opel Astra så ser det inte så ljust ut där heller. Däremot Polo och Fabia ser det mycket bra ut vad gäller rost.

Min magkänsla säger just nu att Skoda Fabia (1.4 TDI greenline -08-09) kanske är det klokaste valet just nu.

679 Inlägg
25 mars 2014
#45
schag skrev:
Jag tackar mina herrar för lovorden om Toyota Prius, men jag tror ändå att jag avstår. Jag kollade upp rostproblemen på Kia Cee'd på google och det verkar vara värre än jag anade (har tidigare tittat under huven på två 09 och sett rost på skruvar och balkar). Det kanske är som så att de fixat detta till -11 och framåt, men då är det över budget.

När jag googlar på samma sak för Opel Astra så ser det inte så ljust ut där heller. Däremot Polo och Fabia ser det mycket bra ut vad gäller rost.

Min magkänsla säger just nu att Skoda Fabia (1.4 TDI greenline -08-09) kanske är det klokaste valet just nu.

Det är samma sak där, visst alla VAG bilar är galvade och "ska" stå emot oxidation bra men så brukar oftast inte vara fallet. Men absolut, Fabian är en driftsäker bil och har en effektiv motor. Det ihop med en billig försäkring skulle jag vilja säga är en bra pendlarbil.
Senast redigerat av Constantine (25 mars 2014)


4 Inlägg
12 april 2014
#46
Kan ju upplysa om att det blev en Skoda Fabia Combi Greenline 1.4 TDI 2010 i slutet av mars. Känner mig hittills nöjd smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök