2566
Sök

Köpråd: Bil till student!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juni 2014
#41
it_mutt skrev:
Rquired skrev:
Cracksoup skrev:

Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?

Det var egentligen inte det jag tänkte på och A3 är absolut ingen osäker bil men om en älg kliver ut mitt framför näsan på dig när du kommer i 90km/h eller liknande? En S60 lär klara sig bra mycket bättre än en A3 från 1997 i den situationen.

Krocktester är bra till jämförelser men speglar inte verkligheten till 100%, vi säger att de testar en liten bil på 1000kg. Då simuleras en kollision mot en annan bil som väger ett ton och den lilla bilen får 30 poäng. Sedan testar de en mellanklassbil på 1500kg mot en annan bil med samma vikt och även den får 30 poäng, är då bägge bilarna lika säkra? Gör ett test med den lilla bilen på tusen mot den större på femtonhundra kilo så blir skillnaden markant.

Man kan vrida och vända på den här frågan i en evighet utan att hitta en bil som hade räddat en i alla tänkbara situationer så häng inte upp ditt bilköp på den frågan, men den är värd att tänkas på!

Däremot hade jag personligen inte haft något emot en Citroen och har bekanta med goda erfarenheter av märket precis som din far, det finns mycket fördomar mot franska bilar och det finns säkert en anledning till varför men man måste få med hela bilden. En Citroen från 2005 bör hålla klart längre än en Honda från 1993 som rosten fått grepp om av den enkla anledningen att tolv år är mycket för en bil och sliter mer än vad en hög mätarställning gör.

Stämmer ju iofs inte alltid riktigt. Ta Fifth Gears Renault Modus vs Volvo 940

Volvon ~1500kg

Modusen ~1200kg (ungefär som en A3 mao).

Så nej, det går inte heller säga att en "tyngre" bil är vinnaren, det beror då också delvis på bilen ifråga. Men, givetvis, bilar av samma årsmodell (nåja, vi får väl se till generationer) bör väl vara mer "rätt på det" i förhållande till det du säger.

Och, personligen; vad jag sett av Audis inblandade i olika krascher, så är jag inte alls lika säker på ditt påstående gällande A3 vs älg vs S60

Du har helt rätt och jag borde ha varit tydligare med att både storleken och åldern påverkar om man jämför säkerheten mellan t.ex en tjugo år gammal Civic och en tio år gammal C5. När det gäller Audi A3 är jag inte ute efter att svartmåla den på något vis men ett råd får man i någon mån basera på egna preferenser och jag hade gärna gått upp en storlek till i trådskaparens situation. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#42
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Rquired skrev:

Det var egentligen inte det jag tänkte på och A3 är absolut ingen osäker bil men om en älg kliver ut mitt framför näsan på dig när du kommer i 90km/h eller liknande? En S60 lär klara sig bra mycket bättre än en A3 från 1997 i den situationen.

Krocktester är bra till jämförelser men speglar inte verkligheten till 100%, vi säger att de testar en liten bil på 1000kg. Då simuleras en kollision mot en annan bil som väger ett ton och den lilla bilen får 30 poäng. Sedan testar de en mellanklassbil på 1500kg mot en annan bil med samma vikt och även den får 30 poäng, är då bägge bilarna lika säkra? Gör ett test med den lilla bilen på tusen mot den större på femtonhundra kilo så blir skillnaden markant.

Man kan vrida och vända på den här frågan i en evighet utan att hitta en bil som hade räddat en i alla tänkbara situationer så häng inte upp ditt bilköp på den frågan, men den är värd att tänkas på!

Däremot hade jag personligen inte haft något emot en Citroen och har bekanta med goda erfarenheter av märket precis som din far, det finns mycket fördomar mot franska bilar och det finns säkert en anledning till varför men man måste få med hela bilden. En Citroen från 2005 bör hålla klart längre än en Honda från 1993 som rosten fått grepp om av den enkla anledningen att tolv år är mycket för en bil och sliter mer än vad en hög mätarställning gör.

Stämmer ju iofs inte alltid riktigt. Ta Fifth Gears Renault Modus vs Volvo 940

Volvon ~1500kg

Modusen ~1200kg (ungefär som en A3 mao).

Så nej, det går inte heller säga att en "tyngre" bil är vinnaren, det beror då också delvis på bilen ifråga. Men, givetvis, bilar av samma årsmodell (nåja, vi får väl se till generationer) bör väl vara mer "rätt på det" i förhållande till det du säger.

Och, personligen; vad jag sett av Audis inblandade i olika krascher, så är jag inte alls lika säker på ditt påstående gällande A3 vs älg vs S60

Måste smyga in i tråden här när det pratas om krocksäkerhet. Jag hade hellre suttit i en S60 än en A3 av samma årsmod vid en älgkollision. När man tittar på bil med årsmod. runt 98-03 så dominerar helt klart Volvo och Saab alla krocktester, vilket även Volvo fortsätter att göra än idag.

Om vi kikar på euro ncap så har bägge bilarna 4 stjärnor men medan Audin har 25 poäng så har Volvon 28 poäng. Audin har inte ens ett whiplashskydd.

Sen måste man tänka på att Renaulten i Fifth Gears test är en modern bil, med deformeringszoner osv osv medan Volvon i princip är bara en plåtburk.

Men nu OT:

Av bilarna du länka så hade jag tagit 9-3an utan att tveka, roligare bil på alla sätt jämfört med dom andra. Rör på sig mycket bra och du ligger bekvämt och tyst på vägen. För att inte tala om att du har bra mycket mer pulver än någon av dem andra, och ja det går att köra väldigt snålt med den om man vill.

Edit:

Saker som brukar strula på Saabs T7 motorer, vevhusventen då den drar rätt mycket olja som någon tidigare skrev, turbo brukar hålla runt 10-12k mil om det är Garret, tändkassett kan lägga av men man brukar oftast få förvarning i form av att motorlampan lyser, en ny går på mellan 1700-3000. Annars är det stabila grejer, du har ingen kamrem att oroa dig för eller liknande.

Där gör du ju misstaget jag pratar om. Första S60:n kom när? 00?  A3:an kom 97. Det blir alltså inte riktigt rättvist i jämförelse. Det blir som att jämföra A3 2003b med S60 pre-facelift (när den nu kom? 2004?), och då "vinner" A3:an sett till stjärnor och betyg

Men nej, jag anser också, rent generellt att en större bil "är säkrare".

Jag påpekade också att en större bil inte alltid är säkrare, utan det gäller då att ta i beräkning när modellen kom, vilken årsmodell det är på den "mindre bilen" osv osv osv. Detta i sin tur gör att det helt enkelt inte -alltid- är säkrare med en större bil, thats my point.

Vidare får man då också jämföra "modeller". A3 är en av Audis mindre modeller, S60 är inte. Nu syftar jag då inte direkt på storleken, utan att med "mindre modeller" kommer också vissa saker som tillbehör. Även, tyvärr, när det gäller säkerhet. Som då i sin tur på "större modeller" (eller "finare" om man så vill) är standard.

Men tillbaka till topic smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 192 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#43
En liten uppdatering. Jag har alltså en Clio 75hk '04 som rullat 4000 mil. Jag har nu så gott som slagit till på en Audi A3 '00 1.8T (149hk) nu. Bilen har lite småskavanker och kamremmen är om 2000 mil. Den var helt underbar att köra, har gått runt 20 000 mil och fick ner den i 19 500kr. Var detta väldigt dumt gjort? Mina föräldrar försökte få mig att fatta att jag skulle behålla Clion tills jag kunde köpa något nyare och bättre, men jag kan inte leva i flera år till med den... Tråkigaste motorn man kan tänka sig och bullrig så man nästan måste skrika till passageraren när man passerar 120km/h.


309 Inlägg
3 juli 2014
#44
Cracksoup skrev:
En liten uppdatering. Jag har alltså en Clio 75hk '04 som rullat 4000 mil. Jag har nu så gott som slagit till på en Audi A3 '00 1.8T (149hk) nu. Bilen har lite småskavanker och kamremmen är om 2000 mil. Den var helt underbar att köra, har gått runt 20 000 mil och fick ner den i 19 500kr. Var detta väldigt dumt gjort? Mina föräldrar försökte få mig att fatta att jag skulle behålla Clion tills jag kunde köpa något nyare och bättre, men jag kan inte leva i flera år till med den... Tråkigaste motorn man kan tänka sig och bullrig så man nästan måste skrika till passageraren när man passerar 120km/h.

Du inser snart ditt misstag själv.
Snart kommer du tänka tillbaka på den där tiden du hade en felfri lågmilare som bara gick och gick, drack ingen bensin och behövde inte bytas delar på varenda vecka. Skatten och försäkringen var inget man ens tänkte på.
Hur du hade pengar över till annat roligt än att laga bilen.

Det är en fas vi alla måste gå igenom wink

Evildan
3 juli 2014
#45
Cracksoup skrev:
En liten uppdatering. Jag har alltså en Clio 75hk '04 som rullat 4000 mil. Jag har nu så gott som slagit till på en Audi A3 '00 1.8T (149hk) nu. Bilen har lite småskavanker och kamremmen är om 2000 mil. Den var helt underbar att köra, har gått runt 20 000 mil och fick ner den i 19 500kr. 1. Var detta väldigt dumt gjort? 2. Mina föräldrar försökte få mig att fatta att jag skulle behålla Clion tills jag kunde köpa något nyare och bättre, men jag kan inte leva i flera år till med den... Tråkigaste motorn man kan tänka sig och bullrig så man nästan måste skrika till passageraren när man passerar 120km/h.

1. Ja.

2. Dina föräldrar tänker långsiktigt och klokt.


Clion är enligt mig ett bättre bilägande speciellt för en student då både ekonomin och tillförlitligheten är många gånger bättre på den 4000milande fransyskan än på den 20000milade förfinade Golfen.

Kör den fina Clion snällt och försiktigt tills du har en bättre ekonomi och använd den då som inbyte mot den större starkare bil som du då har råd att äga.

(Min kompis son gjorde precis tvärtom när han återupptog sina studier, han bytte bort sin -03 SEAT Leon Cupra 210hk mot just en snorfin 75hk Clio -04, han föredrar dom extra pengarna och bekymmersfriheten framför den äldre turbobilen.)
Senast redigerat av Evildan (3 juli 2014)

1 192 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#46
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
En liten uppdatering. Jag har alltså en Clio 75hk '04 som rullat 4000 mil. Jag har nu så gott som slagit till på en Audi A3 '00 1.8T (149hk) nu. Bilen har lite småskavanker och kamremmen är om 2000 mil. Den var helt underbar att köra, har gått runt 20 000 mil och fick ner den i 19 500kr. 1. Var detta väldigt dumt gjort? 2. Mina föräldrar försökte få mig att fatta att jag skulle behålla Clion tills jag kunde köpa något nyare och bättre, men jag kan inte leva i flera år till med den... Tråkigaste motorn man kan tänka sig och bullrig så man nästan måste skrika till passageraren när man passerar 120km/h.

1. Ja.

2. Dina föräldrar tänker långsiktigt och klokt.


Clion är enligt mig ett bättre bilägande speciellt för en student då både ekonomin och tillförlitligheten är många gånger bättre på den 4000milande fransyskan än på den 20000milade förfinade Golfen.

Kör den fina Clion snällt och försiktigt tills du har en bättre ekonomi och använd den då som inbyte mot den större starkare bil som du då har råd att äga.

(Min kompis son gjorde precis tvärtom när han återupptog sina studier, han bytte bort sin -03 SEAT Leon Cupra 210hk mot just en snorfin 75hk Clio -04, han föredrar dom extra pengarna och bekymmersfriheten framför den äldre turbobilen.)

Jag antar att jag måste inse det själv den hårda vägen. Ett alternativ skulle kunna vara att ställa av Clion tills jag fått en uppfattning om A3an och sedan sälja en av dem.


309 Inlägg
4 juli 2014
#47
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
En liten uppdatering. Jag har alltså en Clio 75hk '04 som rullat 4000 mil. Jag har nu så gott som slagit till på en Audi A3 '00 1.8T (149hk) nu. Bilen har lite småskavanker och kamremmen är om 2000 mil. Den var helt underbar att köra, har gått runt 20 000 mil och fick ner den i 19 500kr. 1. Var detta väldigt dumt gjort? 2. Mina föräldrar försökte få mig att fatta att jag skulle behålla Clion tills jag kunde köpa något nyare och bättre, men jag kan inte leva i flera år till med den... Tråkigaste motorn man kan tänka sig och bullrig så man nästan måste skrika till passageraren när man passerar 120km/h.

1. Ja.

2. Dina föräldrar tänker långsiktigt och klokt.


Clion är enligt mig ett bättre bilägande speciellt för en student då både ekonomin och tillförlitligheten är många gånger bättre på den 4000milande fransyskan än på den 20000milade förfinade Golfen.

Kör den fina Clion snällt och försiktigt tills du har en bättre ekonomi och använd den då som inbyte mot den större starkare bil som du då har råd att äga.

(Min kompis son gjorde precis tvärtom när han återupptog sina studier, han bytte bort sin -03 SEAT Leon Cupra 210hk mot just en snorfin 75hk Clio -04, han föredrar dom extra pengarna och bekymmersfriheten framför den äldre turbobilen.)

Jag antar att jag måste inse det själv den hårda vägen. Ett alternativ skulle kunna vara att ställa av Clion tills jag fått en uppfattning om A3an och sedan sälja en av dem.

Om du måste ha en bättre bil så vore det kanske bättre att lägga upp en vettig finans. Så du kan köpa en bra vettig bil runt kanske 50.000:-, helst av en firma till en bra månadsbetalning. På så vis sparar du nog mer pengar än att köpa en skitbil för 20k som du får lägga 15k på. Lägg in så pass mycket kontantinsats att du kan sälja bilen och lösa finansen med pengar du får vid försäljning. (Alltid skönt att kunna göra sig av med grejer när som).
En bil runt 50.000:- kan du lägga på ca 1000:- i månaden. Kan garantera att den Audi kommer ligga på betydligt mer i kostnader.
Senast redigerat av maaw (4 juli 2014)

Evildan
4 juli 2014
#48
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
En liten uppdatering. Jag har alltså en Clio 75hk '04 som rullat 4000 mil. Jag har nu så gott som slagit till på en Audi A3 '00 1.8T (149hk) nu. Bilen har lite småskavanker och kamremmen är om 2000 mil. Den var helt underbar att köra, har gått runt 20 000 mil och fick ner den i 19 500kr. 1. Var detta väldigt dumt gjort? 2. Mina föräldrar försökte få mig att fatta att jag skulle behålla Clion tills jag kunde köpa något nyare och bättre, men jag kan inte leva i flera år till med den... Tråkigaste motorn man kan tänka sig och bullrig så man nästan måste skrika till passageraren när man passerar 120km/h.

1. Ja.

2. Dina föräldrar tänker långsiktigt och klokt.


Clion är enligt mig ett bättre bilägande speciellt för en student då både ekonomin och tillförlitligheten är många gånger bättre på den 4000milande fransyskan än på den 20000milade förfinade Golfen.

Kör den fina Clion snällt och försiktigt tills du har en bättre ekonomi och använd den då som inbyte mot den större starkare bil som du då har råd att äga.

(Min kompis son gjorde precis tvärtom när han återupptog sina studier, han bytte bort sin -03 SEAT Leon Cupra 210hk mot just en snorfin 75hk Clio -04, han föredrar dom extra pengarna och bekymmersfriheten framför den äldre turbobilen.)

Jag antar att jag måste inse det själv den hårda vägen. Ett alternativ skulle kunna vara att ställa av Clion tills jag fått en uppfattning om A3an och sedan sälja en av dem.

Ibland vill man prova, speciellt om föräldrar har en annan åsikt. wink

Bra idé, ställ av Clion, då har du en ypperlig backup vid behov.

1 192 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#49
Är numera ägare av Audi A3 1.8T! Fyfasiken vilken skön bil detta är. Hoppas verkligen att den fortsätter vara lika skön och stabil. Alla som satt sig i den än så länge tycker att den är otroligt fräsch och ingen antydan till rost i lacken. Än så länge är det bara ett par småsaker som ska fixas, som stenskott, trasig fönsterhiss  på passagerarsidan (drog ner på inköpspriset en tusenlapp) och lite annat. Sedan ska jag inte tok-köra den utan ska behandla henne som den vackra hona den är. Alla kostnader är överkomliga så länge det inte tillkommer en massa dyra reparationer. Peppar peppar!
Senast redigerat av Cracksoup (4 juli 2014)


6 632 Inlägg
5 juli 2014
#50
Byt kamremmen innan du säger för mycket..

Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.

De/Dem

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2014
#51
Malheus skrev:
Byt kamremmen innan du säger för mycket..

Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.

Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 192 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#52
it_mutt skrev:
Malheus skrev:
Byt kamremmen innan du säger för mycket..

Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.

Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?

Har läst att man måste ta bort fronten, men det låter ju mest logiskt att göra som du säger.


Forummoderator
18 008 Inlägg
5 juli 2014
#53
Jag går emot strömmen och håller med TS. Vi har haft en Clio -05A med just 1.2 75 hk. Även den under 5000 mil. I 130km/h höll motorn på att hoppa ur. Skitbil. Däremot fick vi ruggigt bra betalt för denna pga låga mil. Många tittar bara på milen... Den var såld för begärt pris på 3-4 timmar... Dock med ny kamrem. Du får bra med cash för den.

S40 2.0T tycker jag inte är dumt. Men de rostar. Haft och gick att köra på 0.67
Citroen C5 är ett vettigt alternativ om du köper en 2.0 sedan och under inga omständigheter en V6!
En Toyota Prius kanske? Skojar bara :-)

EDIT: Jaså. Du har köpt bil. Grattis till köpet och hoppas du blir nöjd!
Senast redigerat av Hybridsmurfen (5 juli 2014)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
5 juli 2014
#54
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Malheus skrev:
Byt kamremmen innan du säger för mycket..

Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.

Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?

Har läst att man måste ta bort fronten, men det låter ju mest logiskt att göra som du säger.

Fronten demonteras och drages ut på många AUDI med rakställd motor.

På de inavlade kusinerna A3, Golf, Octavia, Toledo görs det via hjulhuset då dessa har tvärställd motor.
Inte svårt, bara tråkjobb.

På Clio är det ännu enklare då det är bättre om mekutrymme under huven på den väna fransyskan än den upphausade tysken. wink

1 192 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#55
Hybridsmurfen skrev:
Jag går emot strömmen och håller med TS. Vi har haft en Clio -05A med just 1.2 75 hk. Även den under 5000 mil. I 130km/h höll motorn på att hoppa ur. Skitbil. Däremot fick vi ruggigt bra betalt för denna pga låga mil. Många tittar bara på milen... Den var såld för begärt pris på 3-4 timmar... Dock med ny kamrem. Du får bra med cash för den.

S40 2.0T tycker jag inte är dumt. Men de rostar. Haft och gick att köra på 0.67
Citroen C5 är ett vettigt alternativ om du köper en 2.0 sedan och under inga omständigheter en V6!
En Toyota Prius kanske? Skojar bara :-)

EDIT: Jaså. Du har köpt bil. Grattis till köpet och hoppas du blir nöjd!

Tack! Någon som håller med i alla fall smile sen om det var smart att köpa en bil som gått 20 000 mil är ju en annan femma. Har även hört på bland annat garaget att miltal spelar ingen större roll så länge bilen är servad och väl behandlad.


Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2014
#56
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Malheus skrev:
Byt kamremmen innan du säger för mycket..

Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.

Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?

Har läst att man måste ta bort fronten, men det låter ju mest logiskt att göra som du säger.

Hmm, ja jag tog den, efter en genomlösning av Haynesboken (i vanlig ordning), via hjulhuset.

Det är trångt och bökigt, men, det är det väl på de flesta "nyare" bilarna (nåja, från mitten på 90-talet iaf). Men, den lilla ettan med kokvrå till motorrum på A3:an får Clions motorrum att framstå som en större sporthall, inget att säga om den biten.

A4:orna får man dra fram fronten i serviceläge på ex.vis.


- - - - - - - - - - -

Jag tänker också gå mot strömmen; jag hade en Clio II, dock prefacelift, och i förhållande till A3:an är det inte "mycket bil". Detta är väl i sin tur fullt förståeligt, med tanke på nypriser osv. Men jag har full förståelse för att folk i tråden väger Clions låga miltal väldigt högt.

Är man lite om sig och kring sig, är reservdelspriset galet lågt.




Cracksoup skrev:
Är numera ägare av Audi A3 1.8T! Fyfasiken vilken skön bil detta är. Hoppas verkligen att den fortsätter vara lika skön och stabil. Alla som satt sig i den än så länge tycker att den är otroligt fräsch och ingen antydan till rost i lacken. Än så länge är det bara ett par småsaker som ska fixas, som stenskott, trasig fönsterhiss  på passagerarsidan (drog ner på inköpspriset en tusenlapp) och lite annat. Sedan ska jag inte tok-köra den utan ska behandla henne som den vackra hona den är. Alla kostnader är överkomliga så länge det inte tillkommer en massa dyra reparationer. Peppar peppar!

Fungerar inte fönsterhissen alls? Det är väldigt vanligt att plastclipsen som håller fast i vajern ger upp. Då aktiveras klämskyddet och rutan går inte upp (man får "tvinga upp" den). Inte det minsta ovanligt att man då kopplar ur fönsterhissen för att inte råka hissa ner den.

Är det så, så kostar plastbitarna ~150:- och tar, om man är väldigt ovan, någon timme.

En Haynesbok är dock att rekommendera att inhandla. Finns på Biltema och är väl investerade hundringar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 632 Inlägg
5 juli 2014
#57
it_mutt skrev:
Malheus skrev:
Byt kamremmen innan du säger för mycket..

Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.

Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?

Antog att de var som på A4an, my bad on that.

De/Dem

1 192 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#58
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:

Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?

Har läst att man måste ta bort fronten, men det låter ju mest logiskt att göra som du säger.

Hmm, ja jag tog den, efter en genomlösning av Haynesboken (i vanlig ordning), via hjulhuset.

Det är trångt och bökigt, men, det är det väl på de flesta "nyare" bilarna (nåja, från mitten på 90-talet iaf). Men, den lilla ettan med kokvrå till motorrum på A3:an får Clions motorrum att framstå som en större sporthall, inget att säga om den biten.

A4:orna får man dra fram fronten i serviceläge på ex.vis.


- - - - - - - - - - -

Jag tänker också gå mot strömmen; jag hade en Clio II, dock prefacelift, och i förhållande till A3:an är det inte "mycket bil". Detta är väl i sin tur fullt förståeligt, med tanke på nypriser osv. Men jag har full förståelse för att folk i tråden väger Clions låga miltal väldigt högt.

Är man lite om sig och kring sig, är reservdelspriset galet lågt.




Cracksoup skrev:
Är numera ägare av Audi A3 1.8T! Fyfasiken vilken skön bil detta är. Hoppas verkligen att den fortsätter vara lika skön och stabil. Alla som satt sig i den än så länge tycker att den är otroligt fräsch och ingen antydan till rost i lacken. Än så länge är det bara ett par småsaker som ska fixas, som stenskott, trasig fönsterhiss  på passagerarsidan (drog ner på inköpspriset en tusenlapp) och lite annat. Sedan ska jag inte tok-köra den utan ska behandla henne som den vackra hona den är. Alla kostnader är överkomliga så länge det inte tillkommer en massa dyra reparationer. Peppar peppar!

Fungerar inte fönsterhissen alls? Det är väldigt vanligt att plastclipsen som håller fast i vajern ger upp. Då aktiveras klämskyddet och rutan går inte upp (man får "tvinga upp" den). Inte det minsta ovanligt att man då kopplar ur fönsterhissen för att inte råka hissa ner den.

Är det så, så kostar plastbitarna ~150:- och tar, om man är väldigt ovan, någon timme.

En Haynesbok är dock att rekommendera att inhandla. Finns på Biltema och är väl investerade hundringar.

Fönstret går varesig att hissa upp eller ner. Kan vara motorn eller vajern. Ska plocka isär dörren och prova motorn.



Sök