2423
Sök

Kabel dragning?

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Då va det dags att dra kablarna fram till enheten från mig Aktiva pioneer låda.

Är det något man ska tänka på?
Vilken sida ska man dra på?
Måste man dela upp + / - på olika sidor för att inte få oljud?

Allmäna kabedragnings tips tack?

Robin /// Dj Seger /// www.djseger.se /// GTI V

21 761 Inlägg
13 maj 2007
#2
Du bör inte dra strömkablarna på samma sida som lågnivåkablarna. Högtalarkablarna är inte lika känsliga för störningar, men för säkerhets skull kan man dra dem på samma sida som lågnivåkablarna.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
14 maj 2007
#3
bra tråd big_smile

jag ska snart börja med samma sak.
ös på med tips för jag är helt novis när det gäller billjud.

vart ska stömkabeln kopplas? direkt på batteriet?

mvh!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 maj 2007
#4
Strömkabel direkt på batteriet och jord på nån lämplig jordpunkt i chassit där bak

Lev livet, det kan ta slut fort

21 761 Inlägg
14 maj 2007
#5
Bäst att tillägga att det naturligtvis ska sitta en säkring på strömkabeln framme vid batteriet, högst 30cm ifrån batteriet är rekommenderat. Den säkringen är enbart till för att skydda strömkabeln så att det inte blir kabelbrand ifall det skulle bli kortslutning i kabeln.

Storlek på säkringen beror bla på kabelarea och hur mycket ström som beräknas flyta genom kabeln, MEN det finns även en gräns för hur stor säkringen får vara i förhållande till kabelarea. Rekommendationstabell för kabelarea och säkringar finns tex hos www.nardik.se i avdelningen "magasinet".

Jordpunkten för slutsteget ska vara en kraftig plåtyta, som är ordentligt plåtren, eller en kraftig bult. Lämpliga bultar att använda är tex bältesfästet för baksätesbälten eller att man kanske svetsar fast en grov bult i en rejäl plåtyta i skuffen. Det finns säkert andra bra ställen också, det kommer nog fler förslag.

2 123 Inlägg
14 maj 2007
#6
Drönirettab skrev:
Bäst att tillägga att det naturligtvis ska sitta en säkring på strömkabeln framme vid batteriet, högst 30cm ifrån batteriet är rekommenderat. Den säkringen är enbart till för att skydda strömkabeln så att det inte blir kabelbrand ifall det skulle bli kortslutning i kabeln.

Storlek på säkringen beror bla på kabelarea och hur mycket ström som beräknas flyta genom kabeln, MEN det finns även en gräns för hur stor säkringen får vara i förhållande till kabelarea. Rekommendationstabell för kabelarea och säkringar finns tex hos www.nardik.se i avdelningen "magasinet".

Jordpunkten för slutsteget ska vara en kraftig plåtyta, som är ordentligt plåtren, eller en kraftig bult. Lämpliga bultar att använda är tex bältesfästet för baksätesbälten eller att man kanske svetsar fast en grov bult i en rejäl plåtyta i skuffen. Det finns säkert andra bra ställen också, det kommer nog fler förslag.

Som en liten tillägs fråga, varför måste man ha säkringen max 30 cm från batteriet.
Har läst det på flera ställen men det står aldrig varför det ska vara så ? : /

21 761 Inlägg
14 maj 2007
#7
Det är försäkringsbolagen som brukar ha det kravet för att försäkringen ska gälla om det tex börjar brinna i bilen. Det är möjligt att försäkringsbolagen har aningen olika krav, men 30cm brukar vara en vanlig regel.

2 123 Inlägg
14 maj 2007
#8
Drönirettab skrev:
Det är försäkringsbolagen som brukar ha det kravet för att försäkringen ska gälla om det tex börjar brinna i bilen. Det är möjligt att försäkringsbolagen har aningen olika krav, men 30cm brukar vara en vanlig regel.

Okej då har jag blivit lite smartare idag iaf.
Vi har pratat om det där så länge jag kan minnas och ingen har kommit på nåt bra förslag.
Men nu vet jag så då kan jag briljera : ) big_smile


Sök