Kafka..airbag...

JosseAudi AB Svensk Bilprovning
3 augusti 2014 · 75 Inlägg

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
caromania Forummoderator
3 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

JosseAudi skrev:

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Oj, så att regga om bilen löser problemet? Vad kostar det på en nittiotalare? Mellan tummen o peken?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
gravityone Fixare
3 augusti 2014 · 321 Inlägg

JosseAudi skrev:

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Låter lite för enkelt för att vara sant. Gäller detta även helbilsgodkända bilar?

Låter ju konstigt att man har en bil som är registrerad med airbag och det helt enkelt går att registrera om utan airbag?

Finns förvisso en hel del regler som man aldrig förstått sig på smile

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

JosseAudi skrev:

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Låter intressant. Vet du vilka villkor som måste uppfyllas för att lyckas med en sådan omregistrering? Misstänker ju att myndigheterna lär ha vissa krav på intyg som garanterar att de nya lösningarna fungerar, och dessa torde ju inte tillverkarna ge ut.

Senast redigerat av PHrnfeldt (3 augusti 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
FLindgren
3 augusti 2014 · 5 089 Inlägg

Bluemocca skrev:
Om man sen slänger en snabb titt här på Garaget så är det ju otroligt många som gillar att trimma..bygga om och har transportstyrelsen...eller vem som nu lyckas peta igenom en sådan bestämmelse så ska ni inte vara så trygga i ert bilägande för inom kort beslutar dom säkert nya regler att alla fordon ska vara i ursprungsskick från fabriken..inget trim, ingen turbo...inga extra kusar under huven inga lågprofildäck/fälgar som ej originalmonterades utan rullande bänken kommer garanterat finnas med vid besiktningen och då är bilhobbyn och därigenom garaget ett minne blott.

Vem har sagt att vi besiktar? Och det finns sfro för dom som vill vara extra seriösa i sitt bilbyggande.


Undrar om du klagar på staten när du har vattenskador i huset också. Du måste lägga ner flera hundra tusen på ett bra tak för regnet(!) som du inte styr över, som bara kommer och förstör huset och DU måste betala för det....

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Andromeda Rumpmas
3 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

Inget jag någonsin skulle förorda, men det gårju att lösa TS problem med att "fuske". Om man som TS redan verkar ha bestämt sig för att det är uteslutet att skicka styrenheten på renovering och man inte vill skrota bilen är det ju bara det alternativet kvar.
Själv skulle jag nog föredra att ha en bil med fungerande airbag, men då kostar det ju tydligen 3-4k eller mer. Tycker man det är värt det på en 21 år gammal bil får man ju lägga ut det, eller så "fusker" man.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
3 augusti 2014 · 75 Inlägg

caromania skrev:

JosseAudi skrev:

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Oj, så att regga om bilen löser problemet? Vad kostar det på en nittiotalare? Mellan tummen o peken?

Löser och löser, finns det inte delar att tillgå så..? Man får demontera airbagen och regga om. Pris får du höra med en besingenjör, det kan inte jag smile

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
3 augusti 2014 · 75 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

JosseAudi skrev:

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Låter intressant. Vet du vilka villkor som måste uppfyllas för att lyckas med en sådan omregistrering? Misstänker ju att myndigheterna lär ha vissa krav på intyg som garanterar att de nya lösningarna fungerar, och dessa torde ju inte tillverkarna ge ut.

Som sagt innan, det bästa är att kontakta en ingenjör och höra sej för. Han som reggar på min station har semester, kunde frågat han annars.. Bara att åka till närmsta station och kolla! Ingenting är omöjligt även om det kan kännas så när det gäller gamla bilar vs nya regler smile

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
3 augusti 2014 · 75 Inlägg

gravityone skrev:

JosseAudi skrev:

caromania skrev:
Men om det inte går att laga då? Hur ställer ni er till det? Rent hypotetiskt. Jag menar, man har en bil som tillverkats ett par hundra ex som de helt enkelt supit bort prylarna till. Ska man skrote bilen eller fuske? (Emil-slang)

En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Låter lite för enkelt för att vara sant. Gäller detta även helbilsgodkända bilar?

Låter ju konstigt att man har en bil som är registrerad med airbag och det helt enkelt går att registrera om utan airbag?

Finns förvisso en hel del regler som man aldrig förstått sig på smile

Man kan regga om alla bilar. Jag ska chippa min bmw och det kommer att sluta med mer än 20% i ökning av hk. Då är det bara att regga om bilen med de nya grejerna, så kan man köra med rent mjöl i påsen.

Och ang. airbagen så måste man ju naturligtvis demontera den innan man kan regga om. Annars blir det fel smile

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

JosseAudi skrev:

PHrnfeldt skrev:

JosseAudi skrev:
En sådant fel som att SRS-indikeringen varnar för fel i systemet går att ordna utan att man lagar det. Blir lite dyrare och mer omständigt, men det går alltid att regga om bilen big_smile Lagligt och bra wink

Låter intressant. Vet du vilka villkor som måste uppfyllas för att lyckas med en sådan omregistrering? Misstänker ju att myndigheterna lär ha vissa krav på intyg som garanterar att de nya lösningarna fungerar, och dessa torde ju inte tillverkarna ge ut.

Som sagt innan, det bästa är att kontakta en ingenjör och höra sej för. Han som reggar på min station har semester, kunde frågat han annars.. Bara att åka till närmsta station och kolla! Ingenting är omöjligt även om det kan kännas så när det gäller gamla bilar vs nya regler smile

Ingenjör säger du. Hur tar man kontakt med en sån, finns de på alla stationer eller är det bara vissa utvalda? Ringer man dit eller måste man gå via något annat system? Har mejlat transportstyrelsen angående registreringsbesiktning, man får se om man får något svar.

Senast redigerat av PHrnfeldt (3 augusti 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
3 augusti 2014 · 75 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

JosseAudi skrev:

PHrnfeldt skrev:

Låter intressant. Vet du vilka villkor som måste uppfyllas för att lyckas med en sådan omregistrering? Misstänker ju att myndigheterna lär ha vissa krav på intyg som garanterar att de nya lösningarna fungerar, och dessa torde ju inte tillverkarna ge ut.

Som sagt innan, det bästa är att kontakta en ingenjör och höra sej för. Han som reggar på min station har semester, kunde frågat han annars.. Bara att åka till närmsta station och kolla! Ingenting är omöjligt även om det kan kännas så när det gäller gamla bilar vs nya regler smile

Ingenjör säger du. Hur tar man kontakt med en sån, finns de på alla stationer eller är det bara vissa utvalda? Ringer man dit eller måste man gå via något annat system? Har mejlat transportstyrelsen angående registreringsbesiktning, man får se om man får något svar.

Vet att det finns ett ASB (AB Svensk Bilprovning) i Övik, har svårt att tro att de inte skulle ha en BI (besiktningsingenjör) på en så pass stor station. Det bästa för snabba svar är om du åker dit, alternativt ringer kundtjänst 0771600600 och ber att få bli kopplad till ASB Övik och bestämmer tid för samtal med en BI. Men de brukar inte ha så mkt att göra att de inte kan avstå 5 minuter för att svara på några korta frågor smile

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

JosseAudi skrev:

PHrnfeldt skrev:

JosseAudi skrev:

Som sagt innan, det bästa är att kontakta en ingenjör och höra sej för. Han som reggar på min station har semester, kunde frågat han annars.. Bara att åka till närmsta station och kolla! Ingenting är omöjligt även om det kan kännas så när det gäller gamla bilar vs nya regler smile

Ingenjör säger du. Hur tar man kontakt med en sån, finns de på alla stationer eller är det bara vissa utvalda? Ringer man dit eller måste man gå via något annat system? Har mejlat transportstyrelsen angående registreringsbesiktning, man får se om man får något svar.

Vet att det finns ett ASB (AB Svensk Bilprovning) i Övik, har svårt att tro att de inte skulle ha en BI (besiktningsingenjör) på en så pass stor station. Det bästa för snabba svar är om du åker dit, alternativt ringer kundtjänst 0771600600 och ber att få bli kopplad till ASB Övik och bestämmer tid för samtal med en BI. Men de brukar inte ha så mkt att göra att de inte kan avstå 5 minuter för att svara på några korta frågor smile

Perfekt! Tackar smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang