2302
Sök

Få bort dålig lukt ifrån AC

16 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Någon som kan rekommendera en firma i Göteborg som kan rengöra en AC (klimatanläggning)?

Jag har identifierat att det verkligen är AC:n som är problemet. När jag köpte bilen i slutet av förra sommaren så märkte jag att det luktade lite illa första minuten (ungefär) när man kört igång AC:n (sedan är det inga problem). Allt eftersom det blev kallare ute så försvann problemet och under vinterhalvåret så har det inte varit något problem alls. För ett par månader sedan så var bilen på service och kupéfilter m.m byttes då ut. Problemet har nu kommit tillbaka sista 1-2 veckorna då det blivit varmare ute och AC:n får jobba mer på daglig basis så att säga.

Jag vet att det finns produkter att köpa men är lite osäker på om det är något man skall/bör ge sig på själv?

Tack på förhand!

383 Inlägg
22 maj 2014
Köp CRC Airco Cleaner funkar utmärkt.

4 465 Inlägg
22 maj 2014
Vad är det för bilfabrikat?

23 Inlägg
22 maj 2014
det kan funka att dra på max värme i en minut för att bränna bort kondens och annat

62 Inlägg
22 maj 2014
Håller med ovan, sätt på högsta värmen och låt det vara på en stund. så kommer lukten försvinna. Dra ner rutorna innan du gör de annars lukten fastnar i klädseln

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags

16 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Det är en Mercedes-Benz.

Jag testar "värme-tricket" ni pratade om så får vi se vad som hander imorgon bitti när jag startar och glider iväg till jobbet.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 maj 2014
beror på om det är mögel eller inte. Skulle byta kupé filter. Men innan man byter köra med CRC Airco Cleaner som tidigare nämts. Den behandligen kör vi med på ditec. Dock ett annat märke istället för CRC Airco Cleaner.

16 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Men, jag har ju bytt kupéfilter för ett par månader sedan och problemet är att det har kommit tillbaka för ett par veckor sedan ungefär (sista gången jag kände lukten var när det blev kallare i höstas (så lukten framträder när det är varmt ute).

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 maj 2014
ja är det relativt nytt behöver du nog inte byta det, utan då räcker det med o köra CRC Airco Cleaner så lär det försvinna smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 maj 2014
Påminner vagt om min tidigare Mercedes 190. Varenda gång då motorn var varmkörd och då jag gjorde en kraftig högersväng så började det lukta korv (typ Bratwurst/Chorizo) ur luftutblåset tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

16 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Körde bilen i 5 minuter på högsta värme för några timmar sedan (med alla dörrar inkl. bagageluckan öppna). Körde sedan i ca. 10 minuter till svärmor med AC, åt middag och drack kaffe och ca. 4 timmar senare när vi skall åka hem så det första jag möts av när jag startar bilen är den "gamla vanliga" stanken i ca. 10-20 sekunder och sedan har man antingen vant sig eller så har lukten avtagit, så, problemet kvarstår efter värme-metoden.

Så, jag antar att det är en sprayburk som gäller eller som tidigare sagt, kanske allra helst en firma som gör det så att det blir bra gjort?

Kollade på denna videon; http://youtu.be/8cOz0ulPmvs på Youtube angående CRC Airco cleaner, skall det verkligen gå till så när man gör detta, kan inte skummet (vätskan) skada andra delar i systemet eller om inte annat inredningen/paneler?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Läst lite till om CRC Airco cleaner och det verkar som den lämnar en citrondoft och att vissa tycker att det luktar billig parfym. Om så är fallet är inte produkten för mig, jag vill att det luktar neutralt då bilen är i gott skick för övrigt och sköts om och lortgrisar åker inte i bilen.

Också, varför är Wynn bättre (jag säger inte att det inte är så utan vad är det som skiljer produkterna åt/metod eller verksamt ämne)?
Senast redigerat av BL_BL (23 maj 2014)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 maj 2014
Just Wynn vet jag inte men den är ju en spray vilket är samma procedur som vi använder på Ditec.

16 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Jag har testat att försöka få in rutinen att sätta på restvärmen innan jag kliver ur bilen och jag tror eventuellt att det kanske fungerar (får dock se over en längre tid). Dock så hade jag ju helst velat att hela systemet är fräscht i sig självt.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2014
Har du ens testat de produkterna vi har rekommenderat åt dig?

16 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Nix, har varit bortrest men det lutar åt Wynn i så fall tror jag. Att restvärmen eventuellt fungerar är bara en temporär lösning som jag ser det.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2014
kan kolla imorgon om den vi använder finns o köpa som privatperson!

Sök