it_mutt skrev:Rquired skrev:Cracksoup skrev:
Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?
Det var egentligen inte det jag tänkte på och A3 är absolut ingen osäker bil men om en älg kliver ut mitt framför näsan på dig när du kommer i 90km/h eller liknande? En S60 lär klara sig bra mycket bättre än en A3 från 1997 i den situationen.
Krocktester är bra till jämförelser men speglar inte verkligheten till 100%, vi säger att de testar en liten bil på 1000kg. Då simuleras en kollision mot en annan bil som väger ett ton och den lilla bilen får 30 poäng. Sedan testar de en mellanklassbil på 1500kg mot en annan bil med samma vikt och även den får 30 poäng, är då bägge bilarna lika säkra? Gör ett test med den lilla bilen på tusen mot den större på femtonhundra kilo så blir skillnaden markant.
Man kan vrida och vända på den här frågan i en evighet utan att hitta en bil som hade räddat en i alla tänkbara situationer så häng inte upp ditt bilköp på den frågan, men den är värd att tänkas på!
Däremot hade jag personligen inte haft något emot en Citroen och har bekanta med goda erfarenheter av märket precis som din far, det finns mycket fördomar mot franska bilar och det finns säkert en anledning till varför men man måste få med hela bilden. En Citroen från 2005 bör hålla klart längre än en Honda från 1993 som rosten fått grepp om av den enkla anledningen att tolv år är mycket för en bil och sliter mer än vad en hög mätarställning gör.
Stämmer ju iofs inte alltid riktigt. Ta Fifth Gears Renault Modus vs Volvo 940
Volvon ~1500kg
Modusen ~1200kg (ungefär som en A3 mao).
Så nej, det går inte heller säga att en "tyngre" bil är vinnaren, det beror då också delvis på bilen ifråga. Men, givetvis, bilar av samma årsmodell (nåja, vi får väl se till generationer) bör väl vara mer "rätt på det" i förhållande till det du säger.
Och, personligen; vad jag sett av Audis inblandade i olika krascher, så är jag inte alls lika säker på ditt påstående gällande A3 vs älg vs S60
Du har helt rätt och jag borde ha varit tydligare med att både storleken och åldern påverkar om man jämför säkerheten mellan t.ex en tjugo år gammal Civic och en tio år gammal C5. När det gäller Audi A3 är jag inte ute efter att svartmåla den på något vis men ett råd får man i någon mån basera på egna preferenser och jag hade gärna gått upp en storlek till i trådskaparens situation.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0