3369
Sök

Vad orsakar ryckningarna vid gaspådrag?

85 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
Förra sommaren så gjorde jag en optimering och sedan dess har ett problem med att ryckningar vid gas funnits där.

För att förklara lite närmare, det är alltså vid gaspådrag och känns vid typ 3500 upp till 4500-5000 varv, speciellt då bilen är varm tycker jag mig märka att problemet blir tydligare. Det märks tydligt om man ligger på trean eller fyran och ger full gas från 2000 varv. Verkar vara som att när vridet är som högst då uppkommer problemet.

Tändstiften - Känns som en rimlig orsak?
Tändspole - Skulle också kunna vara en orsak men borde inte felet vara tydligare då? (Ryckningarna är inte enorma men de finns där helt klart)
Bränslefilter - Kanske också rimligt men borde det inte också ge problem på högre varv?

Magnetventilen samt luftfiltret är uteslutna då den är bytta redan.

Hjälp mig med gissningsleken. Vore skönt om man kunde få någon som upplevt precis samma problem. smile Det handlar om en S60 2.5T 2005

3 295 Inlägg
27 april 2014
Har du inte bytit tändstift så gör det, brukar vara en standardgrej man gör när man trimmar bilen..

Alexander
4 Inlägg
27 april 2014
Som ovanstående skrev så behövs ett byte av tändstift. Det kan hjälpa men behöver inte vara pga det. Gjorde det själv häromdagen på en polares, reducerade ryckningarna men det avtog inte helt. Klena stift? Knappast, köpte stift som är standardutrustning i Lamborgini och endel andra superbilar. Fått bra kritik. Checka biltema!

85 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Då får det bli ett stiftbyte inom snar framtid, förhoppningsvis sitter problemet där. smile

Sök