3304
Sök

200sx s13 Ca18det Går snålt - Orolig tomgång. Troligen topplockpackning?

37 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare.

Denna bil är min första turbobil så alla tips är varmt välkomna.
Är bonde så är mer van o mecka med gamla traktorer.


Har en 200sx med följande specs

Ca18det
FMIC
BTR 2.5 bar
220L/h Bränslepump
3" från cat
Steg 2 chip

Symtom:

- Går oroligt på tomgång efter den blivit varm
- Går snålt kritvita tändstift
- 3 av 4 tändstift är kritvita och ett är svart, Därav tror jag toppen gått?
- Springer inte riktigt iväg innan 4 000 varv
- "små smäller" i avgas rör, lite som en gubbfjärt.


Det som är gjort innan för att få bort tomgångs felet och att den går för snålt

- Ny Tomgångmotor
- Nytt Vevhus
- Ny Tempgivare
- Testat 2 olika termostater
- Ny Lambdasond
- Nytt Bränslefilter
- Installerat bränsleregulator
- Ny bränslepump 220l/h
- Nya stift
- Nya tändspolar
- Provat bränsle systems rengöring (flaska)
- Böt en av spridarna ( blev bättre ett tag )

Historia:

Köpte bilen i början av aprill men har inte haft tid o köra så mycket pga arbete.

Gick mycket fint när jag köpte den, men den hade stått närmare 1 år innan jag köpte den.
Körde väl runt 50mil innan dessa symtom kom. under dessa mil så gick den inte hårt


Det är troligen något viktigt jag glömt men de är bara o fråga så försöker jag svara så fort som möjligt. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

/Oskar Mattsson - Norrtälje


Forummoderator
26 342 Inlägg
22 juli 2014
#2
Vad är det för BTR du mer exakt har bytt till?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

37 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#3
Bara något billigt skit ifrån ridetech.se

tyckte eftersom att de inte är så mycket prestanda i bilen så tyckte jag att de var för dyrt o köpa en "dyrare" sort


Forummoderator
26 342 Inlägg
22 juli 2014
#4
Xprie skrev:
Bara något billigt skit ifrån ridetech.se

tyckte eftersom att de inte är så mycket prestanda i bilen så tyckte jag att de var för dyrt o köpa en "dyrare" sort

Kanske inte så konstigt då att han går dåligt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

37 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#5
Kan en taskig BTR göra så att bara 1 av stiften blir svart medans resten är kritvita?

Har ingen erfarenhet av BTR så all info om dem så all kunskap är bra o få.


22 juli 2014
#6
Gör komptest.
Sätt i en original ecu.
Sätt i lambda-mätare, tex AEM Uego. så ser du om den går snålt
En BTR kan ju ställa till det (men inte på en cylinder bara) om den är dålig eller av fel typ. progressiv/linjär. Jag kör med original, det tycker jag funkar lika bra. Och linjär med 2,5 bar på tomgång (0,5 bar vakuum) ska den vara med original ecu.

Inte säkert att detta hjälper, men det är ju en bit på vägen. Det finns för mycket som kan ställa till det. Svårt att felsöka.

EDIT: Du kan ju kolla tändningen också när du ändå är igång. 15 grader på tomgång näst sista strecket till höger på remskivan.
Senast redigerat av Smurfenglubb (22 juli 2014)

37 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#7
Okej, var ner och tittade på tändningen och den stod åt helvete kan man säga. runt 20grader. så drog ner till 15 som det ska vara. och då gick bilen mycket bättre på tomgång. plockade ur stiften och dom blev mörka o fina som dom ska vara.

tog då och sänkte graderna ännu mera för o se hur de utspelade sig. tog då bilen ut o körde runt 4km och den gick alltför fett spotta o fräste bra mycket. kom tillbaka och då hade stiften blivit vita igen???. är det databoxen som fittar sig eller har jag för hårda stift?


http://i.imgur.com/j86fakz.jpg


23 juli 2014
#8
Det är inte säkert att den går fett för att den spottar å fräser. kan lika gärna vara tvärt om.
Vad heter stiften? De flesta kör ju med NGK BCPR7ES och det är ju bra och beprövade stift.
Har du en progressiv eller linjär BTR? kan vara avgörande. Eftersom du har steg 2 chip av okänd sort så vet du inte vilken typ du ska ha. Har du en linjär och chippet är anpassat för en progressiv bränsletryckskurva så har du svaret där. Alltså i det fallet så går motorn för snålt när den får laddtryck. Iofs så fetar väl chippen på så mycket att det kanske inte skulle märkas ändå...

37 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#9
Smurfenglubb skrev:
Det är inte säkert att den går fett för att den spottar å fräser. kan lika gärna vara tvärt om.
Vad heter stiften? De flesta kör ju med NGK BCPR7ES och det är ju bra och beprövade stift.
Har du en progressiv eller linjär BTR? kan vara avgörande. Eftersom du har steg 2 chip av okänd sort så vet du inte vilken typ du ska ha. Har du en linjär och chippet är anpassat för en progressiv bränsletryckskurva så har du svaret där. Alltså i det fallet så går motorn för snålt när den får laddtryck. Iofs så fetar väl chippen på så mycket att det kanske inte skulle märkas ändå...

Den gick som en påse nötter och man hörde eftertändningar i avgasrörer efter gaspådrag så är ganska säker på att den gick fett,

När jag senare höjde tillbaka till de 15 Grader på tändningen de ska vara och bilen gick hur fint som hällst. och gick klockrent hela gaspådraget. inget som satte stopp eller ströp. det är därför jag tycker de känns så konstigt att stiften blir så vita när bilen går så pass bra.

Min BTR är av typ linjär,
och stiften är köpta på Mekonomen - Beru Ultra-X Platina

Stiften är vita men det är absolut inget "vitt damm" som farsan min sa är typiskt för stift som är utsatta för torr körning. Kan det vara så att jag måste köra ett tag innan stiften får den rätta färgen?


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök